Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Efficiency - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Efficiency

Kwam deze band tegen tijdens het dwalen op het internet. Heeft iemand ervaring met deze band?

https://www.schwalbe.com/en/Marathon-Ef ... y-11654370
https://www.youtube.com/watch?v=bTtu8wl1m1A
https://www.bicyclerollingresistance.co ... efficiency

Ik rij nu op de Schwalbe Super Moto X band en die is nogal log en zwaar. Deze Schwalbe Marathon Efficiency zou lichter zijn en soepeler rollen. Hij is wel iets smaller 60-584 vs 62-584. Zou dat veel uitmaken?
Geweldige band, ietsje smaller maar wel een bijna 10% lagere rolweerstand dus daar ga je echt plezier van hebben.
John Jongerius schreef:
di 24 jun, 2025 09:38
Geweldige band.
Heb met de Super Moto X nog nooit lek gereden. Hoe goed is de lekbescherming van deze band?
John Jongerius schreef:
di 24 jun, 2025 09:38
Geweldige band, ietsje smaller maar wel een bijna 10% lagere rolweerstand dus daar ga je echt plezier van hebben.
Ik kijk graag naar rolweerstand. Lekke banden komen namelijk nauwelijks voor. Hier een lijstje.
Hier de Marathon Efficiency.
Qua lekbescherming zitten beide banden op Level 6 (uit 7) volgens de Schwalbe lekbeschermings tabel.
de FliereFietser schreef:
di 24 jun, 2025 09:48
Heb met de Super Moto X nog nooit lek gereden. Hoe goed is de lekbescherming van deze band?
Tja, ik heb met diezelfde band (efficiency dus) een maand rondgereden in Denemarken en Noorwegen.
Na viermaal lekgereden te hebben had ik het wel gehad met die band. Moet wel zeggen dat dit telkens na een rit door gravel was.

Ik heb dit "probleem" voorgelegd op de laatste fiets- en wandelbeurs aan een medewerker op de stand van Schwalbe. Die zei me dat de Efficiency eerder bedoeld is voor asfaltrijders. Wie hoofdzakelijk gravel opzoekt kan beter op zoek naar een andere band.

En ja, ongetwijfled zijn er rijders met andere/betere ervaringen dan ik.
In elk geval: nu ligt er opnieuw Almotion rond de velgen. Of die zich beter houden in scherpe gravel weet ik - nog - niet ...
Headley schreef:
di 24 jun, 2025 21:02
de FliereFietser schreef:
di 24 jun, 2025 09:48
Tja, ik heb met diezelfde band (efficiency dus) een maand rondgereden in Denemarken en Noorwegen.
Na viermaal lekgereden te hebben had ik het wel gehad met die band. Moet wel zeggen dat dit telkens na een rit door gravel was.

Ik heb dit "probleem" voorgelegd op de laatste fiets- en wandelbeurs aan een medewerker op de stand van Schwalbe. Die zei me dat de Efficiency eerder bedoeld is voor asfaltrijders. Wie hoofdzakelijk gravel opzoekt kan beter op zoek naar een andere band.

En ja, ongetwijfled zijn er rijders met andere/betere ervaringen dan ik.
In elk geval: nu ligt er opnieuw Almotion rond de velgen. Of die zich beter houden in scherpe gravel weet ik - nog - niet ...
Hier exact dezelfde slechte ervaring met deze band. In vier jaar tijd nooit lek gereden met de Super Moto X tijdens mijn fietsvakanties met afwisselend asfalt/onverhard op soms erg slechte kiezelpaden. Op mijn nieuwe fiets de Marathon Efficiency laten monteren vanwege de goede berichten die ik erover had gelezen en de lichtere rolweerstand. Maar na 200 km. op de nieuwe fiets al een lekke voorband met drie gaatjes in één keer. En dat was op asfalt. Er zat een hard scherp stukje plastic in het loopvlak. Eerst geplakt en voor aanvang van mijn trip van een maand door Duitsland en Tsjechië de binnenband vervangen.

Maar na een dag of tien onderweg in het bos naar m'n overnachtingsplek in het Fichtelgebergte de achterband lek. En na plakken een paar uur later weer lek.
De volgende ochtend een fietsenmaker gezocht en ik kwam terecht bij een klein MTB zaakje in een dorpje zo'n 10 kilometer verderop. Binnenband achter vervangen en weer terug door het bos naar m'n hotel (ik had een rustdag). Maar na slechts twee kilometer fietsen weer de achterband lek en net als de vorige keren ook in één keer leeg. Dus lopend met de fiets terug naar het dorpje. Inmiddels had ik het ook zo gehad met die banden dat ik meteen maar twee nieuwe buitenbanden heb laten monteren. Er was daar niet veel keus en ook voornamelijk noppenbanden maar gelukkig hadden ze twee Johnny Watts liggen in 60-584. Daarna de rest van de vakantie niet meer lek gereden.

