Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw project? Oude mountainbike voor offroad tripjes - Forum Wereldfietser

Nieuw project? Oude mountainbike voor offroad tripjes

Hi mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuw project. Ik ben op zoek naar een fiets voor tripjes met offroad en wat ruiger terrein.

Een aantal dingen die door mijn hoofd gaan:
• Eerder had ik een koga traveller, waar ik maximaal 42mm brede banden op kon doen. Ik zou nu graag richting 50mm+ willen.
• Ik vind het leuk om zelf aan de fiets te sleutelen.
• Mijn kampeeruitrusting is vrij licht, dus ik vermoed dat ik wel wegkom met enkel voor- of achtertassen met een stuurtas.
• Ik heb een racefiets voor op de weg waar ik korte bikepacking tripjes mee doe.
• Budget: circa 800 euro

Gezien bovenstaande overwegingen kom ik al snel uit op een oud (stalen) mountainbike frame. Zoals bijvoorbeeld deze topics:
viewtopic.php?t=40804#start
viewtopic.php?t=37424&hilit=nieuwe+fiet ... 60#p455299
https://imgur.com/a/giant-terrago-93-to ... ke-MB4Tv6G

Ik kom dan al snel uit op de volgende soorten fietsen:
• Specialized Rockhopper
• Koga Terraliner
• Giant Terrago
• Santos SSC of SCC

Zoals op marktplaats:
1. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
2. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
3. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
4. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
5. https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

Ik heb een aantal vraagjes:
- Maatvoering: wat voor maat heb ik nodig? Ik ben 184cm. Eerder had ik een koga traveller, framemaat 57. Racefiets sensa romagna, framemaat 58. Een wat sportievere zit is geen probleem.
- Rigide voorvork (bij verende voorvork): hoe complex is het om een passende rigide voorvork te vinden die suspension corrected is?
- Aandrijflijn: Ik twijfel tussen een 3x7 of 8 speed, of een 1x11.

Zijn er andere zaken of overwegingen die ik mee moet nemen? Bedankt alvast voor het meedenken en de suggesties!
Ik zeg: goed idee!

Voor wat betreft de maat, je zou de 'effective top tube' lengte, de lengte van bovenbuis maar dan horizontaal kunnen meten op huidige fiets die fijn zit en daarop zoeken. Die bovenbuis is bij oude mountainbike lang, dus koop niet te groot. 53 a 54 cm zitbuis zal groot genoeg zijn.

Wielen: nummer 4 uit je lijstje heeft vrij oude wielen zo op de foto beoordeeld, de rest lijkt een solide wielset te hebben, dat is belangrijk

Die santos heeft hele korte kabels, dan kan je weinig experimenteren met andere sturen/stuurpennen.

Standaard onderhoud zoals smeren, tandwielen, ketting, remblokken, banden, mooi dragertje erop, fijn zadel, en fietsen maar.

Je kan ook bewust een aluminium mountainbike kopen, een Giant boulder bijvoorbeeld, die is lichter dan een oude stalen fiets. Dan kan je ook kiezen op ahead voorvorken/stuurpen, dat is stijver en lichter dan de oude met schroefdraad. Ahead is ook veel makkelijker met afstellen balhoofdlager.

Een 29er rolt wat lichter/makkelijker maar die 26inch fietsen staan zo spotgoedkoop op marktplaats dat ik het wel zou weten. Al kost een Giant x1800/Jan Janssen Impress ook niet de hoofdprijs en daar passen 50mm brede banden op, 28 inch, zonder spatborden, met niet al te grote noppen.

Ik vind een 3x8 aandrijflijn perfect, dus als dat er al opzit zou ik het lekker laten zitten.

Succes!
Eens, goed idee!

En ik zou ook alu frames meenemen in de overweging. Bijvoorbeeld een giant atx; zeer solide, stijver dan een stalen mtb variant van oudere bouwjaren. En inderdaad, lichter en kans op ahead en disc optie.

Een terraliner (hier een stalen oval versie) gaat niet heel breed. 42mm is dan we een beetje de max.

Wat betreft de voorvork, lastig te zeggen hoor want zo veel variabelen, maar ik verving eens een 26” vork voor 20” (vrij radicaal dus, weliswaar een M5 ligfiets) en dat ding reed er uitstekend mee. Verwacht geen grote problemen als je eens een paar mm gaat afwijken..

