Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij

keesm54 schreef:
vr 04 nov, 2022 18:03
Voor mijn Pendix geldt dit. Is dit ook van toepassing op zo'n Bosch middenmotor vraag ik me af?
Zeker is dat zo. Althans naar mijn ervaring. Ik reed met een Bosch middenmotor naar Rome en dit hielp. Wat ik in heuvelactig/bergen deed was bij een tabacchio lekker een kopje thee drinken en ondertussen de accu bijladen. En ik zette mijn scherm NIET op waar aangegeven wordt hoeveel km je nog kunt maken. Ik keek naar het aantal streepjes van de accu. 1 streepje, is een oplaadpunt zoeken. Heb nooit meegemaakt dat dat nergens kon. Heb wel een keer bij een bouwvakkerskeet op weg naar Splügen geladen. Was erg leuk, leuk gesprek en voldoende te zien.

Ben inmiddels overgestapt op Pendix, zodat ik de ondersteuningsbehoefte zelf kan instellen. Heb onlangs zo’n 50km vlak gereden en had na de rit nog 80% van de accu vol.
hoeksie schreef:
wo 07 mei, 2025 08:45
Wat ik in heuvelactig/bergen deed was bij een tabacchio lekker een kopje thee drinken en ondertussen de accu bijladen. 1 streepje, is een oplaadpunt zoeken. Heb nooit meegemaakt dat dat nergens kon.
Even daarop aanhaken: kost je dat niet teveel tijd, voordat de accu significant lading erbij heeft?
Ik deed het voorheen ook wel zoals jij beschrijft; lekker lang lunchen in bv Spanje of Italië en dan laden, maar uiteindelijk vond ik dat toch te limiterend en dwingend, en deed toch wel geweld aan de vrijheid die het fietsen juist zo kenmerkt.
Want ik moest toch zeker wel anderhalf uur laden, dus rusten, voordat de accu er een paar tientallen procenten bij had.

Sinds ik de ondersteuning zelf kan instellen, kan ik altijd goed uit met één acculading/dag, ook in heel bergachtig terrein e.d. (systeem Neodrives).
Bij het Bosch Smartsysteem kan je de ondersteuning ook redelijk aanpassen, je kan (afhankelijk van de fabrieksinstellingen) kiezen tussen allerlei standen, en deze telkens op 4 niveaus aanpassen.
Vandaag gezien dat je bij het navigeren in de FlowApp makkelijk de route kan verslepen, waypoints kan toevoegen en deze in volgorde kan aanpassen, door simpel tikken en slepen op het kaartje. Echt heel handig.
Meneer Zwijn schreef:
do 08 mei, 2025 18:48
Bij het Bosch Smartsysteem kan je de ondersteuning ook redelijk aanpassen, je kan (afhankelijk van de fabrieksinstellingen) kiezen tussen allerlei standen, en deze telkens op 4 niveaus aanpassen.
Vandaag gezien dat je bij het navigeren in de FlowApp makkelijk de route kan verslepen, waypoints kan toevoegen en deze in volgorde kan aanpassen, door simpel tikken en slepen op het kaartje. Echt heel handig.
Inderdaad even uitgeprobeerd van het navigatiesysteem, dat wist ik niet. Echt handig. Goede tip
Ik krijg de tips in de nieuwsbrief, na registratie. Best informatief.
IMG_5471.jpeg
Ik heb hetzelfde systeem en ben in de meivakantie 4dagen op pad geweest. Op stand eco met bepakking gemiddeld 65 km per dag, gebruik van de accu was rond 40 procent. Viel me alles mee. Wil in de zomer ook langere tochten maken, ga nog wat meer uitproberen de komende weken.
Haal in de eco stand 125-175 kilometers met de Bosch 750 Wh accu. Ik rij een Cube Kathmandu Hybrid Pro 750 uit 2023.
Ligger schreef:
do 01 mei, 2025 19:14
Meneer Zwijn schreef:
do 01 mei, 2025 16:28

2200 km heb ik er het eerste jaar mee gefietst, allemaal in stand turbo. Ik haal makkelijk 100km uit de batterij, ook in heuvelachtig terrein.
Dat vind ik heel knap 100 km afleggen in Turbo mode. Net richting Berlijn gefietst via de route van Kees en vnl gefietst in Eco en Eco+ En ook 100 km per dag. Ik hield niet veel procenten over
Als ik met hetzelfde systeem in Turbo rijd (Kalkhoff Entice 7) haal ik ook tegen de 100 km. Inderdaad met een hoge frequentie, zoals hierboven geadviseerd wordt. Zit 'm erin dat de ondersteuning afneemt rond de 25 KM per uur die je makkelijk trapt met Turbo. Doorgaans rijd ik 26, dus mooi tempo met minimale ondersteuning.
Wierts schreef:
vr 04 jul, 2025 17:11
.... Doorgaans rijd ik 26, dus mooi tempo met minimale ondersteuning.
Minimale ondersteuning? Wat een zelfoverschatting.
Als je gemiddeld 25 km/h rijdt en 100 km uit een 750 Wh accu haalt, dan is de ondersteuning zeker niet minimaal.

