Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?) - Forum Wereldfietser

Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?)

Hebben jullie nog tips voor een beginner in afdalen? Als ik op Youtube zoek kom ik veel filmpjes tegen voor wielrenners, dat lijkt me toch weer net wat anders.

Remmen zijn Magura HS33 firmtech velgremmen (weet niet of het relevant is maar vermeld het even)

Tips over de bergop zijn overigens ook welkom want ook daarmee heb ik weinig ervaring.

Terwijl ik dit vraag kom ik alweer een link tegen: https://www.fietsactief.nl/2021/08/18/a ... or-succes/
Heel belangrijk zo begrijp ik is om niet slepend te remmen maar remmen, loslaten en dan weer remmen.
Ook moet je blijkbaar meer voor dan achter remmen, het fijne weet ik er nog niet van.
Die tips voor wielrenners zijn zeker te gebruiken. Probeer je gewicht in snelle bochten zo laag mogelijk te houden en kijk zo ver mogelijk vooruit, waar je heen wil. Remmen doe je vooral met je voorrem, minimaal 60% voor, 40 achter.
Klimmen doe je in een verzet waarbij je nog een redelijk hoge trapfrequentie kunt houden, minimaal 70 rpm, dan hou je het langst vol.
Dat 'meer voor remmen dan achter' is niet per se het het beste advies. Het is waar op een recht stuk, voor de bocht begint. Maar als je te snel een bocht in gaat, dan is de voorrem gebruiken het laatste wat je wil doen.
Helm op, en eerst eens oefenen op bijvoorbeeld de posbank of andere heuvel in de buurt. Laat de fiets zelf ook een beetje zijn weg zoeken, dus blijf niet aan de kant fietsen. Vertrouw je het niet rem dan af met je achterrem die vertraagt alleen, ermee tot stilstand komen in een afdaling zal lastig worden, en anders de voorrem erbij, die remt veel harder af dus hou daar rekening mee. Als je haarspeldbochten in de afdaling hebt neem je beter met een gezapige snelheid van slechts 20 km of nog minder wat voor jou veilig en goed voelt de binnen of buitenbocht, laat je niet afleiden door achteropkomend verkeer, dat wacht maar.
Slepend remmen zorgt ervoor dat de velg heet wordt en dan kunnen je remblokjes smelten (of konden dat, 1 keer meegemaakt vorige eeuw) Die velg koelt vrij snel wel weer af.
Pfiets schreef:
do 07 aug, 2025 22:34
Hebben jullie nog tips voor een beginner in afdalen? Als ik op Youtube zoek kom ik veel filmpjes tegen voor wielrenners, dat lijkt me toch weer net wat anders.
Veel oefenen, 'vriendjes met je fiets' worden. Oefen ook met remmen: met je kont naar achteren en 'hakken in het zand' kun je enorm hard remmen namelijk. Lees de weg, kies goede lijnen.

Oefenen met sturen kan het makkelijkst op de mountainbike trouwens.
Naast de tips die al gegeven zijn is er naar mijn mening ook wel een verschil tussen een racefiets en een vakantiefiets. Een bepakte fiets vangt meer wind en als je snel naar beneden gaat kun je voorbij bijv. een rij bomen ineens meer wind vangen. Wel iets om rekening mee te houden.
Mijn tip is: kijk goed vooruit. Lees je parcours. Kijk uit voor grind/zand en olie.

Doe wat voor jou goed voelt. In het begin is het wennen, vooral met zware bepakking. Maar het vertrouwen groeit naarmate je meer stijgt en daalt.

Ik kan enorm genieten van het afdalen, als beloning voor een goede klim. Ik neem nooit onnodig risico, neem haarspeldbochten met een km of 20/uur. Maar als de weg het toelaat, zit ik zo aan de 45. Heerlijk!
Het engste vind ik bestuurders in auto's of zelfs motoren, die denken sneller te zijn. Als je er zo'n één krijgt, laat maar lekker gaan, dat is veiliger dan kwaad worden.
Dat soort situaties kun je inderdaad beter vóór zijn door zelf de auto's in te halen.
Zorg dat je banden in orde zijn, en goed op druk.
In rechter bochten op je linker pedaal gaan staan en in linker bochten op je rechter pedaal.
Kom daarbij gerust iets uit het zadel en laat de fiets min of meer zijn gang gaan.
Stuur niet strak vasthouden. Ook hier geldt; laat de fiets zijn gang gaan.
Rem niet voortdurend, dan worden de velgen heet. Remmen en weer laten gaan.
Remmen doe je stevig vóór de bocht terwijl je rechtuit stuurt, (60-40) regel. In de bocht mag je best wel zachtjes rijden. Kijk in de bocht naar de binnenkant van de bocht. Als je naar de buitenkant kijkt heb je de neiging om naar buiten te sturen.
Lees de weg.
Kijk waar olievlekken liggen, dat is meestal net na een bult of een gat.
Kijk waar scheuren zijn. Op bergpassen horen daar vaak verhogingen of verlagingen in het wegdek bij.
Op plekken in de schaduw is de weg vaak in de winter opgevroren geweest, met als gevolg beschadigingen in het wegdek.
Waar grit ligt moet je niet wezen.
Pas op voor motoren, vooral als ze met een clubje zijn. De voorsten willen stoer doen en de achtersten hebben soms een minder goede techniek en vormen daarmee voor jou een gevaar.
Monteer een achteruitkijkspiegel op je fiets en leer jezelf aan er geregeld in te kijken.

