Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars door Spanje via de woestijn. Vervoer. - Forum Wereldfietser

Dwars door Spanje via de woestijn. Vervoer.

Hola amigos!

Lang had ik het idee om eens dwars door Australië te fietsen. Het grote niets, de woestijn, lekker warm ... Lijkt mij enig. Maar, ik wil het vliegtuig niet nemen (klimaat enzo) dus zoek ik ietsje dichter bij huis.

Blijkbaar is er in Spanje nog hier en daar wel wat woestijn. Tot in Spanje geraken moet niet zo moeilijk zijn; ik ben al vele malen naar volle tevredenheid met de bus van cycletours op pad geweest. Die bussen rijden echter niet heel veel verder dan het Noorden van Spanje, en ik had zo het idee om dwars door Spanje te fietsen en dan beland ik dus in het Zuiden.

Enkele vragen:
  • Iemand die weet of het lukt om in in Spanje met fiets en trein van Noord naar Zuid te reizen? Dat mag lang duren, dus geen probleem met de boemeltreintjes zoals in Frankrijk. Maar een hoge snelheidstrein mag ook natuurlijk. De fiets inpakken in een hoes is eventueel een optie.
  • Iemand een idee of er de mogelijkheid is om ergens in het Zuiden een boot te nemen die richting Noorden (Frankrijk? Of verder?) vaart?
  • En, behalve de woestijn, waar moet er nog echt doorheen gefietst worden?
Gracias
Ik heb geen verstand van treinen in Spanje. Wel heb ik een positieve ervaring met het meenemen van de fiets in een comfortabele langeafstandsbus van Alsa. Ik geef dit mee voor het geval de optie van treinen te omslachtig zou blijken.
Had je al dit topic over Spanje gevonden?
viewtopic.php?p=478781#p472663
keesswart schreef:
di 25 feb, 2025 15:19
Van de hierboven genoemde treinreis met fietsen naar Spanje staat nu de uitleg met een fotoverslag op mijn website.
n het voorjaar van 2024 wilden we een lange fietsreis dwars door Spanje maken, te beginnen in het zuiden. [...] Dichterbij huis, door België en Frankrijk, heb ik het al vaak gedaan: eerst vanaf Lille met regionale treinen tot Parijs. Vanaf Parijs kun je - mits je tijdig reserveert - fietsen meenemen in hogesnelheidstreinen tot aan de Spaanse grens. In Spanje zelf wordt het lastiger, maar met een goede voorbereiding is het mogelijk met media-distanciatreinen. [...]

Op 7 maart nemen we de media-distanciatrein van San Sebastian naar Madrid, die maar enkele malen per dag rijdt.
Op de buitendeur is aangegeven waar de fietsplaatsen zijn. Dit blijken drie haken te zijn.

We overnachten in een fietsvriendelijk hotel naast station Principe Pio, waar onze trein 's avonds arriveert. De volgende ochtend, op 8 maart, fietsen we dwars door Madrid naar station Atocha. Onderweg passeren we diverse monumentale gebouwen, zoals het Koninklijk Paleis.

Het oorspronkelijke plan was om van Madrid een rechtstreekse trein naar Jaen te nemen. Op de door ons gewenste dagen bleken die echter geen alle nog zitplaatsen te hebben. En voor media-distancia-treinen is een zitplaatsreservering verplicht. Vermoedelijk waren al deze treinen al volgeboekt door reizigers die gebruik willen maken van een nieuwe regeling voor frequente treinreizigers (zie hier), waarmee gratis in regionale treinen kan worden gereisd als dat minimaal een x aantal keren binnen een bepaalde periode gebeurt. Een deel van die geboekte reizen wordt uiteindelijk niet gemaakt. Daardoor worden anderen, die kort voor hun reis geen plaats meer kunnen bemachtigen,de auto ingejaagd.

Het was wel mogelijk om met een andere media-distancia-trein, die niet naar Jaen rijdt, Alcazar de San Juan te bereiken. En daarvandaan waren er nog stoelen vrij in de treinen naar Jaen. Daarom hebben we nu een extra overnachting in Alcazar de San Juan en zullen we een dag later dan gepland aankomen in Jaen.
https://www.keesswart.nl/fietsreportage ... Spanje.htm