Dan nog het volgende, indien je in de basis een 26” disc fiets neemt. 27,5” is 12mm hoger. Dus wellicht kun je een mooie (iets smallere) 584 band kwijt en heb je ineens enorm veel keuze in banden en velgen.

Succes en maak er wat moois van 8)
deesys schreef:
ma 14 jul, 2025 20:52

Ik ben op zoek naar een nieuw project. Ik ben op zoek naar een fiets voor tripjes met offroad en wat ruiger terrein.
Leuk plan!
deesys schreef:

Gezien bovenstaande overwegingen kom ik al snel uit op een oud (stalen) mountainbike frame.

Ik kom dan al snel uit op de volgende soorten fietsen:
• Specialized Rockhopper
• Koga Terraliner
• Giant Terrago
• Santos SSC of SCC
Het genoemde Santos frame is geen staal, maar aluminium. SSC bestaat niet, slechts als SCC met een spelfout ;) Verder een prima frame overigens, heb ik aardig wat Europa mee door gefietst.
deesys schreef:

- Maatvoering: wat voor maat heb ik nodig? Ik ben 184cm. Eerder had ik een koga traveller, framemaat 57. Racefiets sensa romagna, framemaat 58. Een wat sportievere zit is geen probleem.
Naast wat hierboven al geantwoord is over de framemaat, waar ik me bij aansluit... is het voordeel van een goedkoop frame als basis ook dat je als je de opbouwstandaarden goed hebt gekozen dat je relatief goedkoop nog van frame kunt wisselen en veel van je onderdelen uit kunt wisselen naar een ander frame. Zo heb ik ook de afmontage vaak naar verschillende frames verplaatst als men op markplaats weer eens wat leuks aanbood. Zo ook met vorken, remmen, etc etc ;)
deesys schreef:

- Rigide voorvork (bij verende voorvork): hoe complex is het om een passende rigide voorvork te vinden die suspension corrected is?
Met schijfremmen een stuk makkelijker te vinden dan met velgremmen, maar ook met velgremmen prima te vinden als je op de inbouwhoogte let. Wil je met velgremmen of met schijfremmen gaan rijden? In de 26 inch mountainbikes ook een hoop frames te vinden die allebei ondersteunen zoals bijvoorbeeld een SCC02, dan kun je zelfs later nog switchen van velgrem naar schijfrem en andersom. Als je die optie op je vork ook open houdt ben je lekker flexibel.
deesys schreef:

- Aandrijflijn: Ik twijfel tussen een 3x7 of 8 speed, of een 1x11.
Waarom geen 3x9? Met een paar goede shifters vind ik dat wel het fijnst schakelen. Laatste generatie 3x9 XT of zelfs XTR shifters, daar hebben ze toch echt nog wel flinke stappen gemaakt qua ontwikkeling ten opzichte van 3x7 en 3x8.
deesys schreef:

Zijn er andere zaken of overwegingen die ik mee moet nemen?
Er zit in de oudere 26 inch nog veel met 1 inch voorvorken tussen. Die zou ik zelf liever overslaan en lekker 1 1/8 met Ahead balhoofd gaan rijden, dat geeft je de meeste flexibiliteit in vorken. Star in staal, aluminium of carbon en verend in allerlei kwaliteiten. Nieuw zijn die laatste in hogere kwaliteit wat lastiger te vinden, maar met een beetje mazzel tref je een gebruikte die af en toe nog wel eens onderhoud heeft gehad ;) Let wel op dat gebruikte vorken niet te kort zijn afgezaagd trouwens met jouw grotere framemaat...

Vroegere 26 inch mountainbike frames waren soms ook wat lastiger met brede banden, ik zou zorgen dat er toch zeker makkelijk 50mm met spatborden in kan. Bij minder lekker verder zoeken, keuze genoeg.

Mocht je ooit naar naafversnelling willen zonder daarvoor een losse kettingspanner te moeten monteren, kun je ook nog kijken naar excentrische trapas of sliding dropouts.

Verder, als je iets met vaste vork koopt zorgen dat daar al de montagepunten voor een eventuele voordrager al in zitten, net als de bagagedrager mogelijkheid voor de achterdrager. Bespaar niet op die dragers, even geduld en er komt altijd wel een tweedehands Tubus voorbij hier op het forum of op markplaats. Die zijn zeker offroad met bagage altijd fijner dan een goedkope wiebeldrager.

