Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ierland - Noordelijk of Zuidelijk - en hoe zijn de campings? - Forum Wereldfietser

Ierland - Noordelijk of Zuidelijk - en hoe zijn de campings?

Hoi!
Wij zijn Bram en Thekla en Isa (3 jaar - in de trailer). We hebben veel gefietst, en overwegen deze zomer naar Ierland te gaan. We zitten te dubben tussen de zuidelijke helft (zuid-west met name, kust veel volgen - bijv. vanaf Corke tot aan Galway) of noordelijke helft (beginnen in Belfast en dan langs de kust naar noorden -totaan Galway.)
We gaan midden in het hoogseizoen, dus zuiden zijn we beetje bang voor de drukte en we willen liever niet alles al vooraf hoeven boeken. Het zuiden schrikt ons dus een beetje af met verhalen van wegen vol touringcars en campers...
In het noorden lijkt het soms dan wel weer erg verlaten - en de campings met alleen maar 'motorhomes' zien er ook niet altijd super aantrekkelijk uit. ;-) Als het regent willen we eventueel kunnen uitwijken naar een dakje boven ons hoofd.
Heeft iemand ervaring met fietsen in Ierland, en met de campings - en wat raad je aan? Zijn er anderen die het noorden hebben gefietst?
Groetjes!
Thekla
Ik zou de tweede optie doen: van Galway naar Belfast, langs de kust. Niet vergeten Donegal mee te pakken. Het (uiterste) noordwesten is rustiger en ongerepter. In het zuidwesten is het drukker en kan het, zeker in juli-augustus, soms dagenlang kleddernat zijn.

Campings? Bijvoorbeeld:

Op het eiland Inis Moir, naast een mooie oude ruïne. https://maps.app.goo.gl/fxmEA7iLEyhqpxwH8

Ik kan er wel meer noemen, maar kijk vooral zelf even op Google Maps. Zoom in op Noordwest Ierland en zoek op "camping". Laat je verrassen. Zelf een route en leuke slaapplekken zoeken is voor mij althans de ultieme voorpret.

/Edit:
Laat je niet bij voorbaat afschrikken door campings met vaste huisjes. We hebben in Ierland vaker op zulke campings gestaan, als die een mooi tentenveld direct aan de zee hadden. Zie die huisjes ook vanuit een ander perspectief: zonder vaste inkomsten via zulke huisjes zou zo'n camping niet levensvatbaar zijn.
Dankje!!! Hele nuttige tips :-)
Momenteel in Ierland, zelf lang geleden gefietst. Vond het toen prima te doen. Nu heb ik erg mijn twijfels, ook naar aanleiding van fietsers die ik afgelopen week gesproken heb. Automobilisten houden echt niet de vereiste afstand ondanks veiligheidsvest en verlichting op de fiets. Ook de vele campers maken het er niet gemakkelijker op.
Zoals gezegd is het noorden iets rustiger . Donegal is prachtig, ondanks het bijzonder vochtige weer en de grote hoeveelheid midges. Tenten campings zijn inderdaad sporadisch, maar zijn er wel. Aanrader, Sleepy Hollows in Crolly.
Ik heb vorig jaar de ronde van Ierland gefietst en begonnen in Belfast. Noorden is rustiger en minder toeristisch. Zuiden is wel veel drukker, maar eigenlijk maar heel klein stukje echt gevoel gehad dat het gevaarlijk was. Meestal op campings overnacht, soms wel dag van te voren via website gereserveerd. Nooit probleem gehad dat ik niet terecht kon, in tegenstelling tot Engeland waar vaak geen tenten welkom zijn.
je kan eventueel mijn reisverslag lezen: https://www.pindat.com/pindata/user/wil ... 2024-05-29
succes en veel plezier
Oja, ik heb ook nog wel een uitgebreid reisverslag en mooie foto's. Die zijn niet openbaar, maar kan ik op verzoek wel delen.