Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke verlichting voor Bikepacking fiets - Forum Wereldfietser

Welke verlichting voor Bikepacking fiets

Hallo,

Ik moet voor mijn setup nog een verlichting set hebben en ben heel benieuwd naar tips en tricks hoe jullie dit doen bij bijvoorbeeld een stuurharnas en achtertas.
Voor achter zie ik een zadellamp die aan de ophanging van het zadel wordt opgehangen.
Dat lijkt me ook wel wat.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Gezien de bevestiging, accucapaciteit, trilbestendigheid.

Ik zie graag jullie berichten.

gr. Robert
Welke eisen stel je aan de verlichting?
Wil je er mee zien in het donker (of een hele nacht) of gezien worden? Of alleen iets wat voldoet aan de Nederlandse wetgeving.
Voor dat laatste is een setje van Action voldoende. https://www.action.com/nl-nl/p/2575082/ ... rlichting/
Precies. Ligt eraan wat je wilt gaan doen. Maar laat je vooral niet gek maken, want dan eindig je met een peperdure verlichtingsset die je nauwelijks gebruikt.

Zelf heb ik twee kleine oplaadbare lampjes. Een voorloper van deze Lezyne lampjes:
https://www.mantel.com/lezyne-femto-usb-c-drive. Die kan je overal aan vastmaken. Maar het kan ook met een setje van de Action of Hema.

Die lampjes neem ik dan mee voor:
- Die enkele keer dat ik 's avonds in het halfdonker van een terras of eetcafe terug naar de camping fiets.
- Die paar keer dat ik door een tunnel fiets.
- Sfeerverlichting in de tent (aan het touwtje in de nok).

Om gezien te worden dus.

Een oplaadbare hoofdlamp (Nitecore) gaat sowieso ook mee, en heeft ons al eens in het halfdonker van een bergpas af geholpen. Maar dat komt zelden voor.
Tja dat hangt nogal van je fiets af hè.
Wanneer je zadeltas of iets op een drager voor je zadelpen hangt heeft het niet zo veel zin daar een lamp op te monteren. Terwijl anders is het een prima plek.

Knog Plus lampje op je staande achtervork? Zou ik er twee doen, eentje links en eentje rechts. Maar misschien rijd je met dynamo.

USB geladen lampen ben ik wel fan van lezyne. Montage boven het voorwiel, of met adapter hoger boven het stuur.

En verder, opvallende reflectie. In mijn beleving werken simpele spaakreflectoren en een fluoriserend hesje echt goed voor zichtbaarheid in het donker.

Je helm pimpen met 3M reflectietape helpt ook om eerder gezien te worden.
Het hangt enorm van je fiets en setup af. Bij mijn gravelbike had ik weinig ruimte op mijn stuur om een lamp te monteren vanwege de montage van een harnas, een item zoals dit is een goedkope oplossing om meer accessoires kwijt te kunnen:

https://www.internet-bikes.com/348269-m ... -mm-zwart/
Ik gebruik het zelf niet, maar als je veelal verhard rijdt over wegen waar vaker dan weleens auto’s rijden, geeft een wit flashlight naar voren absoluut verhoogde veiligheid. Vooral bij fel zonlicht, laagstaande zon, slingerende bergwegen, of juist saaie eindeloze rechte wegen (VS, Australië), wordt je eerder gezien, of sowieso gezien. Want je frontale oppervlakte is maar klein; veel mensen kijken gewoon langs je heen, zoals motorrijders ook weten.
Ik zie ze steeds vaker (in het buitenland) en denk dan: waarom gebruik ik nog niet zo’n ding?