Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant trooper - Forum Wereldfietser

Giant trooper

Beste allen,

Al geruime tijd rijd ik met veel plezier op een Giant Trooper uit 1991. Ik ben erg verknocht aan deze fiets – het is precies zo'n model als ik kreeg toen ik van de middelbare school kwam. Toen mijn originele fiets vijf jaar later werd gestolen, baalde ik enorm.

Vier jaar geleden vond ik via Marktplaats weer precies zo’n Trooper, en meteen wist ik weer waarom ik er als 17-jarige zo blij mee was: hij rijdt heerlijk.

Helaas ben ik tijdens mijn laatste fietstrip van de weg gereden, met als gevolg een flinke slag in het achterwiel. De schade is zo groot dat het wiel niet meer te herstellen is. Mijn fietsenmaker wil er een andere velg onder leggen, maar begrijpt mijn gehechtheid aan de fiets niet. Zelf wil ik de fiets zo origineel mogelijk houden.

Daarom ben ik op zoek naar een originele achtervelg voor een Giant Trooper uit 1991 – of iemand die weet waar ik er een kan vinden.

Misschien heeft iemand hier nog zo’n velg liggen, of weet een adres waar ik zou kunnen slagen. Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mariëtte Lindhout
Welkom, Mariëtte!

Leuke fiets wel, zo'n Trooper. Kun je aangeven wat om wat voor wiel het gaat? Velg en naaf? Als ik zo'n velg heb, dan is het in de vorm van een compleet wiel.

Foto's zou helemaal mooi zijn.
Op marktplaats worden er Giant Troopers aangeboden, zoals je zelf al wel gezien hebt denk ik.
De goedkoopste fiets die aangeboden wordt is voor €50. Prima prijs voor onderdelen?
Wat leuk dat je op deze manier gehecht bent aan je fiets! En het is een leuke fiets ook nog eens.

Velgen zijn uiteindelijk altijd een slijtage onderdeel geweest. Op enig moment zijn ze op en moeten ze vervangen. Tja of dan dezelfde type nog leverbaar is..

Er zat vrij zeker een araya velg op. Misschien vind je dezelfde niet meer. Ik zou kijken of je twee periode correcte velgen kunt vinden, dat is altijd goed, en voor- en achter vervangen, heb je twee geweldige wielen en één geweldige fiets 8)
Inderdaad een setje velgen zoals deze, mooi laten spaken met de originele naaf

https://item.rakuten.co.jp/worldcycle/a ... a48e3f519c

Zijn helaas niet verkrijgbaar momenteel op de Japanse Amazon. Araya アラヤ Gold 28.
Is jouw 91-er Trooper zo'n groen/blauwe?
Olivier en Zoë zijn er de halve wereld mee rondgefietst https://weleaf.nl/nl/onze-reis/reisverhalen/
Die hadden volgens mij simpele enkelwandige velgen. Hier staat er zo nog eentje, ik kan dat zaterdag nakijken.
Toch is er sinds 1991 best een hoop verbeterd op het gebied van velgen.

Zeker als je met de fiets met bagage op reis gaat kan het lonen om de velg wat moderner te kiezen, eventueel zelfs met een modernere naaf en het laten inspaken door een kundige wielbouwer. Hiermee zal jouw klassieker een stuk beter geschikt zijn om de wereld mee over te trekken en zal je kans op wiel/naaf/spaakproblemen significant afnemen. En mocht je de looks belangrijk vinden, neem dan ook de voorste velg mee in de vervanging zodat ze voor&achter weer matchen.

Mocht je er alleen rondjes rond de kerk mee fietsen dan is een zelfde tweedehands wiel scoren natuurlijk een prima optie. Of misschien wel een periode-correcte upgrade met een beter wiel uit hetzelfde jaartal? Misschien had de Giant Expedition uit dat jaartal bijvoorbeeld wel betere wielen dan jouw Trooper? (-: