Ik heb inderdaad al vaak positieve reacties van vrouwen gehoord over de Respiro zadels. Ik (man) heb ze zelf ook op mijn fietsen zitten, maar dan de andere maat.
En dat is een beetje het rare van deze zadels: het merk is Selle Royal, het type Respiro, en dan drie maten. Dus zou je denken dat dat hetzelfde zadel is in drie afmetingen, maar da’s niet zo. Ten eerste geeft Selle Royal de maat niet op in een afmeting, maar in de mate waarin je voorover op de fiets zit. Neem je het zadel van “helemaal voorover” dan krijg je een (relatief) smal race zadel, bij het sportieve-zit-zadel krijg je qua afmeting een vrij normaal zadel (die heb ik), en neem je de “helemaal-rechtop-zit”-versie dan krijg je dus het vrij brede, grote zadel, waar in mijn omgeving nogal wat dames van gecharmeerd zijn.
Je moet het even weten, ik bedoel, als iemand de middelste versie ziet en je zegt “er is ook nog een maatje groter” dan zou die persoon er van af kunnen zien, terwijl die derde maat toch een heel ander, veel comfortabeler zadel is. Het proberen waard.