Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band voor 26" tandem - Forum Wereldfietser

Band voor 26" tandem

Ik ben op zoek naar een nieuwe set banden voor onze 26" tandem.
We rijden altijd bepakt, 80% asfalt, maar zeker ook wel 20% off-road: boswegen, (ruige) gravelpaden binnen Europa.
We hebben er nu nog schwalbe dureme 26x2.0 op liggen, maar die zijn klaar voor de vuilbak.
Deze worden niet meer gemaakt, de almotion is ook niet meer in 26" te krijgen.

Prioriteit is voldoende dik: 2.0-2.2, en een goed evenwicht tussen stevigheid en rolweerstand.

Een aantal banden die interessant lijken:
continental contact urban
continental ride tour
continental top contact II (duur)
schwalbe big ben
schwalbe big apple motion (een nieuw model van 2025, nog moeilijk te vinden, duur)

Waar we wel vaker last van hebben is snakebite op de achterband als we gravelpaden met veel bulten en stenen rijden. Ik dacht om misschien een stevigere band achteraan te plaatsen, bv een schwalbe pick-up.

Waar rijden jullie mee nu 26" banden moeilijk te vinden zijn?
Benieuwd naar ervaringen met bovengenoemde banden, of andere tips!
Je vergeet nog de Schwalbe Marathon plus, in denk ik 47mm breedte, weliswaar stug maar daardoor geen snakebite. Rolweerstand is dan natuurlijk wel weer een dingetje. De wangen van de Conti contact Urban zijn dan een stuk soepeler, of het loopvlak ook voldoende duurzaam is kan ik wegens gebrek aan kilometers ermee nog niet zeggen. Overigens niet op een tandem.
En een Mondial?
https://www.bike24.nl/producten/845281

De Schwalbe Pick up heb ik, omdat ik op die fiets hoop nooit een band te hoeven plakken. Hele sterke robuuste band, maar misschien wat te lomp voor jouw doel.
Ik heb 10 jaar mondials op m'n reisfiets gehad en die doen het prima. De big apple wordt hier regelmatig genoemd op dit forum, daar heb ik nu een een tijd mee gereden. Ik heb niets gemerkt in verschil van rolweerstand of comfort maar de big apple is veel sneller z'n profiel kwijt en heb daarom nu weer een mondial achterop liggen. Heb ook 2 keer continentals achterop gehad (weet niet meer precies welk type) en bij beide heb ik een scheur in de wang gehad lang voordat het profiel versleten was, die neem ik niet meer. Mijn ervaringen zijn overigens niet op een tandem.
De Big Ben vind het een echte fijne band genoeg grip, lange levensduur en stevig. Ook prijs/kwaliteit gewoon goed. Tijd terug in de aanbieding eens Panaracers geprobeerd ook wel goed, echter een slag minder als de Big Ben.
Marathon Mondial is natuurlijk het meest geschikt voor een tandem en onverhard, is alleen jammer dat niet in 55mm komt
Sinds de Almotion niet meer in 26" te krijgen is rijden wij op de Schwalbe Pick Up (55-559). Bevalt eigenlijk prima, ook op onverhard, en is duidelijk een band die de extra belasting van een tandem (met bepakking+aanhanger) goed aan kan. Loopt misschien iets zwaarder maar na 2 jaar nog geen lekke band gehad.
Ik heb nog een setje Mondials maar die vind ik niet fijn sturen, heb ik wel bij met als reserveband want de Pick Up is niet vouwbaar.
Ooit Supremes gehad op de tandem, reed geweldig maar wel erg kwetsbaar omdat door de hoge belasting je makkelijker lek rijdt.
_Peter_ schreef:
wo 30 jul, 2025 15:09
Je vergeet nog de Schwalbe Marathon plus,

Inderdaad. We hadden hem op de tandem. de marathon racer hadden we ook. En, in tegenstelling tot de solo ervaring, merkten we amper een verschil in snelheid. Wel goed op druk houden. De tijden op de Elfstedentocht bleken min-of-meer gelijk :)

Het heeft mogelijk te maken met de hogere last, geen idee.

Profiel van de mondial bevalt me ook niet, en wangen van conti zijn ronduit onveilig gebleken maar dat is ervaring van 15jaar terug dus wellicht (en hopelijk) intussen achterhaald.
Ook wij rijden sinds corona op Schwalbe pick-up. Die band was toen wel te koop, andere types niet.
Ik moet zeggen: zeer robuuste band! slijtvast maar wel lek te krijgen. Op wegen met nieuw split is het uitkijken (Denemarken) maar voor nu mijn favoriete band!