Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handvatten schuiven steeds los - Forum Wereldfietser

Handvatten schuiven steeds los

Al jarenlang schoven de handvatten op mijn fietsstuur tijdens het rijden half los. Dan wringde ik ze weer terug tot de uiteinden van de horizontale stuurstang. Van alles geprobeerd om het oppervlak ruw te maken en zo. Met dit warme weer gleden de handvatten weer los.
Toen kreeg ik een lumineus idee: een draadstang met aan de uiteinden 7 mm moertjes en sluitringen. Gaatje geboord in de zijkanten van de handvatten. Om te voorkomen dat de moertjes zichzelf eruit zouden draaien, heb ik de laatste 2 mm schroefdraad met een combinatietang plat geknepen. Dan de scherpe randjes glad geschuurd. Als afsluiting de nieuwe verbinding zwart geverfd.
20250812_171237.jpg
Op de foto is de draadstang nog niet afgezaagd.
Leuk opgelost zo!
Het is nog een soort gevaarlijk, leun je op het stuur schiet je handvat los. De goedkope oplossing is haarlak in je handvat spuiten, de betere oplossing is handvaten met klemring, bijvoorbeeld Ergon, die zet je met een inbus vast.
Leuk bedacht maar doordat deze handvatten volledig van rubber zijn is het een kwestie van tijd voordat ze weer los komen. Het rubberen gat zal vanzelf ruimer worden door het gebruik en weer los gaan zitten.

Ook moet je jezelf even afvragen of dit wel veilig is want bij een valpartij wil je geen stalen stang of scherpe bout tegen je aan krijgen.

Tussen de circa 10 en oplopend tot 80 euro zijn er allerlei merken die gewoon handvatten leveren met inbus boutjes waarmee je ze vast klemt. Deze zijn dan ook niet volledig van rubber maar met een aluminium klem. Merken die dit leveren zijn o.a: Ergon, Herrmans, Brooks enz..
Dit is het resultaat na het zwart verven. Er bevindt zich een brede sluitring achter elk moertje. Ik zie niet wat er zou gebeuren als de fiets omvalt, hooguit krassen.
20250812_194526.jpg
Martin
Jij met al jouw ervaring.
Waarom nog steeds rubberen handvatten.
Dat rubber wordt altijd weer kleverig.
Ik zie dat ook bij die dure Ergon handvatten.
Koop een paar mooie met leer overtrokken handvatten.
Dat vat net zo lekker vast als je Brooks flyer zit.

PS
Die leren handvatten heb je ook met imbus om ze vast te zetten en rechts korter voor Rohloff schakelen.
Wat ik doe bij loszittende handvatten: tweezijdig plakband op het stuur en dan met flinke kracht in één keer het handvat terug plaatsen.
De leren, die Poppink had voorgesteld, zijn 135 mm lang en die van mij zijn 100 mm lang. Een stuur hoort even breed te zijn als je schouders, daarom had ik, toen ik de fiets in 2003 nieuw had gekocht de veel te brede stuur aan beide kanten wat afgezaagd. Maar in het midden is er een verdikking, niet mogelijk om de remmen en de shifters naar elkaar toe te verplaatsen, daarom heb ik ca. 3 cm van de handvatten afgesneden. Láát staan genaaide leren handvatten. En mijn handen zitten nog altijd 22 jaar heerlijk comfortabel aan het stuur!
Heb geprobeerd om foto's met het stuur op te zoeken en die is het best benaderbaar hoe hij eruitziet.
20241018_122501.jpg
Dat komt ook door de draaishifters, dan heb je inderdaad kortere handvatten nodig. Mocht jouw oplossing het begeven, dan verkopen ze korte handvatten links en rechts met klemring:

https://hollandbikeshop.com/sram/sram-m ... mm-zilver/
https://hollandbikeshop.com/sram/sram-m ... 0mm-zwart/
https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... and-zwart/
Dank je, maar ik hoef verder niets meer te doen, ben er tevreden mee.