Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon 50mm banden in Koga Roadrunner - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon 50mm banden in Koga Roadrunner

Hallo,

Na goede ervaringen met 50 mm Schwalbe Marathon banden in mijn omgebouwde Trek, wilde ik deze ook graag in mijn 28" Koga Roadrunner. Hier heb ik vorig jaar een vaste vork in gezet maar er zaten nog 32mm banden op.
Nu vond ik een geschikt setje (5 Euro :D ) SM GT op Marktplaats waarmee ik hetzelfde wilde proberen in mijn Koga.

Ik loop tegen het volgende aan:
- De banden passen goed op de velgen maar op spanning passen ze niet langs de remblokjes, deze zou ik dan eerst los moeten schroeven. Is dit "expected behaviour"? Is wat onhandig bij een lekke band onderweg!

- De breedte van het spatbord lijkt ok maar de diameter kom tekort. Dien ik de beentjes nog wat te stellen?

Dank alvast!
IMG_4575.JPG
IMG_4574.JPG
IMG_4573.JPG
IMG_4572.JPG
Dat je de remmen los moet maken is niet ongewoon, spatborden zijn denk ik ook gemaakt voor smallere banden dan die je nu hebt. Grootste aandachtspunt is denk ik wel of het bij de,liggende achtervork allemaal past.
Als je band leeg is is die niet op spanning dus eerst het wiel monteren nadat je de band geplakt hebt en dan pas volledig oppompen.
Ik zou remblokjes met cartridge gebruiken, als je ze nu moet vervangen zit je weer te stoeien met de instelling. (zoals deze bijvoorbeeld https://www.bike-discount.de/de/shimano ... er-br-m770)
Wat ik dan doe is het wiel met een (bijna) lege band in de fiets zetten, dan past het wel tussen je remmen, zeker als je de band te hoogte van je velg even samenknijpt met je hand.
Dat geldt ook voor nog bredere banden met vaste ringsloten.

Die spatborden zijn niet gemaakt voor die bandenmaat. Als je wat duwt en buigt aan de beugeltjes van het spatbord red je het misschien wel, maar het mooiste is bredere spatborden.
Die band is eigenlijk net te groot. Je kunt het geheel ongetwijfeld wel werkend krijgen, maar met zulke kleine ruimtes dat de eerste de beste keer dat je door modder of klei rijdt de boel hartstikke vast loopt. Vraag me hoe ik dat weet. :(

Ik zou een maatje kleiner monteren.
Bedankt voor de reacties.

Wat ik me afvraag wat voor (trekking) fiets passen dit soort banden dan makkelijk in zonder bijzondere aanpassingen?
Tegenwoordig vrijwel in elke vakantiefiets. 15 jaar geleden in S28, travelmaster, worldtraveller, easy rohler etc.
Is normaal dat deze maar bandjes op spanning niet fatsoenlijk langs de remblokjes kunnen. Een spatborden setje van het merk Contec trekking houd je genoeg ruimte over.

Dit type bandje past op een Santos tractor. Of bijvoorbeeld een Koga world Traveller of een mountainbike welke je wil ombouwen naar asfalt crossert. Road Runner is meer een snel licht toerfiets met dito iets smallere banden.
tuanis schreef:
di 29 jul, 2025 23:01

Wat ik me afvraag wat voor (trekking) fiets passen dit soort banden dan makkelijk in zonder bijzondere aanpassingen?
Past in die XLC voorvork van jou prima, alleen zo te zien heb je de oude spatborden nog gerecycled uit de tijd dat ze nog voor smallere banden bedoeld waren met een andere vork. Stangetjes zijn dan vaak net wat aan de korte kant en het geeft net even geen lekkere ruimte. Met een setje nieuwe bredere spatborden kom je wel goed uit bij de voorvork, 55mm is vaak wel lekker bij een 50mm brede band. SKS Bluemels of Chromoplastics zijn prima, en ben je met drie tientjes klaar voor&achter. De variant met klembout met gat en moertje klemmend op de stangetjes vind ik het fijnste monteren, vele andere varianten heb ik vaak eerder ruzie mee ;)

Aan de achterkant geen idee van omdat ik geen eigen ervaring heb met jouw frame en de ruimte daarin, maar het zou best kunnen dat bredere spatborden en langere stangetjes daar ook je meer speelruimte geven.
Jurr schreef:
di 29 jul, 2025 23:48
tuanis schreef:
di 29 jul, 2025 23:01

Past in die XLC voorvork van jou prima, alleen zo te zien heb je de oude spatborden nog gerecycled uit de tijd dat ze nog voor smallere banden bedoeld waren met een andere vork. Stangetjes zijn dan vaak net wat aan de korte kant en het geeft net even geen lekkere ruimte. Met een setje nieuwe bredere spatborden kom je wel goed uit bij de voorvork, 55mm is vaak wel lekker bij een 50mm brede band. SKS Bluemels of Chromoplastics zijn prima, en ben je met drie tientjes klaar voor&achter. De variant met klembout met gat en moertje klemmend op de stangetjes vind ik het fijnste monteren, vele andere varianten heb ik vaak eerder ruzie mee ;)

Aan de achterkant geen idee van omdat ik geen eigen ervaring heb met jouw frame en de ruimte daarin, maar het zou best kunnen dat bredere spatborden en langere stangetjes daar ook je meer speelruimte geven.
Bedankt, de huidige spatbordjes zijn idd hergebruikt. Ga eerst de spatborden demonteren en dan de wielen terugzetten zonder de spatborden met de 50mm banden, kijken hoe dat gaat. Bij succes ga ik dan op zoek naar andere spatborden.
tuanis schreef:
wo 30 jul, 2025 11:51

Bedankt, de huidige spatbordjes zijn idd hergebruikt. Ga eerst de spatborden demonteren en dan de wielen terugzetten zonder de spatborden met de 50mm banden, kijken hoe dat gaat. Bij succes ga ik dan op zoek naar andere spatborden.
Heb de banden en wielen gemonteerd zonder de oude spatborden. Als ik het zo zie lijkt het te kunnen icm 55mm spatborden.
Heb 3 Bar in de banden en een klein rondje gefietst, gaat het echt lekker!