Toen ik trouwens daar ter plekke de Efficiency eens goed bekeek vond ik het loopvlak ook wel heel erg dun. Daar kan nooit veel lekbescherming in zitten. Dat werd beaamd door de monteur ter plekke. Dus voor scherpe gravel blijken ze totaal ongeschikt te zijn.
Headley schreef: Na viermaal lekgereden te hebben had ik het wel gehad met die band.
Joachim1964 schreef: Hier exact dezelfde slechte ervaring met deze band.
OK. Dan blijf ik voorlopig maar lekker bij mijn Super Moto X banden. Bedankt voor de feedback.
Hier ook niet al te beste ervaringen met deze band in combinatie met grind/troepjes op de weg of paden.

In 2023 erg veel lekke banden gehad hiermee, zonder uitzondering door scherpe stukjes grind. Dieptepunt was 5x in 4 dagen in een regenachtige periode, met daardoor veel zand/grind op de weg.

Ik koop ze iig niet meer... ik rijd nu weer op almotions, bevallen prima op alle soorten ondergrond.
Hier ook erg goede ervaringen met de Almotion, rolt licht en op 1 fiets op 12.000km 1 lekke band en op een andere 28.000km geen lekke band, veel woon/werk en fiets vakanties met veel onverhard, gaat ook nog eens 23.000 km mee op de achterband bij de TLE 55mm versie
Mark, neem nou gewoon de Allmotions. Nooit problemen mee. Afkloppen. Zitten al 22000km onder de Santos. Niet dezelfde natuurlijk. Maar voor mij niets anders. Rolweerstand tov andere is alleen laboratorium opstellingen te meten. De variatie in ondergrond tijdens een tocht maakt al die bevindingen niet relevant.
Gr Jan
Mr. Z schreef:
wo 25 jun, 2025 20:35
Hier ook erg goede ervaringen met de Almotion
Zodiac schreef: neem nou gewoon de Allmotions
Die is er voor mijn 27.5" wielen alleen in 55 (= 2.15") breedte en ik heb nu 62 (=2.4"). Heb geen idee of dat een probleem gaat zijn.
Breder is, afhankelijk van de bandenspanning, comfortabeler.
Succes met de keuze.
gr Jan
Breder is, afhankelijk van de bandenspanning, comfortabeler.
Maar ook zwaarder en daardoor minder beweeglijk.
Zie ik goed dat die super moto x 1.125 gram wegen? Ten opzichte van 690 gram voor de allmotion 55 mm breed.
Dat is 435 gram voor en achter, ik heb me wijs laten maken dat roterende massa als factor 4 telt, dat zou betekenen dat je fiets 3,5 kilo lichter aanvoelt bij het accelereren en remmen wanneer je de iets smallere allmotions kiest.
Ben ik de enige die die cijfertjes maar nikszeggende theorie vind? Als iemand een band superfijn vindt rijden, wat boeien die cijfertjes dan nog? :lol:

Het gaat erom wat die banden in de echte wereld doen, niet in een labopstelling...
Polariteit schreef:
do 26 jun, 2025 14:55
....... Het gaat erom wat die banden in de echte wereld doen, niet in een labopstelling...
En zo is het ...
RianGeenen schreef:
do 26 jun, 2025 13:25
.... ik heb me wijs laten maken dat roterende massa als factor 4 telt, ...
Massa van een fiets en van de rijder speelt op twee manieren een rol.

Als het gaat om de zwaartekracht, dus bij klimmen en dalen, maakt het geen verschil waar de massa zit. Als banden zwaarder zijn, telt dat gewoon op bij het totaalgewicht. De arbeid die je moet doen is evenredig met het totaalgewicht. Het hangt er niet van af waar de zwaardere massa zit: in de banden, op de drager, in een rugzak of in de maag. Vroeger dachten sommige Tour de France coureurs dat ze een bidon bij aanvang van een klim beter in de achterzak van hun truitje konden stoppen. Dat zie je tegenwoordig niet meer.

Het ligt anders bij versnellen en vertragen. Dan telt het gewicht van de band dubbel. Bij versnellen geldt de “gewone” wet van Newton (kracht = massa x versnelling) plus de massatraagheid van de wielen. Een kilo meer in de banden telt als twee kilo in de arbeid om te versnellen.

Die factor 4 moet je proberen uit je hoofd te zetten. Je hebt het óf niet goed begrepen óf je hebt je echt iets wijs laten maken.
Ik heb eens zitten kijken hoe ik op die factor 4 kom. Bij lichtere wielen op bijvoorbeeld een auto speelt onafgeveerd gewicht ook een rol, vering en demping op hoge snelheid en in bochten. Gaat inderdaad veel te ver voor de fiets.

Ik reageerde in het topic om mee te denken. Zelf koop ik eigenlijk nooit banden duurder dan 25 euro, uiteindelijk moet ik het toch zelf doen.
Polariteit schreef:
do 26 jun, 2025 14:55
Ben ik de enige die die cijfertjes maar nikszeggende theorie vind?
Geloof niet alles wat je denkt.