We hebben de Tentipi Varrie 5 Light dit voorjaar gekocht en inmiddels zowel op onze vakantie in Noorwegen als in Nederland beproefd met in beide landen behoorlijke hoeveelheden regen. Het model (de ruimte en de stahoogte), de compactheid (met binnentent in een rackpack op te bergen), de snelheid en het gemak waarmee de tent is op te zetten (1-stoks model); allemaal helemaal ok. Maar...
De tent lekte van begin af aan. Alle naden en stiksels van de buitentent moeten allemaal met een dichtingmiddel worden behandeld. Kost je een middag. Meteen doen, anders slaan de naden en stiksels echt door! Het ergste komt nog.
We hadden behoorlijke lekkage. Bij een hevige bui komt (spat?)water via de 3 ventilatiesleuven aan de onderzijde van de tent naar binnen. Als deze openstaan kun je ze, als je een binnentent gebruikt, niet sluiten. De ritsrunner zit n.l. aan de binnenzijde van de buitentent en is niet te bereiken. Bovendien is niet ventileren eigenlijk geen optie vanwege verergering van condensvorming. Mocht je toch de openingen willen afdekken dan moet je de regen in en van buitenaf de windflappen van de ventilatieopeningen sluiten.
De condensvorming is bij de lichtgewicht uitvoering behoorlijk erg en het naar beneden lekkende condenswater loopt via de ventilatieopening van de binnentent naar binnen.
De binnentent is in de nok voorzien van een met hordoek voorziene ventilatieopeningen met een straal van zo’n 50 cm. Bij hevige regen en condensvorming spat de condens door de slagkracht van de regen van de buitentent door het hordoek de tent in.
De ventilatieopening in de nok van de buitentent is niet te gebruiken als je regen verwacht. Dus ‘s nachts en bij afwezigheid sluiten, m.a.g. verergering van condensvorming.
De kachelpijpslurf is voorzien van een klittenbandsluiting. Deze sluiting moet bij het niet gebruiken naar buiten gevouwen worden en je moet opletten dat door hevige wind en regen de slurf niet naar binnen gaat staan. Anders krijg je gegarandeerd ook lekkage via het klittenband.
Na in totaal 4 weken kamperen vallen in het doek van de binnentent kleine gaten. Dit doet zich voor nabij de deuropening. De oorzaak is mij volstrekt onduidelijk, maar het lijkt er op dat je er gewoon van af moet blijven.
Ik ben ernstig teleurgesteld in de tent, zeker gezien de prijs
.
De tent is nu voor de 2de keer terug naar de importeur. Ik ben benieuwd naar de afhandeling. In Noorwegen sprak ik een Duitser met een Varrie cp (katoen-polyester model). Ook lekkageproblemen. Hij heeft inmiddels de derde tent en is nu eindelijk van de problemen af.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Karel Das