Onder de bij de trapas lijkt de montage krap maar vm kan ik dat beugeltje wel buigen of vervangen en zo meer ruimte maken.
Of ben ik te optimistisch?

Nu dus nog op zoek naar de juiste spatborden...

IMG_4584.JPG
IMG_4583.JPG
IMG_4582.JPG
IMG_4581.JPG
Heb het een paar jaar geleden bij mijn Santos Travelmaster 2.8 gedaan. Volgens Santos was mac 42mm. Ik heb er 50mm in gedaan. Wel wat tweaken met het spatbord.
Wat jij zegt over dat beugeltje bij de achtervork: ik heb het spatbord aan de andere kant geplaatst en niet vastgemaakt. Werkt perfect.

Heb er laatst trouwens 54mm banden ingedaan. Spatborden wel verwijderd.

Heb er foto's van maar ben nu onderweg. Kan ik volgende week wel posten.
Hallo,

Heb de spatborden gemonteerd (SKS Beumels Basic 55mm, 28").
  • Voorspatbord is geen probleem vm, kan net, ook in combinatie met de Cordo voordrager
  • Achter zit het probleem idd bij de achterbrug, hier is heel weinig ruimte. Heb de standaard kunststof klem al vervangen door een RVS-hoekje om zo de afstand maximaal te houden maar blijft heel krap
  • Bij de trapas heb ik idd het spatbord aan de voorkant van de klem gemonteerd, scheelt ook weer een 5-6mm, daar kan het net.
  • Bij het achterlicht voorzie ik ook geen problemen.
Zoals het nu zit kan ik er mee fietsen maar voorzie problemen zodra het nat/modderig wordt onderweg.

Ik zie 2-3 mogelijkheden om dit te verbeteren:
  • Achter een 45 (zijn die er?) of 42 mm band
  • Het achterspatbord doornemen bij de achterbrug zodat deze tussen de twee delen komt en de delen met een RVS-zadeltje aan elkaar maken. Was zo maar een idee weet niet of dit een goede, duurzame oplossing is
  • Andere spatborden?
1n.jpg
2n.jpg
3n.jpg
4n.jpg
5n.jpg
Ja dat past 8)

Netjes hoor. Snap wel dat het buiten de specs van de fabrikant valt, een beetje modder of slagje in je wiel is nu niet handig.
BTW: is het mogelijk om portret fotos staand weer te geven? De applicatie gaat er van uit dat alle fotos in landscape worden genomen. Zou een plus zijn als dat kon.
tuanis schreef:
ma 04 aug, 2025 15:59
BTW: is het mogelijk om portret fotos staand weer te geven? De applicatie gaat er van uit dat alle fotos in landscape worden genomen. Zou een plus zijn als dat kon.
Ja, eerst op de computer of mobiel rechtzetten.
Wat ik ook wel doe is dat ik de foto op m’n laptop rechtzet en dan met de standaard plaatjesknipapplicatie (als die zo heet) een nieuw plaatje maak, die opsla, en die tenslotte op het forum plaats.
JanH schreef:
ma 04 aug, 2025 17:35
tuanis schreef:
ma 04 aug, 2025 15:59
Ja, eerst op de computer of mobiel rechtzetten.
Wat ik ook wel doe is dat ik de foto op m’n laptop rechtzet en dan met de standaard plaatjesknipapplicatie (als die zo heet) een nieuw plaatje maak, die opsla, en die tenslotte op het forum plaats.
OK, bedankt voor de suggestie, zal het zo doen, had gehoopt dat het tijdens het posten kon door bv een extra tag toe te voegen, iets als [attachment position=portrait]img123.jpg[/attachment].
Je zou van het achterspatbord de onderkant kunnen verwijderen. En dan hoger vast zetten aan het frame boven de derailleur.

Je weet trouwens dat je grote blad versleten is?
M276 heeft een punt met de opmerking over dat voorblad.

En ook over het spatbord. Toevallig ben ik vorige week nog bezig geweest met het passend krijgen van spatborden, toen ik ook
(eigenlijk te) brede banden had gemonteerd. Met een stanleymes, boor en tiewraps lukte het me. Sowieso zijn tiewraps ook 'de' oplossing als je achterspatbord te veel speling heeft (d.w.z. 'spatbordarmen' aan achterdrager vastmaken).
M276 schreef:
ma 04 aug, 2025 18:43
Je zou van het achterspatbord de onderkant kunnen verwijderen. En dan hoger vast zetten aan het frame boven de derailleur.
Bedankt maar begrijp niet precies hoe je dat bedoelt?
M276 schreef:
ma 04 aug, 2025 18:43
Je weet trouwens dat je grote blad versleten is?
Yep :D
Afbeelding

Je dremelt het gedeelte onder de voorderailleur eraf. En zet het dan met iets vast aan het frame. ( ik vind tyraps altijd wel handig. Maar staat misschien wat knullig. Maar iemand heeft vast wel een beter idee om het vast te zetten.