Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostzeeroute etappes - Forum Wereldfietser

Oostzeeroute etappes

Kan iemand mij adviseren over de indeling in etappes van de Oostzeeroute? In Frankrijk fietsen we zo’n 80 tot 100 kilometer per dag. Maar hoe werkt dat bij de Oostzeeroute? Hoe plan ik bijvoorbeeld de tijd met de veerboten in? Klinkt misschien wat strak om de fietstocht te plannen maar we willen in verband met een bezoek aan vrienden op een bepaalde dag ergens zijn. Hoe plan ik dat?
En over welk deel van de route denk je - regio, land? De hele route is volgens mij bijna 10.000 km lang :-)

Over het algemeen gaat het door vlakke gebieden, zonder noemenswaardige hellingen die de dagafstanden zouden beïnvloeden. Slechte wegdekken kom je eigenlijk nergens tegen. Soms kan harde wind lastig zijn, maar dat is zeker niet de standaard.

S.
De stukken die ik in Denemarken gefietst heb waren heuvelachtig maar nergens lang klimmen. Soms wel even zoeken/opletten met de route. Dat kost even extra tijd. Veel plezier!
IMG_5829.jpeg
Hoeveel dagen deed je er over?
Beetje onduidelijke vraagstelling van de TS; over welk land heb je het precies?
Ik heb het over de Oostzeeroute in Denemarken. Het is een ‘achtje’ van zo’n 800-900 kilometer
Als je in Frankrijk (tja, waar in Frankrijk, het is een groot land..) 80-100 doet dan gaat je dat in Denemarken ook lukken.
Veerboten is normaliter geen probleem, tenzij er ergens eentje uit de vaart is. Zou je lokaal naar kunnen informeren, dat weten ze daar wel. Wij troffen bijvoorbeeld fynshav-søby drie dagen uit de vaart en hebben de route omgelegd over bøjden.
De trein over de beltbrug is er ook eentje om even in de gaten te houden, fietsplaatsen kunnen beperkt zijn. Reserveren in dsb app.
ReneKorstanje schreef:
di 19 aug, 2025 08:41
Ik heb het over de Oostzeeroute in Denemarken. Het is een ‘achtje’ van zo’n 800-900 kilometer
Ik heb vorig jaar een stuk OOstzeeroute gefietst in DK en DU, en had de volgende veerboten:

*Puttgarden - Rodbyhavn (DU --> DK)
*Stubbekobing - Nyby (Falster --> Bogo)
*Odden - Aarhus (Sjaelland --> Jutland)

Bij alledrie ben ik gewoon aan komen fietsen en de eerstvolgende boot genomen. Kaartjes ter plekke gekocht uit automaat.

Mijn dagafstanden waren 80-120km. Was makkelijk te doen, wegen (verhard/onverhard) zijn goed fietsbaar en klimmen is verwaarloosbaar.

Geheel vlak is het overigens niet, vooral op Mon was het absoluut niet vlak. Wel mooi :)
Ik heb dit rondje in juli gereden. Gestart in Flensburg. Niets besproken of geregeld.
Vrij vlakke route, alleen het stukje bij Mons Klint is pittig.
De ferry's varen regelmatig. Elk uur of soms per half uur.
Alleen Fynshav naar Soby gaat maar 4x per dag, dat is dus even opletten.
Ik heb 9 dagen gefietst en gevaren. Gemiddeld ca 90 km per dag gefietst.
Als ik op een dag 2 ferry's had of een paar uur bij Mons Klint rond liep, fietste ik wat minder kilometers.
Ken je de facebook pagina van de vereniging? https://m.facebook.com/groups/wereldfie ... 014913339/?