Offroad met bagage vraagt ook om degelijke wielen, vooral het achterwiel. Kies je velg niet te smal, zeker de eerste 26 inch MTB's hadden nog rare smalle velgen waar brede banden lekker op gaan zwalken als je de spanning omlaag haalt. Maar zeker achterop een fatsoenlijk wiel (laten?) spaken door een goede wielbouwer zou ik lekker meenemen in het budget.

En, misschien heel saai en weinig zelfbouw... maar soms komt er gebruikt wel eens een Santos Travelmaster 2.6, Koga Signature KS-TR26, Surly LHT, Villiger Cabonga, Avaghon S26, VSF T400, Thorn Nomad of iets soortgelijks voorbij voor weinig geld. En daar hoef je dan soms misschien wat minder aan te doen, maar dan heb je wel in basis een beproefd concept wat als je het ooit verkoopt doorgaans ook wat rapper weg is voor een hoger bedrag ;)
RianGeenen schreef:
ma 14 jul, 2025 21:23

nummer 4 uit je lijstje heeft vrij oude wielen zo op de foto beoordeeld, de rest lijkt een solide wielset te hebben, dat is belangrijk
Soms loont het, zeker in de goedkopere categorie, om van meerdere fietsen uit te gaan. Frame van de ene, wielen van de ander, afmontage weer elders vandaan. Met 1+1=1 kun je soms voor minder geld wat leuks maken dan onderdelen los bij elkaar sprokkelen. En misschien zelfs 1+1+1=1 wel? Restanten laten zich vaak ook nog wel samenvoegen tot verkoopbare fiets, zeker als je die weer wat liefde geeft met bruikbare ketting en tandwielen en frisse schakelkabels zodat iemand anders er zo op kan wegfietsen. Of misschien het restant juist weer in onderdelen los verkopen?
RianGeenen schreef:

Je kan ook bewust een aluminium mountainbike kopen, een Giant boulder bijvoorbeeld, die is lichter dan een oude stalen fiets.
Boulder was destijds echt het goedkoopste instapmodel wat ze aanboden. Leuk als je er een passende frame en vork vandaan kunt halen, maar bij wielen en verdere afmontage zou ik erop rekenen dat het op de transferlijst mag... of avontuurlijke ellende onderweg met sleutelen langs de kant van de weg aan inferieure spullen kan natuurlijk ook (-:
RianGeenen schreef:

Die santos heeft hele korte kabels, dan kan je weinig experimenteren met andere sturen/stuurpennen.
Kabellengte zou ik een fiets nooit op afwijzen. Bij uitzondering hebben ze soms nog wel eens recent wat liefde gehad, maar doorgaans zijn dat soort dingen allemaal dusdanig oud dat ik kabels standaard zou vernieuwen. Dat zijn de kosten niet, en als TopicStarter ze zelf nog niet kan vervangen dan is dit het moment om te leren hoe dat moet ;)
Even ter overweging:

MTB Mountain bike Giant Revel M 29 inch
€ 220,00
https://link.marktplaats.nl/m2264146109

Een 29er hoeft 2e hands ook allang niet meer de hoofdprijs te kosten. Er is natuurlijk een reden dat 26 inch niet meer populair is (grotendeels marketing maar ook rij eigenschappen).
Thanks! Hierom kom ik naar dit forum: ik was al helemaal vastgepind op het idee dat het een stalen frame moest zijn vanwege de stijfheid, maar gezien bovenstaande reacties wil ik eigenlijk toch wel serieus kijken naar een aluminium frame met optie voor schijfremmen, en een ahead voorvork/stuurpen.
Jurr schreef: Boulder was destijds echt het goedkoopste instapmodel wat ze aanboden.
Grandonneur schreef:Bijvoorbeeld een giant atx
Wat voor soort andere frames kan ik aan denken?

