Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelen gps - Garmin etrex touch 35 - Forum Wereldfietser

Onderdelen gps - Garmin etrex touch 35

Dag fietsers,

na jaren trouwe dienst heeft de aan- en uitknop van mijn gps het begeven (zie foto).

Tot nu toe kan ik alle handelingen (aan- en uitzetten, instellingen wijzigen...) die je normaal met die knop doet, nog wel doen door een beetje 'in het gaatje' te manipuleren met een sleutel, maar het lijkt me niet erg gezond voor de inwendige hardware/materialen/onderdelen, om nog maar te zwijgen over de hoogstwschl fel verminderde waterdichtheid.

Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? Zijn reserve-onderdelen makkelijk te verkrijgen of heb je een reparatie verkregen via Garmin? Wat raden jullie aan?

("Een nieuwe kopen" is wat mij betreft de laatste optie...).

Afbeelding

Lieven
In Rusland zit/zat een ebay verkoper die reserve onderdelen verkocht. (en die levert nu dus niet meer naar NL) Ik heb op die manier mijn Etrex een aantal jaar geleden zo kunnen repareren. Dus als je goed zoekt vindt je misschien wel wat je nodig hebt, het is altijd een afweging van wat kost het repareren en wat kost een nieuwe.
Bij Garmin aanbieden kan altijd maar dat zal wel uitdraaien op een Refurbished exemplaar als ze die van jou nog hebben tenminste.
Probeer youtube als startpunt voor je zoektocht.
Soms staat er bij waar je de onderdelen kunt kopen.
Op youtube: garmin etrex touch 35 repair oid.
Dit? https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-f ... er-aan-uit
(Nb. Ik heb geen idee of het betrouwbaar is!)

Anders bieden op een tweedehandse: https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-f ... x-touch-35
Helaas gaan Etrexen voor flinke prijzen.
Leon schreef:
ma 29 aug, 2022 17:03
Dit? https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-f ... er-aan-uit
(Nb. Ik heb geen idee of het betrouwbaar is!)
Die Hans is al een paar jaar actief met zijn vervangingsrubbers. Zelf 2 maal gebruik gemaakt hiervan (Oregon 300 en 600). Wat mij betreft accurate en betrouwbare aanbieder.
Duidelijke handleiding, gebruik wel die kit die hij adviseert. Het is wel een geduldig en precies klusje.
Ik had met mijn etrex 35 touch hetzelfde: rubbertje boven de schakelaar laat los. Wat overblijft is een ovaalvormig gat. Repareren is simpel, zonder kosten en zonder de GPS uit elkaar te halen. Snij een stukje van een plastic gum op maat, zodat het stukje kan schuiven in de ovale opening. Plaats het stukje gum op de schakelaar en snijdt het af net boven de rubber rand van de gps. Check of het gummetje de schakelaar goed bedient. Om het geheel waterdicht te krijgen heb ik een zelfplakkend bandenplakkertje (Decathlon, 2 euro voor een doosje) er overheen geplakt. Lang aandrukken (verwarmen) en het zit weer voor jaren. Zie foto.
Op youtube zijn meerdere filmpjes met vergelijkbare oplossingen.

Bijlagen

Zie ook dit draadje.
Filmpje over Etrex button repair, wel wat traag:
https://www.youtube.com/watch?v=2VPFyFI59Yw
Een aanvulling op een onderwerp dat ongetwijfeld vaak terugkomt.

Bij een 4-weekse fietstocht zijn 4 van de 5 drukknoppen van mijn Etrex-30 kapot gegaan. Gelukkig waren de gaatjes in het begin nog klein en heb ik ze met tape afgeplakt, zodat bediening mogelijk bleef.
De foto hieronder is nadat de tape verwijderd is. Bij de aan/uit schakelaar ('light') is de drukverbinding al uitgevallen.
extrex2a.jpg
.

Ik heb de eerdere oplossingen in dit draadje bekeken en enkele youtube videos. Op internet vind je ook losse onderdelen te koop :
  • losse drukknoppen, die je in de openingen kunt plaatsen (€12,99 incl. porto voor een setje van 7, bij www.etsy.com)
  • een rubber hoesje dat je over de Etrex kunt schuiven (€11,79 incl. porto bij www.fruugo.nl of €9,00 + €4,95 porto bij ANWB)
Ik heb beide besteld. De knoppenset werd verstuurd vanuit Italie en viel na een week in de brievenbus. Het hoesje van fruugo arriveerde na ca. 2 weken. Op de eerste foto hieronder zie je de losse knoppen en de opvulling bij de aan/uit schakelaar. De drukknoppen passen goed in de holtes, maar je moet de ring wel vastlijmen en ze sluiten niet waterdicht af. Een stevige, rekbare plakband kan waarschijnlijk wel voor een waterdichte afsluiting zorgen. Rechts de losse hoes.
Etrex-3.jpg
Het hoesje pasje past mooi, maar je hebt er niet voldoende aan als een drukverbinding al uitgevallen is.
Etrex-4.jpg
Mijn advies :
  • als de drukknoppen van je Etrex nog heel zijn, monteer dan zo'n hoesje. Het verlengt de levensduur van de knoppen waarschijnlijk aanzienlijk en de Etrex blijft waterdicht.
  • Als de knoppen al doorgebroken zijn, is huisvlijt met tiewraps (zie topic Kees Swart) of op maat gesneden stukjes gum te overwegen, óf aankoop van een setje knoppen. Met een hoesje er overheen blijft het apparaat semi-waterdicht (wel bij regen ; niet als hij in het water valt).
PS : ik kreeg van een gebruiker als commentaar dat het hoesje prima werkt om intacte drukknoppen te beschermen. Maar het hoesje werkt waarschijnlijk averechts als de drukknoppen vervangen zijn en niet goed afgedicht, omdat het hoesje een opvangbakje voor regen vormt. Het water kan langs kieren en capillairen naar binnen dringen.
Als iemand nog een gereviseerde Etrex 30 (met de Russische onderdelen die al een tijd niet meer te koop zijn, zo oud is dit topic inmiddels) wil hebben stuur maar een PB. Hier zit een blauwe hoes om al zou het rubber nu weer jaren mee moeten kunnen, ik heb toestel daarna eigenlijk nauwelijks meer gebruikt, dus vetten en zuren hebben zich niet in kunnen vreten.
keesm54 schreef:
vr 27 jun, 2025 19:09
Zie ook even hier: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=55568
Ik heb mijn tekst aangepast, wie weet is het nu duidelijker.
keesm54 schreef:
vr 27 jun, 2025 19:09
Zie ook even hier: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=55568
Bedankt voor deze aanvulling! Ik kende de vervangingsrubbers van WayPoint niet. Achteraf gezien, vind ik dit de beste oplossing. Het monteren en verlijmen van de losse drukknoppen is een lastig klusje en dan zit je nog met de vraag hoe je die knoppen waterdicht kunt afdichten. De onderdelen van WayPoint lossen die problemen beide op. Ik vind €27,50 ook nog een acceptabel bedrag om een Etrex-30 (en diverse andere Etrex modellen) in bedrijf te houden.
Die waren er destijds nog niet anders had ik die denk ik wel gebruikt. Voor een complete voorkant betaalde ik in 2018 45 euro, dat was ook alleszins acceptabel. Jammer dat ze bij Waypoint niet ook de andere kant hebben, want mijn knoppen waren allemaal naar de knoppen en ik kan me maar zo voorstellen dat dat bij anderen ook het geval is/zal zijn.