Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden het minst lekrijden? - Forum Wereldfietser

Welke banden het minst lekrijden?

Ik heb Schwalbe Marathon Efficiency Performance 50 banden. Deze schijnen erg goed te zijn voor wat betreft bescherming tegen lekrijden. Wie heeft ervaring met andere goede banden? Deze zaten standaard op mijn Koga E-Bike World Traveller.
Dus je hebt naar het schijnt goede banden wat betreft (niet) lekrijden, en je vraagt je af wat nog meer goede banden zijn. Of wat is precies je vraag?
CornerstoneEWorld99-+ schreef:
ma 09 jun, 2025 19:36
Ik heb Schwalbe Marathon Efficiency Performance 50 banden. Deze schijnen erg goed te zijn voor wat betreft bescherming tegen lekrijden. Wie heeft ervaring met andere goede banden? Deze zaten standaard op mijn Koga E-Bike World Traveller.
Ken je de Vittoria Airliner producten? Nooit meer last van een lekke band.
IMG_5550.png
Er kom een moment dat zelfs de beste band lek rijdt, dat is vaak als gevolg van zuinigheid. Als je niet lek wilt rijden moet je massieve banden kopen.
Grandonneur schreef:
ma 09 jun, 2025 21:04
Dus je hebt naar het schijnt goede banden wat betreft (niet) lekrijden, en je vraagt je af wat nog meer goede banden zijn. Of wat is precies je vraag?

Mijn vraag is of de banden die ik nu heb de beste bescherming biedt tegen lekrijden.
CornerstoneEWorld99-+ schreef:
ma 09 jun, 2025 21:51
Grandonneur schreef:
ma 09 jun, 2025 21:04
Dus je hebt naar het schijnt goede banden wat betreft (niet) lekrijden, en je vraagt je af wat nog meer goede banden zijn. Of wat is precies je vraag?

Mijn vraag is of de banden die ik nu heb de beste bescherming biedt tegen lekrijden.
Volgens bicycle rolling resistance zijn dit niet de meest lekbestendige banden, er zijn banden met een hogere score op puncture resistance. Vraag is natuurlijk hoeveel lekbestendigheid je echt nodig hebt of dat dit al meer dan voldoende is.

https://www.bicyclerollingresistance.co ... efficiency
De beste banden zijn degene die hun juiste druk steeds hebben, dus steeds op druk houden en af en toe velgen en velglint controleren.
Hoe beter de lekbestendigheid hoe stugger de band.

Ik vind lekbestendigheid geen issue.
Mijn gewone Continental Contact banden zijn in 20.000 km precies een keer lek gegaan.
Als je de straat een beetje kunt lezen dan weet je waar vaak glas en grit ligt.
Ik vermoed dat lekrijden een groter schrikbeeld is voor een e-biker dan voor een doe-het-zelf fietser. De fiets is zwaarder, lastiger op zijn kop te zetten en een wiel uithalen zou ook wel eens moeilijker kunnen zijn. Niet voor niets heeft de ANWB een 24/7 Wegenwacht-Pechhulp voor Fietsers in de aanbieding.

Hogere lekbestendigheid vereist speciale tussenlagen, wat een band stugger en zwaarder maakt. Hoe je de verschillende aspecten als lekbestendigheid, rolweerstand, souplesse en gewicht weegt, verschilt, denk ik, tussen e-bikers en op-eigen-kracht fietsers. Een e-biker levert een zelfgekozen aandeel in het vermogen nodig voor een gewenste snelheid. Meer rolweerstand en meer gewicht om te versnellen of omhoog te trappen in een klimmetje, daar zorgt de motor voor. Je merkt het pas als de accu iets eerder leeg is.

Nog een puntje : ik zie dat er speciale banden voor e-bikes zijn. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de draagkracht van banden. Ik schat dat e-bikes zo'n 10 kg zwaarder zijn dan gewone fietsen en dat de berijders statistisch gezien ook zwaarder zijn. De draagkracht van banden hangt vooral af van de diameter en van het karkas. Hogere draagkracht vergt banden met een grotere diameter en een zwaardere constructie. Ook dat telt minder zwaar mee als de motor een deel van het werk doet.