Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS: legaal gebruik noodrem - Forum Wereldfietser

NS: legaal gebruik noodrem

Traject: Nederland
Datum: (september 2007)
Vervoerstarief fiets: gewoon € 6
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
Fiets tevoren aangemeld?: nvt
Ervaringen:

Hoi, afgelopen weekeinde kwamen we door een trage oude dame voor ons en een overhaaste conductrice in de situatie dat we nog drie van de vier fietsen moesten uitladen, terwijl het vertrek-fluitje al was gegeven. Dat was een akelig spannende situatie, met veel gemopper van beide kanten.
We hebben deze situatie later voorgelegd aan een andere conducteur, om herhaling te voorkomen. Zijn advies was zeer simpel: trek aan de noodrem: dat is dan LEGAAL. Elke reiziger moet de kans krijgen om met bagage uit te stappen. Als de conducteur daarbij overhaast is of niet "wil" heeft deze pech, maar het gebruik van de noodrem is dan een goed gebruik, en geen misbruik.
Voor het instappen gelden andere regels, die we allemaal wel weten: na het fluiten is het niet meer OK om de trein in te stappen, of om half gesloten de deuren open te houden... maar dat was al bekend.
groetjes,
Jeroen & Marion

Op het station van Schiphol heb ik ook eens zo iets meegemaakt. De trein was behoorlijk vol en de mensen bleven voor de deuropening staan bij het instappen. Een ouder stel met 2 koffers probeerden in de trein te stappen. Ik stond achter hen te wachten. De vrouw en een koffer was inmiddels in de trein en de man stond nog buiten met de andere koffer. Ik stapte half in en riep dat iedereen door moest lopen. Toen ging het fluitje. Ik hielp de man met de koffer en bleef dus in de deuropening staan zodat ook de man nog in kon stappen. Evenlater werd ik aangesproken door een nijdige conductrice. Ik legde de situatie uit maar er was weinig begrip van haar kant. Ik had niet tussen de deur mogen blijven staan na het fluitje. Die oude man had dus achtergebleven op het station terwijl de vrouw met de 2 koffers wel in de trein was.
Zo'n conducteur moet volgens mij pas op dat fluitje blazen als iedereen veilig in of uit de trein is en niet eerder. Dat is toch de reden dat hij er staat?

Enkele jaren geleden waren Corrie en ik op station Den Haag HS net begonnen om onze fietsen in de trein te zetten, toen de conducteur floot en direct de deuren dicht liet gaan. Corrie, die met haar fiets al tussen de sluitende deuren stond, wist nog net op tijd weer terug op het perron te springen. Als ze al in de trein had gestaan, had ik op het perron achter moeten blijven.
Gelukkig zijn de meeste conducteurs minder roekeloos. Wat wel schering en inslag is, is dat reizigers op het perron al beginnen in te stappen terwijl nog niet iedereen is uitgestapt. Wanneer je als fietser zo beleefd bent om andere passagiers eerder uit te laten stappen dan jijzelf, word je vervolgens van alle kanten bestormd door haastig instappende reizigers die snel een zitplaats willen bemachtigen en het geen moer kan schelen dat jij er met je fiets nog uit wilt.
Helaas geldt steeds meer het recht van de sterkste straatvechter, vooral op de drukkere stations. Daarom moet je er voor zorgen dat, wanneer je niet snel uit kunt stappen, dit niet alleen jouw probleem is. Tegenwoordig ga ik bij nadering van het uitstapstation met mijn fiets ruim van tevoren al voor de uitgang staan, zodat het in ieders belang is dat ik er snel uit ben. Zodra de deuren open gaan, roep ik eenmaal luid en duidelijk 'Opzij!' tegen de menigte op het perron die de uitgang verspert en spring dan de trein uit. Het is niet mijn stijl, maar de enige manier om je in deze ellebogencultuur te handhaven.

hahaha Kees, om te voorkomen dat ik omver gelopen word met m'n fiets draag ik soms de fiets inclusief bagage overdwars de trein uit. Ik blokeer als het ware de totale ingang... hahaha... Tot dusverre heeft dat een schrik effect opgeleverd, dat ze allemaal een stap achteruit doen.

Hahaha... ben wel benieuwd hoe anderen dat doen?

Groet, Rena :wink:

renaw schreef:
Hahaha... ben wel benieuwd hoe anderen dat doen?

Groet, Rena :wink:
In ieder geval niet reizen tijdens de spits bv maar jou methode moet je soms wel toepassen. Maak jezelf breed (en met een volbepakte fiets lukt dat aardig... :wink: )

het onschuldige zwakke domme blondje uithangen :wink:
Blond en vrouw zijn heeft zo zijn voordelen :wink:

Ik geef de tip mee zo snel mogelijk de treinbegeleider te verwittigen dat je er met je fiets inmoet. Trouwens, in België mag je toch niet overal zomaar je fiets parkeren in de trein, enkel in de daarvoor geschikte ruimtes waar enkel de treinbegeleider de deur van kan openen. Dan moet je ook melden waar je er uit moet, zodat deze de deur weer kan opendoen. Enkel hopen dat deze dat niet vergeet, maar tot dusver nog geen problemen mee gehad. En anders vat je de treinbegeleider maar snel bij de kraag voor hij op zijn fluitje blaast...

Paar weken geleden ook fiets in elgie meegenomen. Blijkt dat je een kartonnetje moet invullen, stukje er afscheuren en aan de conducteur geven voordat je instapt. Zoeken naar conducteur terwijl de trein op punt staat te vertrekken, dan nog juiste ingang vinden. Dat gaat dus niet. Bovendien hebben treinen daar vaak erg hoge instappen. Grote discussies met de conducteur later. Enfin ik was in ieder geval in de trein. Ouderwets gedoe daar bij onze zuidervrienden. Nee dan Duitsland, of Frankrijk: veel beter geregeld.
Rob