Grandonneur schreef: Dan nog het volgende, indien je in de basis een 26” disc fiets neemt. 27,5” is 12mm hoger. Dus wellicht kun je een mooie (iets smallere) 584 band kwijt en heb je ineens enorm veel keuze in banden en velgen.
RianGeenen schreef: Een 29er rolt wat lichter/makkelijker maar die 26inch fietsen staan zo spotgoedkoop op marktplaats dat ik het wel zou weten. Al kost een Giant x1800/Jan Janssen Impress ook niet de hoofdprijs en daar passen 50mm brede banden op, 28 inch, zonder spatborden, met niet al te grote noppen.
Wat ik nog niet helemaal snap is de overweging om van 26 inch naar 27.5 of 29 te gaan. Omdat de bandenkeuze groter is en grotere banden net wat lichter/makkelijker rollen?
Het idee is dat met een groter wiel hobbels relatief kleiner worden en dus makkelijker te overbruggen.
En puur materiaal technisch is aluminium stijver dan staal. En een ahead vork stijver omdat het één buis is die doorloopt tot boven in de stuurpen.

Aangezien je een project zoekt, koop ook vooral die ene fiets die je mooi vind. En plak er daarna wat argumenten op om het goed te praten. Zo vind ik een voorvork met kroontjes nou eenmaal mooi. Zoals dit:
Giant x2000 herenfiets
https://link.marktplaats.nl/m2289232343
Terwijl dit rationeel gezien niks bijzonders is, zou ik er heel blij van worden.
deesys schreef:
zo 20 jul, 2025 21:13
Een frame zoals deze, carbon buizen met cromo lugs. :)
IMG_2347.JPEG
IMG_2345.JPEG
Als je echt vanaf nul wilt beginnen op te bouwen is dit een leuke frame?
Kan je ook nog eerst laten spuiten in een gewenste kleur en dan eigen decals er op plakken.
Dit frame kun je van me overnemen voor weinig, heb jij toch geen interesse dan hopelijk iemand anders hier? :)
Grandonneur schreef:
ma 14 jul, 2025 22:37

Dan nog het volgende, indien je in de basis een 26” disc fiets neemt. 27,5” is 12mm hoger. Dus wellicht kun je een mooie (iets smallere) 584 band kwijt en heb je ineens enorm veel keuze in banden en velgen.
zo'n onzin krijg je als je met die totaal achterhaalde historische aanduidingen blijft werken. Is niet nodig sinds 1977!!
1. 26" is een nominale aanduiding, geen maat. Een maat kun je nameten. De kleine mtb maat (voor volwassenen) is/was 559mm. 12mm meer is 571mm, is wel een wielmaat, maar zeker niet voor een mtb. (wel voor kleine (jeugd)racefietsen).
2. 584mm, thans om commerciele redenen 271/2 inch genoemd, werd vroeger ook 26inch genoemd. En in Frankrijk 650B! Lekker duidelijk toch!? :roll:
Wel eens Wikipedia geraadpleegd? We leven in 2025!

Tip voor topic starter: voor de keuze van een vaste in plaats van verende voorvork: kies voor de inbouwmaat (vooras tot kroonlager) van de starre vork voor de inbouwmaat van de verende vork minus de helft van de veerweg. Het komt niet aan op vijf mm!
deesys schreef:
Jurr schreef: Boulder was destijds echt het goedkoopste instapmodel wat ze aanboden.
Frame en vork zouden prima kunnen voldoen, alleen alles eromheen is bij dat soort instapmodellen vaak budgetspul. Zet er een tweede fiets naast als donor voor de afmontage, en/of investeer in het stuk voor stuk wegpoetsen van de tekortkomingen van de fabrikant. Als je een Travelmaster koopt dan heeft Santos dat soort dingen allemaal al voor je gedaan, nu kun je zelf het persoonlijke Travelmaster alternatief bouwen precies zoals men 30 jaar geleden ook al deed. Met de juiste keuzes voor jouw gebruik nog steeds een fiets waar je prima de wereld mee over kunt. En met goed zoeken, slim inkopen, geduld en een set handige handjes... iets wat ook prima moet kunnen lukken binnen het gestelde budget in de startpost.
deesys schreef:
Thanks! Hierom kom ik naar dit forum: ik was al helemaal vastgepind op het idee dat het een stalen frame moest zijn vanwege de stijfheid, maar gezien bovenstaande reacties wil ik eigenlijk toch wel serieus kijken naar een aluminium frame met optie voor schijfremmen, en een ahead voorvork/stuurpen.
Ter inspiratie wellicht, mijn lijstje met 26 inch frame voorkeuren was uiteindelijk zo:

- Geometrie voor verende voorvork
- Balhoofd met externe balhoofdcups in 1 1/8"
- Ruimte voor 60mm brede banden
- Montagepunten voor vast achterspatbord
- Schijfrem en velgrem mogelijkheid
- Bagagedrager nokken achterop
- Staal, aluminium of titanium... allemaal prima

Qua vork een starre Surly Troll vork (de oude suspension corrected), een lichte starre carbon vork voor als de montagepunten niet nodig zijn en een Rockshox Reba.

