Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke velgbreedte kiezen idworx opinion voor off road - Forum Wereldfietser

welke velgbreedte kiezen idworx opinion voor off road

Heb een Idworx Opinion E om te bouwen naar gewone fiets, dus met een achterwiel zonder motor, met een nieuwe Pinion hr3 naaf erin, wil zoveel mogelijk op gras en dergelijke paadjes fietsen (geen gravel, hoor je geen vogels) Hou ik nu de 25 mm velg van het voorwiel aan of overstappen op 32 mm? De band wordt dan 1/3 van het aantal milimeters breder. Rij nu 55 brede band, er is nog ruimte voor 57 of ev 60 mm met spatborden of zal ik overstappen van 622 wielen nr 584, en dan nog bredere velgen en banden. Wil rustig fietsen, scharrelen meer, met hond en kijker, wat artrose in handen. De Opinion heeft geen voorvering. Uitproberen van 32 mm kost weer inspaak geld?
Op 25mm brede velgen passen toch gewoon 60 mm brede banden? Waarom zou je dan andere velgen doen?

Pieter
Ik zou het niet te veel overdenken en gaan fietsen :)
Met een bredere velg kan je met bredere banden op lagere druk rijden, je zit minder snel met je velg op de grond en in een bocht schiet je band minder snel onder je vandaan, dus ik begrijp de overweging wel, maar aangezien je geen great divide of gravelwedstrijd gaat rijden verwacht ik dat het wel goed komt.
RianGeenen schreef:
za 14 jun, 2025 12:13
Ik zou het niet te veel overdenken en gaan fietsen :)
Dat.
Waar blijven de plusjes om een post te onderschrijven.
Hup moderators, doe er eens wat aan.
Ik zou met 30mm interne velgbreedte gaan rijden op een fiets waarop je zulke brede banden kwijt kunt. Hiermee heb je voldoende ondersteuning voor brede banden op relatief lage spanning, maar is de velg niet zo breed dat je in nood niet naar een heel stuk smaller kunt gaan omdat dat toevallig de maat is die op reis te verkrijgen is nadat je in een zeldzaam geval je buitenband kapot rijdt.

Zodoende rijd ik met 65mm brede band op een velg van 30mm interne breedte en met 75mm brede band op een velg van 40mm interne breedte.

Als het budget er is zou je ook nog carbon velgen kunnen overwegen. Bijvoorbeeld de loeisterke die idworx als optie levert, maar je zou ook elders kunnen kijken voor iets minder sterk maar dan juist een stuk lichter.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is wat idworx in het huidige model levert aan breedte. Is dat nog steeds 25mm voor aluminium velgen en 32mm voor carbon, of zijn ze al breder geworden?
keeshaakman schreef:
za 14 jun, 2025 07:39
[...] met een nieuwe Pinion hr3 naaf erin [...]
Onyx achternaaf ook overwogen? Dan hoor je de vogels nog beter ;)
RianGeenen schreef:
za 14 jun, 2025 12:13
[...] dus ik begrijp de overweging wel, maar aangezien je geen great divide of gravelwedstrijd gaat rijden verwacht ik dat het wel goed komt.
Aangezien de fiets wordt ontdaan van de achterwielmotor en er daardoor een niet-electrische achternaaf ingespaakt moet worden, is dit wel het uitgelezen moment om na te denken wat voor velg er gebruikt gaat worden.

Als een velg niet afgeschreven is zou ik het in veel gevallen ook lekker laten zitten, maar als je toch al opnieuw gaat spaken kun je toch beter kiezen voor de velg die op dit moment het beste past binnen je eigen gebruiksdoel en budget.
Alvast zeer bedankt voor het meedenken, dacht er later eerst over om eens te gaan testen bij Bongers of Wachtberg, denk sinds vandaag weer aan een ander plannetje van eerder: de idworx rock opinion! Die heeft ruimte genoeg in het frame, voorvering, korte reach (nek-artrose), en er kan de neodrives electra kid op, al zal de akku bij de 46 cm misschien net wel of net niet passen. Dan zou ik van de huidige opinion e de electra er af halen, nieuwe smallere uitvaleinden monteren, de al eerder gekochte h3r naaf in laten spaken in een standaard 25 wiel, voorlamp van son eruit en achterlamp ookvan b&m, alles voor ebike gemaakt, dan die fiets verkopen of inruilen, voor een gebruikte of nieuwe idworx rock opinion. Vering een stuk beter, en dan om alles kompleet te maken, het neodrives achterwiel erin met de apart gehoude bredere uitvaleinden, de naaf in het gewone wiel vervangen voor een iets bredere ook weer h3r naaf, dan kan ik gemakkelijk wisselen. Onyx is me te duur, carbon ook. Wel een carbon of ev titanium zadelpen van Use erop. Ik denk dat dat het gaat worden, Gebruikte rock opinions zijn zeldzaam, helemaal in kleine maten en altijd hebben ze pinion 18, ik wil graag weer de lichtere en voor mij goeie 12. Tandwielen met riem omwisselen kan ook, geen probleem, krijg je andere versnellingsverhouding. Goed plan?