Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp nodig met SON naaf - los contact waardoor niets werkt - Forum Wereldfietser

Hulp nodig met SON naaf - los contact waardoor niets werkt

Hi allen

Ik rij al enkele jaren met SON 28 naaf dynamo.
De laatste tijd merk ik dat de lamp het niet doet.

Het is een los contact ergens tussen de lamp en de aansluiting op de SON naaf.
Ik gebruik het SON coaxial adapter systeem en ben er inmiddels zeker van dat het ergens in de verbinding tussen de voorlamp
en naaf zit.

Vervelend, want inmiddels had ik het systeem al uitgebreid met SON achterlamp en Forumslader V6, die dus ook niet werken.

Wie weet welke fietswinkel of prive monteur :) (bij voorkeur in Limburg), mij kan helpen dit probleem op te lossen?
Dank!
Dit is makkelijk te testen door stroom op de uiteinde van de draadjes van de naaf te zetten.
Doet de lamp het. Dan is het niet het draadje
Doet de lamp het niet. Dan is het wel het draadje.
Ik gebruik de coaxial connector (male/female), dus helaas werkt jouw voorgestelde oplossing niet, in mijn geval
Ook die heeft een plus min ergens zitten.
Ik begrijp jouw redenatie. Misschien heb ik het ook niet goed uitgelegd.

Ik weet namelijk al zeker dat de lamp functioneert. Het zit hem dus in de kabel verbinding vanaf de lamp (na de junction box) naar de naaf toe.

In mijn geval zitten hier nog 3 mogelijke fout situaties:
1. Deel waar kabels gesoldeerd zijn en in de de krimpkous zijn gebundeld
2. Verbinding kabel -> male connector (dus de kabel die uiteindelijk eindigt in de male connector)
3. Verbinding waar de male connector eindigt in de female connector (welke geklikt wordt op de naaf zelf)

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg :).
Misschien heb je nog een tweede fiets in de schuur staan met een Shimano naafdynamo? Daar kun je simpel het plastic aansluitblokje afhalen en dan de twee draden van de koplamp met de connectoren van de Son verbinden om de naafdynamo op werking te kunnen controleren. Als de naafdynamo werkt dan wordt het daarna in je bedrading gaan zoeken waar daar je fout zit.

En anders even een multimeter scoren en daarmee aan de gang.
Ik ben bang dat het opnieuw solderen met een 3e en 4e handje wordt. Ook niet mijn favoriete klusje, en soms lijkt de verbinding goed te zijn maar zit die toch los (been there done that) Grote kans dat het de stekker is die in de junction-box gaat, en anders mogelijk toch ergens een kabelbreuk. De connector heeft zeker wel een plus en een min. Als je pech hebt is het de dynamo, om te testen of die het nog doet kun je die kortsluiten met een dikke schroevendraaier tegen de polen, mogelijk krijg je wat vonken, als het wiel door blijft draaien is de naaf stuk, remt die af dan is de naaf OK.

Zie ook https://m-gineering.nl/sonrepa.htm
Ik zou contact opnemen met m-gineering, want die is de Nederlandse importeur, en heel behulpzaam en deskundig. Ik zou er vooral niet een fietsenmaker aan laten knutselen.
Zelf ook ervaren dat Martin Gerritsen dit klusje kan klaren. Het is een zeeeeer precisie werkje. Succes.