Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 maakt tikkend geluid - Forum Wereldfietser

Alfine 11 maakt tikkend geluid

Hoi allemaal!

Sinds 2023 ben ik bezitter van een Koga F3 8 met Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf. Ik heb meer dan 5000km met de fiets gereden en heb relatief veel in zware versnellingen gereden.
In de 2 jaar bezit ben ik al diverse keren bij de fietsenmaker geweest voor een tikkend geluid. De onregelmatige tik treedt op bij een +/- 3-tal versnellingen rond de 6 (op de helft). Er is al het volgende gedaan:
- Fiets algemeen nagelopen
- Olie in naaf een keer compleet vervangen
- Diverse keren afstelling, zodat de 2 gele streepjes gelijk staan of net niet.

De fiets is altijd dealer onderhouden.

Helaas blijft de tik en is de 2 jaar garantie nu ook voorbij. De fietsenmaker hoorde het ook niet meer, maar de tik is er wel degelijk. Zelf denk ik nu aan:
- Een second opinion bij een andere fietsenmaker.
- Een nieuwe naaf.
- Zelf gaan klussen (ik ben niet ervaren).

Ik vind op internet ook oorzaken als een ketting die niet goed gespannen is of een gebroken of beschadigd onderdeel intern in de naaf. Echter, geen idee hoe ik dit zelf kan checken.

Hopelijk kunnen jullie adviseren wat wijs is om als volgende stap te ondernemen.
TeunUitBrabant schreef:
ma 02 jun, 2025 13:43
Hoi allemaal!

Sinds 2023 ben ik bezitter van een Koga F3 8 met Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf. Ik heb meer dan 5000km met de fiets gereden en heb relatief veel in zware versnellingen gereden.
In de 2 jaar bezit ben ik al diverse keren bij de fietsenmaker geweest voor een tikkend geluid. De onregelmatige tik treedt op bij een +/- 3-tal versnellingen rond de 6 (op de helft). Er is al het volgende gedaan:
Alfine 11 is heel gevoelig voor de afstelling, zou beginnen met de versnellingskabel los te haken van de naaf, dan het gedeelte op de naaf waar de kabel in valt met de hand bewegen, als die ergens stroef gaat de schakelklok er af en de boel schoonmaken en kijken of het weg is, als die soepel gaat kijken of de kabel soepel beweegt, zo ja terug naar je fietsenmaker,

je garantie mag wel verlopen zijn maar jij hebt binnen die periode al melding gemaakt van je probleem en is toen niet opgelost, je probleem was er al dus wel in de garantie periode en had toen opgelost moeten worden, dat dat niet is gebeurd is niet jouw maar het probleem van je fietsenmaker dat hij toen niet je je naaf onder garantie geclaimd heeft bij Shimano.
Is de riem/belt al nagekeken? Als deze te straks staat kan er inderdaad ook geluid uit de naaf komen.
Helaas krijgen wij nieuwe fietsen met Shimano Alfine 11 naven binnen ....

zonder Olie in de naaf
Geen vet op de lagers... alles kurkdroog

Maar gelukkig niet bij alle naven
Klacht is bij Shimano neer gelegd

Ik zou bij de plaatselijke FM de klacht neerleggen
helemaal als de fiets nog binnen de garantie termijn van twee jaar zit :wink: