Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer met de vakantiefiets op de ICE, vraagjes: - Forum Wereldfietser

Eerste keer met de vakantiefiets op de ICE, vraagjes:

Ik sta op het punt om voor het eerst ICE kaartjes te reserveren voor de heen- en terugreis van mijn fietsvakantie maar wilde voor de zekerheid eerst nog wat zaken checken:

Als ik een ICE kaartje icm een fietsplek reserveer, zit ik dan automatisch in hetzelfde treinstel als mijn fiets? Of moet ik hier specifiek een eerste klas kaartje voor reserveren?

Fietstassen: Ik heb twee Ortlieb voortassen, twee Ortlieb achtertassen en een 20L drybag achterop met daaraan nog wat dingetjes vastgesjord, waar kan ik deze het beste stallen? Gewoon bagagerek boven mijn zitplaats? Mag je uberhaupt zoveel babage mee in de ICE? Ik dacht namelijk dat ik ergens gelezen had dat je maar een a twee items aan bagage mee mag?

Er zullen vast ervaringsdeskundigen op dit forum zitten die dit vaker gedaan hebben.

Alvast bedankt en ik verneem graag jullie reacties!
Ik heb zelf geen ervaring met het meenemen van de fiets in de ICE. Wel zonder de fiets. Een algemene tip die ik je wil geven is om zeer zen te blijven. Er wordt in Nederland veel geklaagd over de NS, maar de DB kan er ook wat van, en zeker de ICE. De keren dat ik met de ICE dwars door Duitsland ben gegaan, had ik flinke vertraging. Daardoor haalde ik mijn aansluitingen niet, en moest ik een trein later nemen, waarvoor ik niet gereserveerd had. Maar dat deed ik gewoon, net als honderden anderen. Op een geven moment heb je dan het idee dat je zwart aan het rijden bent. Maar de conducteur, als die al verschijnt, doet daar niet moeilijk over in mijn ervaring. Neem je de fiets mee, wees dan dubbel zo zen. Wees relaxt. Bereid je voor op urenlang op een fietstas zitten, omdat je geen gereserveerde plek hebt. Dat is een luxeprobleem. Moet je overstappen in Duitsland, neem dan een ruime overstaptijd (minstens een half uur zou ik zeggen).
Om overstapstress te vermijden ben ik dus van plan om alleen een directe verbinding te boeken.
Afgelopen maand met 2 fietsen via Amersfoort naar Berlijn gegaan.
Vooraf fietsen en zitplaatsen gereserveerd .
In totaal hadden we 6 stuks tassen.
Geen enkel probleem ondervonden.
Zowel Nederlands als Duits personeel heeft meegedacht en geholpen met in en uit stappen

Dirk
Als ik een ICE kaartje icm een fietsplek reserveer, zit ik dan automatisch in hetzelfde treinstel als mijn fiets? Of moet ik hier specifiek een eerste klas kaartje voor reserveren?
Als je via deutsche bahn site/app boekt normaalgesproken wel, bij genoeg beschikbaarheid ;)
Fietstassen: Ik heb twee Ortlieb voortassen, twee Ortlieb achtertassen en een 20L drybag achterop met daaraan nog wat dingetjes vastgesjord, waar kan ik deze het beste stallen? Gewoon bagagerek boven mijn zitplaats? Mag je uberhaupt zoveel babage mee in de ICE? Ik dacht namelijk dat ik ergens gelezen had dat je maar een a twee items aan bagage mee mag?
Er zitten rekken boven de zitplaatsen, daar passen normale fietstassen in. Drybag op je bagagedrager zou ik in de lengte erop laten zitten.

Soms laat ik de tassen ook gewoon op de fiets zitten als de drukte het toelaat :)

Eerste keer dat ik met fiets in trein ging was het spannend, maar eigenlijk is het dat helemaal niet.

En helemaal eens met Stelvio73: houd rekening met vertraging bij plannen van overstappen. En maak je er niet te druk om als het mis gaat, het gaat gewoon zoals het gaat :)
Dank voor alle reacties, tickets zijn inmiddels besteld, inclusief annuleringskosten voor extra peace of mind.

Heen van Dusseldorf naar Karlsruhe, terug van Augsburg naar Dusseldorf. Beide directe verbinding, dus hopelijk geen overstapstress haha.
Slim om Düsseldorf als start- en eindpunt te nemen. Juist tussen het Ruhrgebiet en Nederland ontstaat er vaak vertraging. Veel plezier met de voorpret!
Helemaal mee eens, ik heb al diverse malen (> 10x) de trein tussen duitsland en Venlo (De Europabahn ofzoiets? Ben de naam even kwijt) genomen; en ik denk dat het aantal keren dat hij niet in Venlo aankwam maar voortijdig omkeerde boven de 60% ligt... :roll:

Was meestal niet heel ver van de grens, dus kon dat stuk gewoon fietsen; maar toch beetje jammer...
Dat is ook niet verwonderlijk. Tussen Venlo en Duitsland ligt een heel stuk enkelspoor. Daar moeten dan ook nog veel goederentreinen langs. Alleen al dat stukje kan al flinke vertraging opleveren. Een echte bottleneck.
Screenshot_20250625-111035.png
https://maps.app.goo.gl/h74YsBMuBpyd4J758?g_st=ac
Daar hebben ze dan ook planners voor, en op een paar plekken uitwijk/passeerstukken. En anders fiets je het stuk Venlo Dusseldorf toch, is maar 55 km.
2 weken terug met zijn drieën met de ICE van Arnhem naar München gegaan om vanaf daar in een week tijd weer terug te fietsen. Dit is ons uitstekend bevallen. Aangezien het een directe verbinding is maakte de 15 minuten vertraging die we onderweg opgelopen hebben niet veel uit. We hadden vanaf onze zitplek zicht op de fietsen. Er was meer dan genoeg ruimte om tassen in het bagagerek boven de zitplaats kwijt te kunnen.