Ik neem aan dat je de accu niet volledig leegtrekt, maar ongeveer 80% van die 750 Wh gebruikt, zeg 600 Wh. Over 100 km doe je 4 uur. In die tijd levert de accu je dus 125 Watt aan electrisch vermogen. Ik lees dat electromotoren zeer efficient zijn in het omzetten van electrische in mechanische energie, zeg 90%. Dus levert de motor je meer dan 100 W mechanische ondersteuning.
Nu rijd ik zelf sinds enige tijd met pedalen die mijn vermogen meten. Als ik een vlak rondje rijd bij matige wind met een gemiddelde van 25 km/h, dan zegt mijn vermogensmeter dat ik gemiddeld 140 W op de pedalen breng.
Misschien zit ik wat aerodynamischer, maar als je ongeveer 100W ondersteuning krijgt bij 25 km/h, schat ik dat jouw eigen bijdrage ver daaronder blijft.
math schreef:
Wierts schreef:
vr 04 jul, 2025 17:11
.... Doorgaans rijd ik 26, dus mooi tempo met minimale ondersteuning.

Misschien zit ik wat aerodynamischer, maar als je ongeveer 100W ondersteuning krijgt bij 25 km/h, schat ik dat jouw eigen bijdrage ver daaronder blijft.
De kiox 300 geeft ook aan hoeveel vermogen je zelf trapt. Op afstanden van plus 100 kilometer zit ik meestal rond de 130 W. Fiets dan vnl Eco of eco+

Hoe betrouwbaar het is weet ik niet
math schreef:
za 05 jul, 2025 19:03
Minimale ondersteuning? Wat een zelfoverschatting.
Als je gemiddeld 25 km/h rijdt en 100 km uit een 750 Wh accu haalt, dan is de ondersteuning zeker niet minimaal.
Zelf haal ik ongeveer 20km per 100Wh accu in de lichtste (Bosch Eco) stand, vergelijkbaar met wat peterterhuurne schreef.
Ik fiets 20km/h gemiddeld in heuvelachtig terrein, met 130kg totaalgewicht. Ik heb de indruk dat ik zelf redelijk wat trapwerk moet verrichten, maar merk het natuurlijk wel als ik de ondersteuning uitzet.

Rij ik in stand Tour, dan haal ik ongeveer 15km per 100Wh en standje Turbo, wat m.i. weinig toevoegt behalve dat de motor zo snel mogelijk naar de 25km/h wil, verbruikt nog meer acculading.
Ik lees even mee, ben benieuwd naar je ervaring. Ik ga over een paar weken mijn Koga E-bike World Traveller (Bosch Performance CX motor, 85Nm koppel en Kiox display, accu 750 watt + 250 watt powerpack) uitproberen. Bestemming van Enschede naar Vaals en van daaruit een rondje Eifel, ik heb hier 3 weken voor gepland. Even kijken hoe het gaat, heb net in Maart een nieuwe heup prothese gekregen.

Gr 🫣
Ben heel benieuwd naar je ervaringen travelwoman! Gaat het goed, fietsen in de heuvels met een heup prothese?
math schreef:
za 05 jul, 2025 19:03
Misschien zit ik wat aerodynamischer, maar als je ongeveer 100W ondersteuning krijgt bij 25 km/h, schat ik dat jouw eigen bijdrage ver daaronder blijft.
Op zich met je eens dat mensen fors onderschatten hoeveel profijt je hebt van de eco stand. Toch wel een kanttekening.

Als je op een racefiets of MTB (aangezien je een powermeter hebt) zit is de aërodynamische winst enorm.

Versnellingsnaaf hakt er ook in. De is Rolwwerstand ongetwijfeld ook niet optimaal

Op mijn racefiets rij ik met minimale hartslag 25 mits het lekker weer is. Op mijn ebike in eco zit ik niet heel veel rustiger. Het verschil in efficientie is enorm.

Ik heb op mijn oude Razer een keer rond de 120km gereden waarvan de helft met een lege kar. Dat was met een 395wh accu. Aan het einde nog een kleine 10%. Kwestie van strakke wielerkleding en plat op het stuur liggen. Ik was aan het einde behoorlijk gaar, dat terwijl ik toen net wesstrijdrenner af was.