Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opnieuw: Racestuur en V-brakes - Forum Wereldfietser

Opnieuw: Racestuur en V-brakes

Beste mensen, ik heb hulp nodig.

Ogenschijnlijk is mijn probleem heel simpel: de greeprubbers van mijn raceremgrepen zijn versleten en moeten vervangen worden. Maar daaronder ligt het grote probleem van de ongelukkige combinatie van een racestuur en V-brakes.

Mijn fiets, een Vittorio randonneur, heeft een racestuur met Tektro RL520 remgrepen, die voldoende kabel trekken om V-brakes te doen remmen. Maar de greeprubbers zijn versleten en nieuwe greeprubbers zijn voor die Tektro’s onvindbaar op internet. Zeven jaar geleden kon ik nog met veel moeite een setje online vinden maar nu lijken ze uitgestorven.

Ik overweeg nu een paar opties.

Optie 1
Doorzoeken tot ik wel een setje vind. Maar, ten eerste heb ik ze, ook na lang zoeken, nog steeds niet gevonden. En, ten tweede, als ik een setje vind is ook dit setje over vijf of zes jaar versleten en is tegen die tijd het probleem van onvindbare greeprubbers nog groter.

Optie 2
Vervangen door een complete set Tektro RL520. Dat is wat duur voor een paar greeprubbers (nieuwe RL520’s kosten 30-35 euro + verzendkosten). Maar bovendien worden die RL520’s ook niet meer gemaakt. Bij de meeste winkels zijn ze uitverkocht en Tektro heeft ze niet meer op de website staan. En wederom, over zes jaar is ook dit setje greeprubbers weer versleten.

Ik overweeg daarom meer structurele oplossingen om het probleem in de toekomst te voorkomen:

Optie 3
De Tektro RL520’s vervangen door raceremgrepen in combinatie met Travel Agents. Ik heb daar nog een setje van liggen, maar ik weet weinig van af van deze combinatie. Is dit wel een gelukkige combinatie?

Optie 4
De V-brakes vervangen door cantileverremmen. Ik heb me hier nog niet in verdiept. Het lijkt een beetje tegen de tijdgeest in te gaan maar als het werkt lijkt het me een prima oplossing.

Het liefst zou ik gewoon een setje new old stock greeprubbers willen kopen voor een tientje of zo. Maar met nieuwe greeprubbers kan ik hooguit een paar jaar vooruit voordat ik weer op zoek moet naar nieuwe greeprubbers, die tegen die tijd nog moeilijker te vinden. Kortom, ik bereid om verder te denken. Zijn er nog andere opties? Bijvoorbeeld zelf greeprubbers maken met stuurlinnen o.i.d? Zijn er misschien greeprubbers van andere merken die passen?

Graag jullie advies over deze kwestie.

Dank,

Peter

Afbeelding
deze als vervanger? https://www.libertecycles.nl/Remhendel/ ... 20remgreep, daar zijn nog rubbers voor te koop.
en voor de rubbers deze al geprobeerd? https://defietsenmaker.nl/product/non-a ... ods-brown/
Hij heeft er nog meer overigens, in mijn optiek zien er allemaal wel een beetje hetzelfde uit dus waar het verschil in zit weet ik ook niet.
Op Ebay zo te zien ook wel een aantal
https://www.retrobike.co.uk/auction/sea ... h_in=title

En ik denk dat er nog wel meer te vinden is.
https://www.justpedal.nl/en/detail/0195 ... dfa7c4836b

Ik zou ook liever alleen de hoods kopen maar de hele set kost niet de hoofdprijs, je kan ook twee setjes kopen, dan zie je over 15 jaar wel weer verder.
Je kan natuurlijk de fiets ombouwen naar race remmen:

https://global.bluelug.com/tektro-r559- ... ilver.html

Dan heb je veel meer keus in remhendel. Niks mis met cantilever maar dan wel goed afgesteld, en als je door weer wind en pekel rijd wordt dat afstellen een ding is mijn ervaring
Peter Rodenburg schreef:
ma 02 jun, 2025 22:30
Optie 2
Vervangen door een complete set Tektro RL520. Dat is wat duur voor een paar greeprubbers (nieuwe RL520’s kosten 30-35 euro + verzendkosten). Maar bovendien worden die RL520’s ook niet meer gemaakt. Bij de meeste winkels zijn ze uitverkocht en Tektro heeft ze niet meer op de website staan. En wederom, over zes jaar is ook dit setje greeprubbers weer versleten.
Gewoon 2 setjes kopen en over 10 jaar weer verder kijken.
Ik zit nog ff te kijken en te denken maar dingen als stuurlint over je remgreep of krimpkous dat wil je volgens mij niet. Dan fiets je de helft van de tijd met half loshangende rafelende stukjes lint en plakkerige resten onder je handen.

De moderne aanpak zou zijn 3d scannen en dan printen in een flexibel materiaal:

https://www.amazon.nl/ERYONE-flexibele- ... d_source=1

Ik heb geen 3d scanner en printer, maar misschien ken je iemand, als het dan goed werkt maak je er 100 en zet je die op ebay.
Eens in de zoveel jaar nieuw stuurlint is ook niet erg. Of je moet een model hebben waarbij je de klemring (en dus je stuurlint) kan laten zitten