Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door) - Forum Wereldfietser

Onderhoud Rohloff-naaf (trapt door)

Ik heb een Koga met een Rohloff-naaf, een jaar of 17 is ie. Heerlijke fiets.
Vorig jaar 10 weken in Spanje gefietst. De laatste drie weken trapte 'de 4' door en later de 6 en af en toe de 7. Heb hem afgelopen maart helemaal laten checken. De fietsenmaker, bekend met Rohloff, zei, dat de ketting er heel los op lag. Het tandwiel was volgens hem prima. Dus ik was blij en fietste weer fluitend verder, de 4 in Nederland nooit gebruikend.

Dit jaar 12 weken gefietst in Frankrijk en Italië. Na 2,5 week begon 'de 4' weer door te trappen. Echt irritant als je de Gorges de Verdon aan het beklimmen bent. Vanaf ongeveer week 9 begonnen de 6 en later de 7 weer moeilijk te doen.

Ik heb hem deze week weer naar dezelfde fietsenmaker gebracht. De Rohloff-specialist neemt alleen maar reparaties aan van fietsen, die bij hem gekocht zijn. Behalve in de wintermaanden. Nu zegt mijn fietsenmaker, dat dit probleem iets voor de Rohloff-fabriek is. Hij wil hem opsturen en verwacht dat de reparatie ongeveer 200 euro gaat kosten. De fiets zou dan na ongeveer twee weken weer terug zijn. En de naaf als nieuw. Als dat zo is, zou ik tevreden zijn. Maar ja, ik twijfel. Dalijk blijkt het veel meer te zijn en dan?...

Heeft een van jullie ervaring met een soortgelijk Rohloff-probleem en hoe is het reparatie-traject gegaan?
Elan, de 'vertegenwoordiger' van Rohloff in Nederland.
Ze hebben een diagnose vragenlijst en als je Rohloff aan bepaalde criteria voldoet dan wordt je naaf opgestuurd naar Duitsland en krijg je gratis een perfect geprepareerde Rohloff terug.
Destijds had ik een naaf die bij bepaalde versnellingen beroerd schakelde. Het waren precies de combi's waaruit afgeleid kon worden dat het aan de naaf zelf lag.
De gerepareerde Rohloff schakelt sindsdien perfect en ook de geringe lekkage van voor die tijd was daarna voorbij.
Hoe goed een Rohloff naaf ook is, ook die kan stuk. Bij tweedehands aanschaf is er met goed proefrijden al best wat uit te filteren, maar het blijft een gesloten systeem waar je als gebruiker niet even in kunt kijken.

Reparatie mag van Rohloff mag alleen plaatsvinden bij de fabrikant zelf, of bij de door Rohloff gekozen importeurs. Bepaalde reparaties zal de importeur doen, terwijl andere meer specialistische en/of tijdrovende reparaties door Rohloff zelf worden gedaan.

Met een reparatie aldaar heb je de zekerheid dat je naaf door experts weer helemaal is nagekeken, vervangen wordt wat er vervangen moet worden en alles weer aan de toleranties voldoet om weer tienduizenden kilometers mee te gaan. En mocht het daarna toch nog niet helemaal top in orde blijken te zijn, heb je natuurlijk ook garantie op je reparatie.

Waar vroeger een hele hoop op coulance en garantie werd gerepareerd en geen rekening werd gestuurd, is men tegenwoordig daarin een stuk strenger. Toch kom je qua reparatiekosten zelden in de buurt van wat een andere tweedehands naaf nog opbrengt, maar je kan altijd je limieten aangeven qua kosten en uiteindelijk toch besluiten om bijvoorbeeld met een andere tweedehands Rohloff naaf verder te gaan.

De tweedehands Rohloff naaf waar ik mee op vakantie ga is ook terug geweest naar de importeur, en geeft me daarmee de zekerheid weer tip-top in orde te zijn. En van binnen zijn die naven, nieuw of 25 jaar oud afgezien van wat kleine technische wijzigingen in vooral de beginseries, allemaal gelijk. En loont het dus vaak ook zeker om zo'n oudere Rohloff naaf weer wat liefde te geven om technisch weer net zo goed als een nieuwe te zijn.

Zorg dat je voor het aanbieden voor reparatie alvast je naaf registreert op de website van Rohloff als je dat bij nieuw aanschaf nog niet hebt gedaan met de gekleurde registratiekaart die je er bij een nieuwe bij krijgt. Bij een gebruikte zit die registratiekaart er vaak niet meer bij en kan het prima online. Registratie kan een paar dagen duren voordat dat verwerkt is.

En mocht je naaf nog niet geschikt zijn voor schijfrem montage, maar je wel die plannen hebt in de toekomst met dezelfde Rohloff naaf omdat bijvoorbeeld je frame die mogelijkheid al heeft... overweeg dan om gelijk je naaf om te laten bouwen naar schijfrem-opname. Als de naaf toch al open moet dan is de meerprijs daarvan naast de reparatie beperkt tot slechts een andere naafdeksel, als ik het me goed herinner kostte die schijfrem-naafdeksel destijds bij mij zo'n kleine honderd euro. Als je die schijfremplannen niet hebt, lekker die honderd euro in je zak houden ;)
Wanneer je iets ter reparatie overdraagt, in dit geval een rohloffnaaf, is het toch volkomen gebruikelijk om verwachte kosten op te geven in dit geval rond de €200. Klinkt redelijk. En mocht dat onvoorzien (vee) hoger zijn, dat je dan even een belletje krijgt om eerst te overleggen wat te doen.

Veel meer dan dat kan de fietsenmaker je ook niet toezeggen toch.