Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pijn in middenrif - Forum Wereldfietser

pijn in middenrif

Heb ik een reisje gepland om te gaan fietsen van Pamplona richting Noord-Frankrijk krijg ik veel last van pijn in het middenrif ter hoogte van de maag.
Het begon een paar weken geleden bij de semi offtheroad tocht.
Afgelopen week bij de dokter geweest en vermoed een bacteriële infectie in de maag.
Hier moet ik de uitslag nog van krijgen.
Nu was ik gisteren bij mijn ouders en kreeg te horen dat mijn vader hier ook last van had.
Hij bleek een breuk in het middenrif te hebben.
Ook symptomen zoals dat het soms lijkt dat het voedsel of vloeistof blijft stokken in de slokdarm horen hier bij.
Waarom dit hier melden?
Omdat de pijn extreem is bij het fietsen.
Ik fiets in een sportieve houding en op een gegeven moment is het niet te harden.
Ik ben wel benieuwd of er soortgelijke gevallen zijn onder fietsers.
Mijn reis in ieder geval uitgesteld.

gr. Robert
Eet je heel toevallig regelmatig kersen?
Ik vind het tricky om via een forum medische vragen te stellen/beantwoorden. Voor je het weet komen er allerlei reacties die voor een lezer aanleiding kunnen om zelf voor dokter te gaan spelen. Wacht sowieso eerst eens de uitslag af.

Overigens wel ontzettend vervelend voor je geplande vakantie! Hopelijk komt de arts met een diagnose en behandeling/advies waardoor jij weer snel pijnvrij kunt fietsen.
Robert stelt geen medische vraag om daarop met antwoorden van forumleden geholpen te kunnen willen worden.

Hij verteld wat er loos is, verstandig naar de huisarts is gegaan, flink baalt en is benieuwd of iemand onder ons dit hetzelfde ook eens heeft meegemaakt.
Ik vindt kersen heerlijk en heb 4 weken geleden 2 bakken gekregen van mijn zus die ik in mijn 1tje heb opgegeten.
Daarna geen kersen meer gegeten.
Die zullen denk ik wel mijn slokdarm al gepasseerd zijn.
Afgelopen weekend even naar mijn dochter gefietst met mijn nieuwe setup.
Na een kilometer was het al niet te harden.
Echt een klotegevoel.
Toen ik weer thuis was had ik het zweet blank op mijn hoofd staan
Dat van die kersen vroeg ik maar even, ik heb namelijk normaalgesproken nergens last van, maar als ik wat kersen eet dan gebeurt er tijdens het eten niets, maar een minuut of tien later heb ik het gevoel van maagzuur in het kwadraat gevoelsmatig ergens “boven de maag” (middenrif?), en verder een rare druk en veel pijn in datzelfde gebied, een beetje alsof het middenrif in brand staat.
Afgezien van dat vlak na het eten van kersen letterlijk nooit last in dat gebied van het lijf (afkloppen maar :wink: ). Uiteraard eet ik geen kersen (meer).

Misschien heb je er wat aan.
In ieder geval is een bacterie uitgesloten dus nu maagtabletten gekregen en kijken of dit effect heeft.
Helaas heb ik de laatste tijd wel veel spanning aan het thuisfront wat ook invloed kan hebben.
Het is alleen vreemd dat het bij het fietsen de pijn extreem wordt.
Als ik afstap trekt de pijn weer snel weg.
Gelukkig dat ik de route naar Frankrijk vanuit huis doe en niet volgens het oorspronkelijke plan Pamplona.
Als het niet wil na de eerste etappe kachelen we gewoon weer terug naar huis.

gr. Robert
Je drinkt voldoende. Ja wat is dat voldoende. Lang leven het internet.
Kramp en pijn middenrif bij teveel stess is voor mij helaas heel herkenbaar. Eten wil dan ook nog wel eens in mijn slokdarm blijven steken, wat verdomd zeer kan doen.
Zelf minder last van jouw symptomen maar nadat ik 2 dagen op vakantie was was het gek genoeg al bijna weg. In die tijd slikte ik ook maagzuurremmers, maar die waren dus al vrij snel niet meer nodig. Ik merk overigens wel dat je om die stress niet te ver op te laten lopen wel elk jaar iets moet gaan doen als een fietsvakantie. Dat is overigens geen slecht medicijn. (in D wordt dat soms zels vergoed) :wink:
Robert Winkelhuis schreef:
di 05 aug, 2025 20:10
Het is alleen vreemd dat het bij het fietsen de pijn extreem wordt.
Niet als het inderdaad om een hernia diafragmatica gaat en als de door jouw gemelde sportieve houding betekent dat je wat ‘ineengedoken’ zit: dan is het juist logisch dat verhoogde druk op de buikholte en een minder verticale houding (dus minder profijt van de zwaartekracht) samenspannen om de maag(inhoud) omhoog te persen.
(Misschien spelen andere eet- en drinkgewoonten dan thuis nog een rol?)

Sterkte gewenst,

Carl
Een vriend van mij heeft een gaatje in z'n diafragma. Hij wordt binnenkort geopereerd en dan wordt er een matje over het gaatje aangebracht. Tot die tijd moet hij het rustiger aan doen dan hij gewend is. Dus voor hem betekent dat wel fietsen, maar geen zware inspanningen zoals intensief klimwerk waarbij je ademhaling flink omhoog gaat.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
Even een update.

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is maar het is me wel opgevallen dat de pijn ontstaat bij inspanning en niet bij houding.
Dit was in ieder geval een reden van de arts om mij door te verwijzen naar de cardioloog om hartproblemen uit te sluiten.
Mijn suiker was ook torenhoog dus kan wellicht ook extern mee te maken hebben.
In ieder geval mijn levensstijl drastisch aan het veranderen en heeft na 1 week voor de suiker al effect.

gr. Robert