Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wippermann conneX 9sX , Campa record 9S - Forum Wereldfietser

Wippermann conneX 9sX , Campa record 9S

Mijn kettingen 9s, Shimano basic HG 53 en 93 en KMC X9 (kosten 13- 17 euro) zijn iets over de 2000 km (Trekking asfalt klein beetje offroad) over de 0,75 % limiet. Bij langere tochten moet je dan op zoek naar een ketting, meenemen kan natuurlijk ook... Ik heb Shimano cassette, voorbladen, derailleurs is dat een issue?

Een Wipperman conneX 9s kost € 40 zou die echt veel langer meegaan? zag dat er in het verleden al aan de orde is geweest,

ik hoor goede verhalen over de Campagnolo record, is ook betaalbaar 35 euro , vraag mij af of dat goed samenwerkt Shimano cassette en voorbladen, met iemand ervaring mee ?

Een ander alternatief is ook prima wat mij betreft.
robgru schreef:
ma 11 aug, 2025 13:27

foutje
Geen ervaring met de Campagnolo kettingen (volgens mij kun je die niet mixen met SRAM/Shimano), ik gebruik al jaren KMC kettingen SL goud met een laagje die helpt tegen roesten) (bijvoorbeeld https://vanbon-sport.nl/onderdelen/aand ... tting-goud) en die gaan bij mij zo gemiddeld 10000 km mee (omdat ik er drie aan elkaar verbindt) dus als ik dat naar een normale fiets vertaal zo'n 3000. dat is dan 1 fietsjaar, winter inclusief. Vroeger verving ik de ketting nadat het meeste zout van de wegen was geregend En dan kon ik er in ieder geval de vakantie wel mee door. Dus verschil in goedkope en dure is er wel maar heel veel verschil nu ook weer niet. Vergeet niet dat je cassette ok is ingesleten op de ketting dus is het verstandig die gelijktijdig te vervangen of met kettingen te gaan rouleren en dan elke 1000 km te wisselen, dan kan de cassette langer meegaan (dat heb ik alleen nog nooit gedaan)
_Peter_ schreef:
ma 11 aug, 2025 15:33
Geen ervaring met de Campagnolo kettingen (volgens mij kun je die niet mixen met SRAM/Shimano), ik gebruik al jaren KMC kettingen SL goud met een laagje die helpt tegen roesten) (bijvoorbeeld https://vanbon-sport.nl/onderdelen/aand ... tting-goud) en die gaan bij mij zo gemiddeld 10000 km mee (omdat ik er drie aan elkaar verbindt) dus als ik dat naar een normale fiets vertaal zo'n 3000. dat is dan 1 fietsjaar, winter inclusief. Vroeger verving ik de ketting nadat het meeste zout van de wegen was geregend En dan kon ik er in ieder geval de vakantie wel mee door. Dus verschil in goedkope en dure is er wel maar heel veel verschil nu ook weer niet. Vergeet niet dat je cassette ok is ingesleten op de ketting dus is het verstandig die gelijktijdig te vervangen of met kettingen te gaan rouleren en dan elke 1000 km te wisselen, dan kan de cassette langer meegaan (dat heb ik alleen nog nooit gedaan)
Dank Peter,
die methode ken ik maar zou betekenen dat als ik weg ga voor lange trip dat ik 2 extra kettingen mee moet nemen, is minder praktish nog afgezien van extra gewicht.
Wat maatvoering betreft zou een Campagnolo ketting ook moeten werken op een Shimano groep. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar zou dat best doen als de Campa ketting langer mee zou gaan dan een ander merk.

Ik heb wel een andere tip voor je om de levensduur van je ketting te verlengen. Recent heb ik een workshop ketting smeren gevolgd, waar een erg belangrijk punt werd aangestipt. Namelijk het reinigen van een nieuwe ketting. Het plakkerig goedje dat een kettingfabrikant op de ketting spuit is namelijk bedoeld om corrosie te voorkomen, niet om te smeren. Wanneer je een nieuwe ketting in een bad met ontvetter dompelt komt de anti-corrosie laag los samen met alle ijzer restanten van de productie van de ketting. Ja, ijzerdeeltjes! Die spoelt een fabrikant niet van de ketting of tussen de kettingschakels uit. Na grondig ontvetten laat je de ketting uitlekken en blaast met lucht de laatste resten ontvetter en vuil tussen de schakels uit. Wanneer de ketting helemaal schoon is, smeer je hem en monteer je hem.
Op deze manier zal je nieuwe ketting een stuk langer mee gaan, ongeacht het merk dat je gebruikt.
Ruud dank
Dat is de eerste keer dat ik dit argument hoor.

Ik heb een tijdje gewaxt daarvoor ontvette ik met lampolie .

