Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadels voor vrouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zadels voor vrouwen

dijken63 schreef:
zo 10 aug, 2025 10:20
Brooks zat lekker maar daarin schuif ik steeds naar voren. Puntje iets omhoog, dan last van schaamlippen.
[…]
De Brooks ligt nog in de schuur, misschien moet ik die een kans geven. Of toch een bikefitting doen.
En en, denk ik. Bij schuiven op een horizontaal zadel is er mijns inziens doorgaans een oorzaak, en die wordt niet opgeheven door het zadel achterover te kiepen. Als bijvoorbeeld je stuur te ver weg staat en je jezelf daarnaartoe trekt, kun je je zadel omhoog laten wijzen wat je wil, het zal eerder nieuwe problemen opleveren dan iets oplossen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 10 aug, 2025 11:07
dijken63 schreef:
zo 10 aug, 2025 10:20
Brooks zat lekker maar daarin schuif ik steeds naar voren. Puntje iets omhoog, dan last van schaamlippen.
[…]
De Brooks ligt nog in de schuur, misschien moet ik die een kans geven. Of toch een bikefitting doen.
En en, denk ik. Bij schuiven op een horizontaal zadel is er mijns inziens doorgaans een oorzaak, en die wordt niet opgeheven door het zadel achterover te kiepen. Als bijvoorbeeld je stuur te ver weg staat en je jezelf daarnaartoe trekt, kun je je zadel omhoog laten wijzen wat je wil, het zal eerder nieuwe problemen opleveren dan iets oplossen.

Groetjes,

Carl
Toch nog maar eens een bikefitting doen….
Zowel signora DaVinci als ikzelf fietsen al jaren op Selle Royal Respiro zadels.
Dit zadel verschilt van veel andere zadel doordat de gleuf helemaal tot het einde doorloopt
Mijn vrouw had eerst een Terry, type weet ik niet meer, waar ze ook tevreden over was maar daar kwamen scheurtjes in de bovenkant. Toen heb ik het Respiro zadel van een van mijn fietsen overgezet. En dit bevalt haar prima. Dit jaar mee naar Santiago gefietst en over het zadel heb ik eigenlijk niks gehoord.
Selle Royal Respiro.jpeg
Ik heb inderdaad al vaak positieve reacties van vrouwen gehoord over de Respiro zadels. Ik (man) heb ze zelf ook op mijn fietsen zitten, maar dan de andere maat.
En dat is een beetje het rare van deze zadels: het merk is Selle Royal, het type Respiro, en dan drie maten. Dus zou je denken dat dat hetzelfde zadel is in drie afmetingen, maar da’s niet zo. Ten eerste geeft Selle Royal de maat niet op in een afmeting, maar in de mate waarin je voorover op de fiets zit. Neem je het zadel van “helemaal voorover” dan krijg je een (relatief) smal race zadel, bij het sportieve-zit-zadel krijg je qua afmeting een vrij normaal zadel (die heb ik), en neem je de “helemaal-rechtop-zit”-versie dan krijg je dus het vrij brede, grote zadel, waar in mijn omgeving nogal wat dames van gecharmeerd zijn.
Je moet het even weten, ik bedoel, als iemand de middelste versie ziet en je zegt “er is ook nog een maatje groter” dan zou die persoon er van af kunnen zien, terwijl die derde maat toch een heel ander, veel comfortabeler zadel is. Het proberen waard.
Kan dit volledig beamen. Voor ons het beste zadel op de jut en jul fietsen.
Er zijn inderdaad 3 types, wij fietsen op het middelste "moderate" type.
Grappig, dat een gelzadel dan toch weer zo positief benoemd wordt. Zo zie je maar weer dat het echt persoonlijk is.

Ik zat die fietsen van de transcontinental race te bekijken en veel hebben het zadel voorover staan, met de punt omlaag. Zou ik nooit doen, maar ik maak bij lange na niet de kilometers die zij maken.
Ben inmiddels bij zadel 4 beland :)
Maar nog geen betere gevonden dan ik al had.
Eigenlijk zit bijna alles het zelfde.

