Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortliebtassen op achterdrager - Forum Wereldfietser

Ortliebtassen op achterdrager

Afgelopen winter al een setje gebruikte Ortliebtassen gekocht maar die bleken niet goed te passen op de drager van mijn (fiets)partner.
De diameter van de buis is 10mm terwijl de grepen van de tas uitgaan van 15mm willen ze lekker zitten en er niet makkelijk af kunnen schieten.

Nu zag ik dat Ortlieb daar weer een oplossing voor heeft:
https://nl.ortlieb.com/products/ql1-ql2-hook-inserts

Echter, wilde dit weekend op pad dus voorlopig heb ik het zo gedaan (stukjes slang van een compressor):
IMG_4558.JPG
Werkt eigenlijk prima dus ms wordt het wel een blijvertje!

Of zijn er nog betere DIY-oplossingen?
De oplossing met de stukjes (tuin)slang is inderdaad een bekende, goedkope en vooral zeer effectieve oplossing. (Handiger dan die extra inzetstukjes van Ortieb die los schieten en kwijtraken.) Als je de stukjes slang met wat bredere tiewraps op de juiste plekken (=aan weerszijden van de haken) stevig vastmaakt, gaan de tassen niet schuiven en blijven de stukjes slang vele jaren vastzitten.
Ortlieb heeft daar nu zelf ook wat op gevonden:

https://nl.ortlieb.com/products/ql22-ho ... s=e&_v=1.0

Deze kun je verstellen, tussen de 8 en 16 mm. Hoef je dus geen inzetstukjes meer te kopen/gebruiken.

Nog geen ervaring mee overigens.
Ik heb ook stukjes slang gemonteerd. Voordeel is dat de drager dan ook niet beschadigd. Idee opgedaan van Roel Peereboom
Enige waar je wel rekenning mee moet houden is dat er toch vuil tussen drager en slang komt, dat gaat schuren en uiteindelijk dus ook roesten, regelmatig schoonmaken dus. Of er gewoon mee leven. Het schuiven kun je verminderen door de haken op de juiste positie vast te zetten, helemaal zal je het nooit voorkomen.
Ortlieb heeft verschillende ophangsystemen voor fietstassen, zie https://nl.ortlieb.com/pages/mounting-quick-lock, met verschillende inzetstukjes. Even kijken welk type je hebt en dan de goeie inzetstukjes bestellen.

En over kwijtraken van die inzetstukjes gesproken, in de 8 jaar dat wij met Ortlieb tassen fietsen, ook woon/werk, is er nog geen inzetstukje verloren gegaan.
DaVinci schreef:
do 24 jul, 2025 22:00

En over kwijtraken van die inzetstukjes gesproken, in de 8 jaar dat wij met Ortlieb tassen fietsen, ook woon/werk, is er nog geen inzetstukje verloren gegaan.
Ik heb ook het idee dat in het begin wel vaker gebeurde, en een andere optie de losse haken voor jouw drager en tas bestellen. Dat kan gelukkig nog steeds, ook voor oude tassen. (+25 jaar)
Ik ben in de loop der jaren ook al een flink deel van die inzetstukjes kwijt geraakt, ondanks dat ik ze vastgelijmd had. Maar ik heb ook nog nooit gemerkt dat dat een nadeel was. Als de haak groter is dan de buis zit daar wat speling, maar de tassen zitten nog steeds hartstikke stevig op hun plek. Er is er nog nooit één afgevallen in ieder geval.
Al ruim 7000km rond gerammeld met de ortliebs met passende inzet stukjes, maar alles blijft op zijn plaats.

Enigste wat ik vrij jammer vind is dat de tassen de drager onherroepelijk willen beschadigen en dus door de protector heen vreten.
Of dat een horizontale speil met een bout van de drager schuren tegen de achter/onderkant van de tas, waar ik dan ook weer een protector op de tas heb geplakt en om de horizontale speil een stuk binnenband geknoopt hebt.

Geweldige tassen, maar zijn er zoveel mensen met deze "problemen"?
Een fiets is een gebruiksvoorwerp. Als een drager wat lakschade heeft, dan is dat alleen maar een mooi gezicht: het laat zien dat je op reis bent geweest.
Als ze vensters transporteren steken ze om schokken te dempen stukken van een halve of 1 cm dikte blauw soort piepschuim tussen. Taai en dik dus.
Je ziet die vaak langs de baan liggen in de berm, losgekomen onderweg.
Ik knip die op maat en maak ze vast met een spanbandje aan de drager om de lak te beschermen.
Zodanig aanspannen dat het spanbandje net "verzinkt" in het piepschuim, zodat het niet zelf kapot wordt geschuurd / of de tas beschadigt. En door de verzinking blijft het piepschuim ook in positie.
De spanbandjes vind je ook langs de baan, meerdere aaneen om langer te krijgen, je kunt die op 1 na hergebruiken, door een passende schroevedraaier in het weerhaak openingetje te schuiven, haakje gaat achteruit en je kunt de band er zo weer uittrekken, en hergebruiken.
Dit spul weegt niks, in tegenstelling tot bvb binnenbanden, die trouwens rap versterven als je er knopen in gaat leggen, en ook rap doorgeschuurd worden.

Lak op achterdragers is bedoeld om metaal te beschermen tegen corrosie, dus meer dan "cosmetisch" probleem. Een gat in stalen buis = een opening waar vuil/water binnenkomt, dat slecht droogt, en dus roest veel sneller maakt.
Ook, tassen slijten rap door de wand van aluminium buizen, die verzwakken en breken bagagedrager > afval.
Omdat ik lakschade aan de dragers en daardoor roestvorming niet mooi vind hebben wij roestvaststalen Tubus dragers op onze fietsen.
Op de plaats waar de tassen aan de dragers hangen krijg je mooi gepolijste plekjes.