Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent materialen - Forum Wereldfietser

Tent materialen

Zo, mijn Stevens E-Triton is gekocht, een zorg minder. Nu overnachtingsmateriaal. Ik wil voor mijn solo trip een 2-persoons tent kopen. Er zijn al veel goede adviezen in het Forum te vinden over tent types en merken.
Maar waar ik niet uitkom is welke materialen ik het beste kan kiezen. Mijn tocht gaat van begin april tot in juli vanuit Best naar Belgische kust, langs Normandische kust, de kust van Bretagne en via de Atlantische kust naar Nantes, Bordeaux en dan verder via de Entre Deux Mers. Dan weer langs Middellandse zeekust tot Sete en zal eindigen in op Place du papes in Avignon.
Maar vraag was dus: wat voor materiaal?
Ik zie: 100% polyester voor binnen-, buitenten en bodem. Of bodem van 100% polyetheen en zo nog wel wat.
Waterdruk 3000mm, 5000mm. Ik snap alle logica, maar wat is praktijk?
Wie heeft zelfde ervaringen en heeft hierop keuzes gemaakt die mij ook kunnen heplen.
Ik denk dat je je meer druk kan maken over de grootte, het type tent en het gemak van opzetten ervan als je zo lang onderweg bent. Gezien de E in je fietsnaam, zal gewicht minder een rol spelen.
Okay, wat je zegt is dat de kwaliteit van ondergeschikt belang is aan ruimte en gemak.Die logica snap ik wel. De gedachte is een 2 persoons met kleine bagage luifel. En een tent waarvan je eerst buitentent opzet en daarna de binnentent legt en vastmaakt. En inderdaad de E in deze Stevens fiets laat 180 kg totaal toe, maar om dan tent van 5 kg mee te nemen....
Ikzelf maak al flink deel hiervan uit ;-).
Maar bedankt alvast voor antwoord.
Ik ben net terug uit de VS. Ik ging heen met mijn tien jaar oude MSR Elixir 2, een 2-persoons tent van polyester. Ik brak onderweg voor de tweede keer een stok. Omdat ik toch al uitkeek naar een nieuwe heb ik toen bij de REI de MSR Hubba Hubba bikepack gekocht. Dat is ongeveer dezelfde 2-persoons tent, maar dan van nylon (en omdat het de bikepack versie is zijn de stokken in meer stukken, waardoor het pakketje korter is). Het voornaamste verwachte verschil was dat de nylon tent een kilo lichter is (1.7 kg versus 2.7 kg, wat je daar van merkt kun je betwisten). Het voornaamste verschil in de praktijk vond ik dat de nylon veel compacter is (het doek is dunner, waardoor de rol doek ook een stuk compacter is). Waar de Elixir met straps op de bagagedrager zat, reisde de Hubba Hubba mee in de fietstas, een verschil wat ik in de praktijk wel merk (je hebt meer ruimte van andere spulletjes). Mijn vrees was dat nylon de neiging heeft minder strak te blijven staan, ik heb daar in de praktijk niets van gemerkt. Een verschil wat je ook merkt is uiteraard de prijs, de nylon Hubba Hubba is aanzienlijk duurder (ook deels door de duurdere DAC stokken en andere haringen).
Nadeel van meer ruimte is dat je die ook gaat benutten, en dan mogelijk per saldo weer meer gewicht meezeult.
Als ruimte en gewicht geen uitdaging zijn zou je ook naar zo'n pop-up tent van de decathlon kunnen kijken. de quechua lijkt me relatief compact op te bergen. Het hoeft niet altijd een dure te zijn.
Ik heb mijn oog laten vallen op de STOIC FästaSt 2 persoons tent. Is van polyester en weegt 2,36kg. Dezelfde tent maar dan in UL uitvoering is van polyamide 2,16kg. Maar wel bijna €100 duurder dan de niet UL uitvoering.
Maar de High Peak Kite 2 LW tunneltent is een kandidaat, maar is weer 2,5kg. Ook volledig polyester. Maakt in gewichten allemaal niet super veel uit. Maar de kans is dat al die kleine beetjes straks toch behoorlijk gaan optellen.
Polyester is over het algemeen goedkoper, neemt geen vocht op, en rekt minder dan nylon, wat betekent dat je een polyester tent minder vaak hoeft af te spannen bij regen. En is sneller droog als je tent 's ochtends nat moet inpakken.
Nylon is lichter, sterker en heeft een betere sterkte-gewichtsverhouding, wat het een goede keuze maakt voor lichtgewicht trekkerstenten. Heeft een kleiner pakvolume dan een polyester tent. Nylon is beter bestand is tegen scheuren maar het kan wel uitzetten als het nat wordt. Blijft dus ook langer nat 's ochtends als je je tent inpakt.
AH, dat wist ik dus niet. Hier kan ik wat mee. Dank je wel voor de uitleg.