Selle Royal Vivo - Zit best lekker. Maar is te breed bij de billen

Terry type weet ik niet hard zadel - Zit best redelijk. Maar te hard zonder fietsbroek. En leek iets te smal
te zijn. En zelfde druk bij de weken delen

Een goedkoop zadel - zat prima zelfde weken delen probleem

Nu een SQlab 602 op de fiets zitten. Deze moet ik nog beter testen. Niet die met de hobbel achterop Maar die met een kuiltje en luchtvering onder het zadel.
RianGeenen schreef:
ma 11 aug, 2025 10:26
Ik zat die fietsen van de transcontinental race te bekijken en veel hebben het zadel voorover staan, met de punt omlaag. Zou ik nooit doen, maar ik maak bij lange na niet de kilometers die zij maken.
Ik gok dat ze veel verder gekanteld zitten.
M276 schreef:
ma 11 aug, 2025 13:55
Terry type weet ik niet hard zadel - Zit best redelijk. Maar te hard zonder fietsbroek. En leek iets te smal
te zijn. En zelfde druk bij de weken delen
Ik heb hier wel een mening over: een zadel moet meteen goed zitten. Als je nu al druk voelt gaat dat na een uur niet minder zijn.

Wat je nog kan proberen: Specialized:

Phenom: https://www.specialized.com/nl/nl/pheno ... 671-173759
Romin: https://www.specialized.com/nl/nl/romin ... 684-173741
Bridge. https://www.specialized.com/nl/nl/bridg ... 665-187404

En anders toch een SMP dealer zoeken. :wink:

Betreft gel/vering, zowel ik als mijn vrouw hebben het meeste succes met harde zadels... maar iedereen is anders.
Meestal rijd ik op de ligfiets, maar met een kleine is voorop op een gewone fiets toch heel erg leuk. In juli daarmee in Noorwegen geweest, en toen na, veel zadels zoals terry en sqlab geprobeerd te hebben, toch maar eens een leren brooks, en dat beviel echt goed, en hij moest nog ingereden. Als je dat dan gewend bent, zit een terry daarna alleen nog maar slechter….
M276 schreef:

Selle Royal Vivo - Zit best lekker. Maar is te breed bij de billen
Deze is er ook in 3 breedtes. Mogelijk is een smallere wel goed.
https://www.selleroyal.com/nl_nl/vivo-relaxed.html
Ik heb een grote verzameling zadels kwam ik vandaag achter.
Ga eerst door deze verzameling heen voordat ik een hoop geld ga uitgeven aan nieuwe zadels.

Tot nu nog geen gevonden die het vervelende gevoel wegneemt of zelfs maar verminderd.
Dus we zoeken voort.

Brooks en SMP zet ik op het lijstje.

ISM heb ik in mijn bezit. Maar nog niet geprobeerd.

Respiro heb ik al is eerder gehad. Maar was ik toen ook geen fan van.
M276 schreef:
Ben inmiddels bij zadel 4 beland :)
Maar nog geen betere gevonden dan ik al had.
Eigenlijk zit bijna alles het zelfde.
Als het zadel geen of heel weinig verschil maakt, dat is het probleem misschien niet het zadel maar wel je zithouding.
Mijn zitpositie is denk prima.
Mocht daar iets echt in afwijken heb ik dat gelijk door omdat ik niet zo heel flexibel ben
En dit gelijk merk aan mijn rug of knieën.
Wat ik wel nog zat te denken is dat het misschien aan mijn core stability ligt.
Als ik even netjes op de fiets zit is het minder.
Maar ik zak altijd vrij snel weer in als een zoutzak
De horizontale stand van een zadel is belangrijk. Het afstellen is een nauwkeurig werkje. Glij je naar voren of naar achteren. Het zadel zet ik met een waterpas horizontaal. Dat doe ik op dezelfde plak in de schuur. Dan maak ik een schetsje hoe de bel tussen de streepjes van de waterpas staat. Alleen thuis verstel ik het zadel als ik vermoed dat het misschien verbetert kan worden.
Het zadel staat op een hoogte die voor jouw geschikt is.