Zo een tijdje gereden met onder andere een naamloos stalen frame, SCC frames in verschillende framematen en kleuren, een Avaghon S26, een Poison Zyankali, etc etc...

Uiteindelijk kwamen daar nog bij aan voorkeuren:

- Montagenokken voor bidonhouder onder onderbuis
- Sliding dropouts of excentrische trapas voor Rohloff
- S&S koppelingen voor compact transport

En toen ik besloot dat het voor mij een Thorn Nomad MK2 S&S moest worden, kocht ik... een 2018 Kona Unit.

Toen kon het framewensenlijstje weer overboord en aangepast worden van 26 inch 559 naar 27.5 inch 584 en 29 inch 622... Met weer andere balhoofdmaten, steekas vork, toenemende veerweg, banden tot 75mm breed en meer van dat soort moderneritus ;)

Maar nu nog steeds wel een tandem die de 26 inch trouw blijft (-:
sjefke schreef:
ma 21 jul, 2025 01:57
zo'n onzin krijg je als je met die totaal achterhaalde historische aanduidingen blijft werken. Is niet nodig sinds 1977!!
1. 26" is een nominale aanduiding, geen maat. Een maat kun je nameten. De kleine mtb maat (voor volwassenen) is/was 559mm. 12mm meer is 571mm, is wel een wielmaat, maar zeker niet voor een mtb. (wel voor kleine (jeugd)racefietsen).
Je moet het verschil door 2 delen, dus (584-559)/2=12,5 mm.
Ook nog wel een leuk topic om eens terug te lezen is deze:

viewtopic.php?t=37009
ErikB81 schreef:
ma 21 jul, 2025 11:07
sjefke schreef:
Zeker niet!
De oudere Trek modellen lenen zich er ook prima voor. Bouw er per jaar een stuk of 4 op basis van mtbs voor fietsvakanties. Meestal met een budget van max 150,- per fiets.

De oudere GT timberline is ook een leuk model. Met 800,- kun je echt alle kanten op. Kringlopen willen ook nog weleens oude mtbs hebben.
Onhandig met dragers, maar titanium, dan maakt de rest niet meer uit 8)
Titanium mountainbike 26"
https://link.marktplaats.nl/m2271966192

Of andermans project, gaaf hoor:
Jamis Dakota 1990 retro vintage gravel MTB atb
€ 475,00
https://link.marktplaats.nl/m2265915771
Zag dit voorbij komen, best een apart frame, deze Djerba Extreme.
de atx-modellen van giant (met veelal alu frame en stalen voorvork) zijn bijvoorbeeld de escaper, bronco, coldrock en terrago van bepaalde jaargangen (en kleur/uitvoering).
gezien je lengte heb je waarschijnlijk framemaat 23,5 inch of in stalen frame 24 inch nodig. 21,5 of in staal 22 inch kan misschien ook, dat hangt af van je lichaamsbouw en hoe je op een fiets zit.
bijvoorbeeld zo iets: (en dan misschien een maatje groter)
21half giant terrago opgebouwd.jpg
bij een terraliner denk ik niet aan de oval, maar aan bijvoorbeeld zo eentje: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -aluminium
(ik heb er zo eentje in nette staat nu staan, ik stuur je een pb))
daar passen banden tot en met dikte 47-622 of zelf 50 -622 in. en het geeft een heerlijke fiets.
sjefke schreef:
ma 21 jul, 2025 16:32
ErikB81 schreef:
ma 21 jul, 2025 11:07
sjefke schreef:
Zeker niet!
Als iemand zegt dat een wiel 12mm meer ruimte nodig heeft dan gaat het om de ruimte in het frame. Dat verschil zit aan beide kanten. Dus een 559mm velg met een 50mm band heeft dezelfde omtrek als een 584mm velg met een 37,5mm band. Dus het is precies wat er gezegd wordt: het past wel, maar je moet inleveren op de breedte van de band.
deesys schreef:
Ik kan me even niet meer herinneren of jij op zoek was naar een 3x9 XT Shimano groep, ik vond deze advertentie op marktplaats.