Maar het tegen argument was dat je daarmee het vet. Olie voor smering uut de ketting haalt...wat negatief zou zijn voor de levensduur omdat was minder smeert, je kan wel je ketting in de gesmolten was leggen dat werd vroeger ook gedaan met het invetten van de ketting in gesmolten kettingvet.

Enfin alleen wetenschappelijk onderzoek kan de waarheid aan het licht brengen
Ruud-H schreef:
di 12 aug, 2025 11:41

Wanneer de ketting helemaal schoon is, smeer je hem en monteer je hem.
En hoe en waarmee smeer je de ketting als die helemaal schoon is?
De een doet dat met wax de ander met een op olie gebaseerde vloeistof, daar zijn pagina's over volgeschreven en beide kanten hebben hun voorkeur, daar ga ik me niet in mengen. 1 groot voordeel van wax is dat je het heel makkelijk uit kleding en van lichaamsdelen afkrijgt, nadeel is wel dat het slecht tegen regen kan en je het vaker dan een op olie gebaseerd middel moet toepassen (afhankelijk van hoeveel je fietst)
Ruud-H schreef:
di 12 aug, 2025 11:41
...Ik heb wel een andere tip voor je om de levensduur van je ketting te verlengen. Recent heb ik een workshop ketting smeren gevolgd, waar een erg belangrijk punt werd aangestipt. Namelijk het reinigen van een nieuwe ketting. Het plakkerig goedje dat een kettingfabrikant op de ketting spuit is namelijk bedoeld om corrosie te voorkomen, niet om te smeren. Wanneer je een nieuwe ketting in een bad met ontvetter dompelt komt de anti-corrosie laag los samen met alle ijzer restanten van de productie van de ketting. Ja, ijzerdeeltjes! Die spoelt een fabrikant niet van de ketting of tussen de kettingschakels uit.
....
Ik begrijp niet hoe je dit kunt weten, omdat er minstens 5 en waarschijnlijk tientallen producenten van fietskettingen zijn die allemaal eigen productieprocessen hanteren, die niet openbaar bekend gemaakt worden. Wie die workshop ook gaf : geloof het niet!

Ik herinner me dat ik in de tijd dat kettingwrijving en kettingslijtage mij interesseerde, rond 2010-2015, ergens op een forum een bijdrage las van iemand die goed thuis was in de SRAM kettingproductie. Ik meen zelfs dat hij hoofd van de techniek daar was. Hij schreef dat SRAM kettingen aan het eind van de productie een smering met molybdeendisulfide kregen. Dat is een uitstekend smeermiddel. Sindsdien heb ik nieuwe SRAM kettingen nooit meer gereinigd of ontvet.

Het lijkt me ook vreemd dat alle kettingfabrikanten de ijzerrestanten van hun productieprocessen laten zitten. Waarom zouden sommige fabricanten niet hun best doen om een zo hoog mogelijke kwaliteit af te leveren, als het enige wat zij daarvoor moeten doen het uitwassen is? Een processtap die buitengewoon eenvoudig is in massafabricage.

Behalve SRAM is ook Shimano een bedrijf waarvan ik bijna zeker weet dat zij streven naar optimale technische kwaliteit.

Hier is nog een link naar info over SRAM kettingen, die weerspreekt wat jij beweert
https://www.reddit.com/r/cycling/commen ... ir_chains/
Tijdens de workshop heb ik een (helaas) gebruikte ketting onderhanden genomen. Die heeft een tijdje in een bad met ontvetter gedobberd. Er is flink met de ketting bewogen om vuil los te krijgen. Na drogen is de ketting in een bad met smeermiddel gelegd, zodat dat kon door dringen tot binnen in de kettingschakels. Daarna heeft de ketting opgehangen on uit te lekken en is overtollig smeermiddel met een (niet pluizende) doek afgeveegd.

Bij een video van hetzelfde proces, uitgevoerd met een nieuwe ketting, werd met een magneet metaal uit de ontvetter gehaald.
Of de fabrikant van het smeermiddel liegt over de werkwijze van kettingfabrikanten en maakt een fake-video of kettingfabrikanten vertellen hun verhaal over "afwerking" van hun product te rooskleurig. Ik kijk er zelf naar uit om over een tijdje een nieuwe ketting onder handen te nemen. Dan kom ik er uit eerste hand achter welk verhaal klopt. In ieder geval voor de KMC kettingen die ikzelf gebruik.
Welk smeermiddel werd daar gebruikt?
DaVinci schreef:
do 14 aug, 2025 12:28
Welk smeermiddel werd daar gebruikt?
Interflon Fin Super Dry Lube.
Beschikt iemand over de tekst van dese test ?

Lijkt mij serieus.

https://www.fiets.nl/nieuws/stukje-bij- ... ttingtest/
Ter informatie over ketting wisselen

De uitslag is niet zo eenduidig, nat weer en vuiligheid hebben een grote impact

https://www.velozine.nl/reviews/test-dr ... -gebruikt/