Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijnfiets route Basel -Nijmegen - Forum Wereldfietser

Rijnfiets route Basel -Nijmegen

Ik ga de Rijn fiets route rijden eurovelo 15 komende week.
Kan kiezen tussen linker of rechteroever of een mix natuurlijk.
Heeft iemand nog aanbevelingen?
Weet iemand de lengte? Want die is nogal moeilijk te bepalen op de telefoon.
Bij voorbaat dank.
Wat vind je precies lastig aan het bepalen van de lengte? Volgens Google is de totale route 1230 kilometer, dus jouw deel zal dan iets van 900 kilometer zijn. Er zijn vast tracks die je online kunt vinden die je in jouw favoriete app kunt zetten, waarmee je heel precies de dagafstanden kunt gaan plannen. Of je koopt een boekje met de route.
Laat het afhangen van je accomodaties zou ik zeggen. Vooral als je kampeert kom je wel met enige regelmaat campings tegen, maar die liggen niet altijd aan dezelfde kant. Ik meen mij te herinneren dat er op een gegeven moment ook een stuk is waar de afstand tussen campings wat groter is, en je afstanden plannen wel handig is.

Ik heb hem ondertussen zo goed als helemaal gefietst, op het stuk tussen Straatsburg en Breisach am Rhein na. Verreweg het mooiste stuk vond ik dat in Zwitserland, zeg maar voorbij Liechtenstein, maar dat pak jij niet mee als je in basel eindigt.

Afstand zal ruim 800km zijn, beetje afhankelijk van hoe fanatiek je de bochten van de rivier blijft volgen en niet af en toe afsteekt
De totale route is zelfs 1511 km Google staat waarschijnlijk op auto ingesteld. (Andermatt naar de Noordzee) Zelf tot nu toe alleen de linkerkant gefietst bekeken vanaf de bron. En zou best nog eens de rechterkant willen doen omdat je dan weer dingen ziet die je anders niet kan zien. Campings inderdaad genoeg, en ook wel binnen een dagafstand van 80 a 100 km. Hou rekening met het weer en bepaal ongeveer waar je de volgende dag uitkomt en kijk of daar een camoing of watersportvereniging is waar je je tent neer kan zetten.
Wat ik met Google deed was niet Google Maps gebruiken, maar via Google op de site van Europafietsers komen. Volgens die site is de afstand 1250 kilometer
https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/eurovelo-15/

Inmiddels zie ik op de site van Eurovelo dat de route 1450 kilometer lang zou zijn:
https://nl.eurovelo.com/ev15
Op deze Eurovelo site staat een gpx track.

Hoe dan ook: laad de track eens in een app (telefoon, tablet of pc) en beschouw deze als een lijn waarvan je prima af kunt wijken.
Ik had deze https://www.biroto.eu/en/cycle-route/eu ... rt00003486
En als voordeel heb je meteen overnachtingsmogelijkheden en bezienswaardigheden erbij. (wel alleen de rechter oever)
Als je je reis tot een echte belevenis wilt maken, lees dan De Rijn - Biografie van een rivier.
Het boek neemt je mee vanaf de ijstijden, via prehistorie, recente geschiedenis naar het heden.

Ken je de Rheinschlucht bij Flims? Ken je de Viamala? Ken je Turner? Ken je 'Die Goldene Meile'? Ken je de doorbraak bij Bingen? Ken je Naturpark Kühkopf - Knoblochsaue? Ken je de Messelgroeve (UNESCO werelderfgoed), wereldberoemd vanwege uitzonderlijk goed bewaarde fossielen van zoogdieren, vogels, vissen en zelfs bloemen uit het Eoceen (ongeveer 47 miljoen jaar geleden).

Ik bedoel maar. Ik ken alleen de Rijn vanaf de Splügenpas tot Eglisau. De rest heb ik - op een aantal stukken na - nooit gezien. Ik dacht altijd dat de Rijn tussen Basel en Bingen een strakke lijn is waar niets te beleven valt. Staat nu op mijn verlanglijstje.
Er zitten zeker strakke saaie stukken in de route, reden voor mij om bij Karlsruhe destijds het Zwarte woud in te duiken, maar dat was vorige eeuw en ook routes veranderen net als landschappen dus misschien is het nu wat minder saai.
Heel veel dank voor de zeer bruikbare reacties.
Jammer dat de "kudos" dankje knop niet meer werkt!

Afstand 800 max 900 km duidelijk.
Dat boek ga ik zeker lezen, na de trip want ik vertrek woensdag vanuit Zürich.

Ik heb de tracks van eurovelo proberen te laden in mijn fiets computer app echter wat er gebeurt is dat die de eind en begin punten met elkaar gaat verbinden. Ik ben geen digibeet. Heb ook geprobeerd dat bestand in een gox editor te fatsoeneren en alle deel trajecten te mergen maar dan wordt het helemaal een rommeltje( alke begin en eindpunten verbonden) ook in komoot zelfde resultaat.. enfin kom er niet uit en de site van Eurovelo heeft geen contact procedure...

Ik ben ook benieuwd of zoals eurovelo beweert de bewegwijzering duidelijk en altijd aanwezig is. Mijn eerdere ervaringen op een ander traject zijn wisselend.
_Peter_ schreef:
zo 06 jul, 2025 14:57
Ik had deze https://www.biroto.eu/en/cycle-route/eu ... rt00003486
En als voordeel heb je meteen overnachtingsmogelijkheden en bezienswaardigheden erbij. (wel alleen de rechter oever)
Beste Peter,

Bedankt! Ik heb deze route (rechterzijde) gedownload en deze geladen in mijn fietscomputer app en dat gaat prima!