Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plakkerig worden van rubber handvatten - Forum Wereldfietser

Plakkerig worden van rubber handvatten

In een ander topic werd gesteld dat rubber handvatten na verloop van tijd plakkerig worden.
Maar dit plakkerig worden gebeurt niet bij iedereen.
Onze twee oude Giants heb ik, voordat wij erop richting Santiago gingen, allebei voorzien van een setje nieuwe Ergon handvatten. De oude van de fiets van signora DaVinci waren erg plakkerig geworden. Die van mijn fiets niet. Maar die waren ook al wat ouder en misschien van een andere rubbersamenstelling.
Maar nu wij weer terug zijn van een mooie reis het volgende. De handvatten van de fiets van mijn vrouw zijn weer net zo plakkerig als de oude en die van mijn fiets niet.
Waar het door komt? Zij heeft bij warm weer en/of bergop vaak de handvatten nat van het zweet. Soms zo nat dat ze de draaigrip om de Rohloff te schakelen niet meer kan draaien. Ik heb daar veel minder last van.
Na de vakantie heb ik de oude (plakkerige) handvatten van haar fiets op mijn boodschappenfiets geschroefd. Het zijn Ergons met bar-ends en dat fietst wel lekker met wind tegen.
En nu, na een paar weken zijn die nog amper plakkerig. Het plakkerig worden moet dus echt komen door het zweten.
Het kan door zweten komen maar ook handcrème of zonnebrand zouden een oorzaak kunnen zijn.
Nou, het schijnt dat die djngen (met name ergon, of ook anderen?) gevoelig kunnen zijn voor zonnebrand en/of deet. Ik weet het niet precies van de hoed en de rand..

Maar dat zou dus een factor kunnen zijn.

Zelf van ergon nooit last, van sommige andere soorten soms meer plaklast gehad.
Aan insmeren met zonnebrand hou je ook plakkerige handen over, maar na elke insmeersessie wassen wij onze handen met zeep, juist om het (nog) plakkeriger worden van de handvatten te voorkomen.
Ik mis een aspect: wel of geen handschoentjes aan.

Zelf fiets ik altijd met handschoentjes. Ik heb ik geen last van zweterige handen / vieze handvatten.
Ik fiets ook altijd met fietshandschoenen. Geen last van plakkerige handvatten en ook geen problemen met het bedienen van de Rohloff ;)
Daarnaast bieden goede handschoenen ook nog wat extra demping, mooi meegenomen.
Aantasting komt volgens mij door zuren in het zweet of het vettige laagje wat aanwezig is op de huid, bij de een dus zuurder dan bij de ander en dat zorgt er dus voor dat de toplaag oplost en plakkerig wordt. Goed schoonmaken met gedenatureerde alcohol (IPA) kan maar het zal zich na verloop van tijd weer voordoen.
Handschoentjes aan helpt maar geen garantie dat het niet meer gebeurt
_Peter_ schreef:
wo 13 aug, 2025 10:54
Aantasting komt volgens mij door zuren in het zweet of het vettige laagje wat aanwezig is op de huid, bij de een dus zuurder dan bij de ander en dat zorgt er dus voor dat de toplaag oplost en plakkerig wordt. Goed schoonmaken met gedenatureerde alcohol (IPA) kan maar het zal zich na verloop van tijd weer voordoen.
Handschoentjes aan helpt maar geen garantie dat het niet meer gebeurt
Precies dit dus. Bij mij gaat dit ook veel sneller dan bij mw. P. En dat geldt ook voor slijtage van de handschoentjes (en sokken, t-shirts en ondergoed). Zelfs kussenslopen zijn sneller versleten.
Ik doelde in het andere topic op degradatie van het rubber en andere synthetische stoffen.
Dat had ik met mijn MSR Hoop tent die helemaal kleverig werd en ook rubberen handvatten van parapluies hebben er een handje van, net zoals rubberen fiets handvatten.
AI omschrijft het aldus:

### 🧪 Waarom wordt rubber plakkerig?

Rubber, vooral synthetisch rubber zoals TPE of PVC, bevat weekmakers en andere additieven om het flexibel en comfortabel te maken. Na verloop van tijd treden de volgende processen op:

- **Oxidatie en UV-schade**: Zonlicht en zuurstof breken de moleculaire structuur af, waardoor het oppervlak zacht en kleverig wordt.
- **Verdamping van weekmakers**: De stoffen die rubber soepel houden, verdampen langzaam. Hierdoor verandert de textuur en wordt het rubber plakkerig.
- **Invloed van zweet, zonnebrand en handcrème**: Deze stoffen kunnen reageren met het rubber en het degradatieproces versnellen[](viewtopic.php?t=40952&citationMarker= "1").
- **Vocht en warmte**: Opslag in warme, vochtige omgevingen versnelt het chemische verval[](https://hygiene-expert.nl/hoe-plakkerig ... hoonmaken/ "2")[](https://hoe-schoonmaken.nl/plakkerig-ru ... e-textuur/ "3").

Ik zweer bij leer.
Mijn persoonlijke voorkeur: comfortabele zachte minihanddoekjes rond de handvatten bevestigen met elastiekjes. Zacht, dempend, luxegevoel, absorbeert al het zweet, makkelijk wasbaar, handen kunnen vrij blijven zweten (en dus afkoelen) bij heet weer. Maar ik heb de indruk dat ik ongeveer de enige (idioot?) ben die dit doet. 😅
20241205_110045.jpg
Ik heb ze Ergon ook moeten vervangen vanwege plakkerigheid.
Heb ze vervangen door je raadt het al. Ik had dit bericht niet gelezen.

Ik had wellicht beter de biokork variant
Is kurk masr klein beetje kunststof kunnen kopen

https://www.ergonbike.com/en/product-de ... r=42410033

Die zijn wel 65 euro is dat per stuk?

Zou Ergon daar niet wat aan moeten doen?
Ze hebben een geweldige naamsbekendheid reputatie opgebouwd en vragen een fikse prijs.

Als je ze aanschrijft dan krijg je waarschijnlijk te horen dat het door zuren in zweet komt of xo.

De vraag is of ze geen materiaal kunnen gebruiken dat daar tegen bestand is.

Het kan nooit kwaad om de fabrikant aan te spreken op zijn product aansprakelijkheid.
John Jongerius schreef:
wo 13 aug, 2025 09:14
Het kan door zweten komen maar ook handcrème of zonnebrand zouden een oorzaak kunnen zijn.
Ik draag altijd handschoentjes maar mijn Ergons plakken soms dusdanig dat ik ze met fijn zand (altijd wel langs de weg te vinden) inwrijf.