Stop onderweg geregeld en geniet van het mooie uitzicht. Kalm aan en je kunt de moeilijkste bergpassen aan, zelfs met bagage.
Belangrijkste tip wat mij betreft: zorg dat je fiets in orde is. Remblokken en banden sowieso checken. Beiden wil je niet dat ze het begeven tijdens afdalen. Niks is vervelender dan een klapband of versleten remblokken tijdens een afdaling :oops: Ook een goed schakelende aandrijving is best fijn, want het is ook best irritant als je ketting niet meer naar dat grotere tandwieltje wil schakelen op het moment dat de klim een stuk steiler wordt :P

Wat betreft klimmen: Ken je ideale tempo. Ga dus niet als een wielrenner van start om je een recordtijd te zetten. Het is een fietsvakantie, dus 'je moet morgen weer, en overmorgen ook'. je hebt er niks aan om jezelf helemaal op te blazen ;)

Een goede verdeling van je bagage is ook wel handig. Achterop de fiets te zwaar beladen kan resulteren in een steigerende fiets (bij klimmen). Dit is op te lossen door wat meer voorover te leunen, maar irritant is het wel...

Ik kan je ook aanraden om een keertje te gaan 'trainen' in wat heuvelachtiger gebied. Denk aan bijvoorbeeld Zuid-Limburg of het Teutoburgerland (duitsland)
Naast al het goede wat er al gezegd is. Pak je ruimte, wees consequent, voorspelbaar en duidelijk. Laat je niet wegcijferen op een paar centimeters tussen de meest rechtse streep en berm, ook jij mag de weg gebruiken.

En vergeet niet dat afdalen ook heel leuk kan zijn ;)
https://youtu.be/NJhAsOKg5KM

En wat inspiratie is nooit weg. :idea:
Shrek schreef:
vr 08 aug, 2025 08:10
https://youtu.be/NJhAsOKg5KM

En wat inspiratie is nooit weg. :idea:
Die gast rijdt in sommige van zijn filmpjes best als een idioot... :roll:

Mooie beelden, dat dan weer wel...
Die filmpjes waarin hij door steden rijdt (Mexico City bv) zijn soms wel een beetje te maar zijn afdaalfilmpjes zijn subliem :D
ErikB81 schreef:
do 07 aug, 2025 23:02
Dat 'meer voor remmen dan achter' is niet per se het het beste advies. Het is waar op een recht stuk, voor de bocht begint. Maar als je te snel een bocht in gaat, dan is de voorrem gebruiken het laatste wat je wil doen.
Inderdaad, ik doe het remmen op de fiets precies andersom als met de motor. Bij de laatste rem ik met de voorrem, met de achterrem daar aan toegevoegd. Maar toen ik mijn eerste fiets met schijven kreeg viel me al meteen op dat dat erg abrupt en hard kan remmen (afhankelijk van de fiets-uitvoering), bovendien zit op de motor de voorrembediening rechts, en op de fiets links (tenminste, bij mijn fietsen). Kun je prima onthouden, totdat je in een noodsituatie terecht komt, dan wil je als reflex (na veertig jaar motorrijden) links de koppeling vol intrekken, maar omdat je op je fiets zit trek je dus in dat geval de voorrem vol in. Ik heb zodoende op elke fiets op het stuur bij de rechterhendel een piepkleine plakletter “A” geplakt (het gegeven dat die er zit is al genoeg om het te onthouden) en rem op de fiets eerst met de achterrem, en neem (bijna tegelijkertijd, maar nét een ietsje later) de voorrem erbij. De achterrem verzorgt dan de basisvertraging, de voorrem het echte werk. Als dat eenmaal in je systeem zit werkt het prima.
Je kunt de remhendels toch ook gewoon omwisselen van links naar rechts? Of lukt dat niet met jouw stuur? Ik heb dat bij mijn fiets gedaan omdat ik het prettiger vindt om de voorrem met rechts te bedienen.

Pieter
Ik ook. Op al mijn fietsen zit de voorrem rechts. Net als op bijvoorbeeld veel Britse fietsen, en de fietsen van motorrijders inderdaad.
Jurr schreef:
vr 08 aug, 2025 10:29
Ik ook. Op al mijn fietsen zit de voorrem rechts. Net als op bijvoorbeeld veel Britse fietsen, en de fietsen van motorrijders inderdaad.
Idem voorrem rechts. Sinds m'n eerste Batavus Tour de l'Europe.

Nog een aanvulling op mijn vorige post.
Ik deed de aanbeveling om geregeld af te stappen tijdens een klim en van het uitzicht te genieten.
Doe dat niet op de weg op een beschaduwde plek.
In 2017 heb ik een week lang gefietst met een pijnlijke linkerarm.
Ik was zo stom om in de warme klim van de col des Saisies te stoppen onder een boom.
Ik was nog niet van de fiets afgestapt en mijn linker elleboog werd geraakt door de rechterspiegel van een passerende auto.
De automobilist had mij niet waargenomen op de beschaduwde plek in de zonnige omgeving.
Voor hetzelfde geld had hij mij totaal overhoop kunnen rijden.
Ik had toen nog blauwe Ortlieb fietstassen. Deze heb ik nadien meteen verkocht en nieuwe oranje Ortliebs aangeschaft plus dat ik sindsdien altijd een veiligheidshesje onder de snelbinders bindt en dat los naar achteren naar beneden laat hangen.