Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Italië (Milaan/Rome): hoe budgetvriendelijk? - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Italië (Milaan/Rome): hoe budgetvriendelijk?

Hallo allemaal,

wij overwegen om met zijn tweeën naar Italië te fietsen, wat ons een hele mooie reis lijkt!

Nu is de belangrijkste vraag op dit moment; op wat voor kosten kunnen we rekenen? We willen het graag budgetvriendelijk aanpakken. En vinden het lastig in te schatten gezien de prijsstijgingen de afgelopen jaren.
- Kosten voor overnachten: campings en indien mogelijk budgetvriendelijke verblijfjes
- Kosten voor eten (we nemen een mini gasflesje mee)

Wat zijn jullie ervaringen en tips&trics?

(NB: we moeten delen van de uitrusting nog kopen, maar dat zullen we tweedehands doen en voelt ook al investering zonder te veel waardeverlies, mee eens?)
Rome is populair.

Tips voor wildkamperen zal ik niet geven, wel als je het doet rommel opruimen en never nooit niet open vuur. Heb recentelijk meerdere fietsen klaargemaakt voor mensen welke naar Rome gaan. Zogenoemde pelgrims. Je kan echt met wat zoekwerk goedkoop je spulletjes bij elkaar scharrelen.

Vriendenopdefiets.nl zou je lid van kunnen worden. Kijk er eens naar, campings zijn vaak echt niet goedkoop meer vind ik. Stiekem in Italië kamperen op andermans land word echt niet gewaardeerd als ze het merken.

aks je via Frankrijk gaat had je voorheen goedkope gemeente campings, met een koude douche een gat in de grond en gras. Die zijn langzaam aan het verdwijnen wat ik hoor. Van te voren de route een beetje uit stippelen. En kijken naar het lokaal aanbod is handig. Let ook op wat voor camping je heen gaat. Een familie camping is niks voor een vakantie fietsers die vroeg uit de veren wilt om kilometers te maken. Je kan en mag altijd vragen om ergens op prive grond je tentje te zetten, maar weet ook dat men vaak nee zegt.

Kosten alls inclusief, per dag minimaal 30,- pp is niet gek. En vast volgens velen te weinig. Ken figuren welke echt met een paar euro en wild kamperen heel Europa en verder dan dat komen.

Ja doe veel wildkamperen maar geloof dat niet iedereen dit goedkeurt. Verder is een naafdynamo met een E-werk of cycle2charge fijn om je mobieltje van wat energie te voorzien.
Protip 1: buiten het 'hoogseizoen' gaan. Ik had vooral in italie het idee dat vooral hotels etc daar dan bijna goedkoper waren dan campings.

Protip 2: wildkamperen

Protip 3: campings uitzoeken die een 'eerlijk' tarief hanteren, dus geen vaste prijs voor een plek inclusief auto/camper/stroom etc. Maar gewoon prijs pp voor tent plek.

Protip 4: niet gaan als je het eigenlijk niet kan betalen.

Protip 5: veel plezier!

Ik denk dat 20 a 30 euro pd prima te doen is, mits je kampeert.
Youri schreef:
vr 30 mei, 2025 10:38
- Kosten voor overnachten: campings en indien mogelijk budgetvriendelijke verblijfjes
Laat nog even weten wanneer je van plan bent te gaan voor meer toegespitste reacties. Hoog- of laagseizoen kan nogal uitmaken.
Ken je https://welcometomygarden.org/explore al?
In de forumregels staat: Het is niet toegestaan om via het forum tips te geven over, vragen te stellen over of hulp te vragen voor activiteiten die bij wet verboden zijn. Wildkamperen is dat bij mijn weten onder meer in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Italië, dus daar kunnen we alleen de tip over geven dat je kunt kijken onder welke voorwaarden het in Frankrijk wél mag, of wat alternatieven zijn. Kampeermeneer zegt er bijvoorbeeld dit over:
https://www.kampeermeneer.nl/wildkamperen-europa/

Alvast veel plezier gewenst!

Carl
Paar jaar geleden van Napels naar Milaan gefietst, 50% wildgekampeerd en 50% op campings: soms heb je pech en tref je een dure camping waar je zomaar € 25 pp betaalt. En je hebt dan niet zoveel keus, want duidelijk minder campings als bij "ons".
Via Warmshowers of (in corona-tijd gestart) Welcome to my Garden kun je gratis overnachten. WTMG is welliswaar in België begonnen en de meeste leden zitten in België en Nederland, maar het netwerk wordt steeds groter.

Voor beide moet je een bijdrage betalen.
dankjulliewel voor de reacties!
We zouden 30 augustus tot 24 september gaan. En Rome lijkt toch qua afstand wat te ver, dus het eindpunt zal ergens meer in Noord Italie zijn.

Warmshower en Welcometomygarden had ik inderdaad gelezen op dit forum, vind het alleen erg lastig inschatten of daar echt voldoende mogelijkheid / aanbod blijkt te zijn.

We zijn benieuwd of we ook verblijfjes/pesionnetjes tegenkomen waar we voor rond de 40,- met zijn tweetjes kunnen overnachten, en dit dan combineren met (wild)camperen.

Ben benieuwd naar nog meer ervaringen? :)
Youri schreef:
do 05 jun, 2025 20:42
We zijn benieuwd of we ook verblijfjes/pesionnetjes tegenkomen waar we voor rond de 40,- met zijn tweetjes kunnen overnachten, en dit dan combineren met (wild)camperen.
Pensions en eenvoudige hotels kosten inmiddels toch algauw minimaal 75 euro in Frankrijk, Duitsland en Italië. Zwitserland is weer een heel ander chapiter
De opmerking van anti wildkamperen vind ik nogal merkwaardig, dan krijgen we :
A een heel kort seizoen, vorige winter fietste ik terug van Portugal naar Nederland en was er geen keus.

B dan blijven er weinig landen over, op de fiets naar Osaka was mijn laatste camping in midden Roemenië en vervolgens pas weer in Korea.

Augustus September is inderdaad nog geen laagseizoen dus reken maar op 75 euro.
Wildkamperend kom je met 15 euro ook een heel eind in Europa maar hou je aan de regels: absoluut uit het zicht en met eerste daglicht vertrekken.
Zelf heb ik juist meest positieve reacties van mensen.
Oh , en blijf uit de schootslijn van jagers.
Pier.
De opmerking van anti wildkamperen vind ik nogal merkwaardig, dan krijgen we :
Ik vind het nogal meevallen, het lijkt me logisch dat er hier geen reclame/informatie gegeven mag worden over in principe verboden activiteiten.