Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Digitale ChatGPT-hulpmiddelen voor onderweg - Forum Wereldfietser

Digitale ChatGPT-hulpmiddelen voor onderweg

Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd welke digitale hulpmiddelen jullie meenemen of gebruiken tijdens een (meerdaagse) fietstocht.

Zelf neem ik meestal een smartphone mee met offline kaarten (Komoot/Maps.me), maar ik begin nu ook ChatGPT te gebruiken voor het plannen van routes, noodoplossingen, en zelfs maaltijdideeën onderweg. Best handig als je geen bereik hebt of snel iets moet bedenken.

Bijvoorbeeld: ik vroeg laatst aan ChatGPT om een simpele, eiwitrijke maaltijd met ingrediënten die je vaak in een klein dorpje kunt vinden – en kreeg verrassend goede suggesties.

Gebruik iemand hier ook AI-tools zoals ChatGPT onderweg of bij de voorbereiding?
En verder – welke apps of digitale tools vinden jullie onmisbaar qua uitrusting?
Ik heb ooit wat geklungeld met ChatGPT/Gemini om een fietsroute op te stellen, maar ik vond het resultaat niet bijster interessant. Mogelijk lag het ook aan mijn beperkte prompting.

Wat ik wel veel gebruik op reis is de Interpreter app op mijn Samsung. Die werkt behoorlijk goed (vb. Engels <-> Thais) en kan ook offline worden gebruikt (je kan het taalmodel downloaden). Werkt met zowel spraak als met ingetypte tekst.

Om onleesbare tekens te vertalen op borden/menukaarten/tickets,... gebruik ik Google Translate / Camera. Werkt behoorlijk (in die zin dat ik er meestal wel iets van kan maken). Werkt enkel online.

Navigatie: gewoon Osmand (betaalde versie)

Hotels zoeken: Google maps
Gebruik ChatGPT wel (eens) maar niet voor onderweg. Wel offline kaarten en dat is zeker handig. In mijn geval is dat Guru. Ieder zijn voorkeur. Als het om eten gaat bijv. koop ik wat ter plekke te verkrijgen is.

@larissa: je zult het anders bedoelen maar ChatGPT gebruiken als je geen bereik hebt zal niet gaan. Toch?
De Wereldfietser werkt aan een ai-assistent die eerst zoekt binnen het forum en de tijdschriften en aanvullend op internet. De eerste tests zijn veelbelovend. Hopelijk wordt die in de loop van het najaar gelanceerd.
Hier heel beperkt in het gebruik van digitale hulpmiddelen. Misschien wat ouderwets. Wanneer ik onderweg AI nodig ga hebben om een maaltijd te kunnen bereiden wordt het tijd aan mijn verstandelijke vermogens te gaan twijfelen.

Sinds dit jaar vraag ik park4night hulp bij een plek voor overnachting. Dat werkt heel behoorlijk, ook al is de app met name bedoeld voor camperaars.
Ik gebruik AI vooral om mijn lunchkeuzes onderweg achteraf te rechtvaardigen. 8)
Oesters en wulken 2.jpg
Het compenseren van de weinige calorieën en het lage vetgehalte bleek deze keer in Cancale gelukkig ook weer prima gelukt:
Lunch Cancale.jpg
Grandonneur schreef:
do 31 jul, 2025 11:10
Sinds dit jaar vraag ik park4night hulp bij een plek voor overnachting. Dat werkt heel behoorlijk, ook al is de app met name bedoeld voor camperaars.
Bedankt voor de tip, daar kan ik wat mee. Park4night vindt nog een paar kampeermogelijkheden die noch op OSM, noch op google waren te vinden :)
Aniphys schreef:
wo 30 jul, 2025 14:45
Ik heb ooit wat geklungeld met ChatGPT/Gemini om een fietsroute op te stellen, maar ik vond het resultaat niet bijster interessant. Mogelijk lag het ook aan mijn beperkte prompting.

Wat ik wel veel gebruik op reis is de Interpreter app op mijn Samsung. Die werkt behoorlijk goed (vb. Engels <-> Thais) en kan ook offline worden gebruikt (je kan het taalmodel downloaden). Werkt met zowel spraak als met ingetypte tekst.

Om onleesbare tekens te vertalen op borden/menukaarten/tickets,... gebruik ik Google Translate / Camera. Werkt behoorlijk (in die zin dat ik er meestal wel iets van kan maken). Werkt enkel online.

Navigatie: gewoon Osmand (betaalde versie)

Hotels zoeken: Google maps
Voor simpele vragen onderweg vond ik het best handig, maar voor echt routeadvies gebruik ik ook liever iets als Komoot of Osmand.
Interessant dat je die Interpreter-app gebruikt, daar had ik nog niet aan gedacht. Goed om te weten dat die offline werkt, zeker in landen waar je geen data hebt.
Google Translate met camera herken ik ook – soms wat kromme vertalingen, maar meestal begrijp je wel wat er staat 😅