Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geïntegreerde bagagedragers - Forum Wereldfietser

Geïntegreerde bagagedragers

Ik had eerder een vraag gesteld specifiek over een Stevens Randonneur.
Ik vroeg me af of de bagagedrager op twee nokjes wel geschikt is voor fietstassen + tent.

Inmiddels heb ik wat beter naar vergelijkbare fietsen gekeken en tegenwoordig is zo'n 'geïntegreerde bagagedrager' blijkbaar de standaard. M. rijdt al jaren tot tevredenheid op een Jan Janssen Millennium maar het model 2025 heeft ook zo'n bagagedrager op twee nokjes. Ik wil de vraag daarom verbreden: zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n bagagedrager?
Kan je er fatsoenlijk tassen aan hangen en een tent erbij? En valt er iets te herstellen als het toch afbreekt of heb je dan een fiets zonder bagagedrager?
Tegenwoordig moet alles maar design zijn maar het blijft een feit dat een stalen drager met 2 ouderwetse stangen naar het frame gewoon steviger is als een design bagagedrager met een stripje onder het spatbord bevestigd.
Bij mijn fiets is die “designbagagedrager” aan de basis met twee schroeven vastgezet, en steunt hij ook nog eens schuin op de schuine achtervork. Voelt en ziet er stevig uit, moet ik zeggen. Ik denk wel dat er is over nagedacht. Er mag 27 kg op lees ik.
Maar gebruik je deze Pegasus ebike dan ook zoals topic starter wil met bepakking en een tent achterop? Bij een stevige afdaling dan ga je de verschillen wel merken.

De keuze in de juiste bagagedrager is wel afhankelijk van het doel waar je het voor gebruikt, met een lunch pakketje, een regenpak en wat andere zaken in een fietstas is een gemiddelde bagagedrager prima. Ga je met volle bepakking en een tent in heuvelachtig gebied op reis dan zijn de eisen vaak net wat anders.
Reparaties aan zulke geïntegreerde dragers zal lastig gaan. Vooral bij een Koga WT kan mij niet voorstellen dat zoiets goed is te repareren.

Zal vast met bepakking best fijn fietsen, echter geef mij maar gewoon een drager aan nokjes. Die nieuwe dragertjes zonder nokjes zijn 3x niks in mijn opinie. Ja das design, leuk maar wil gewoon een paar tassen zooi er aan kunnen hangen.
10 -12kg over kasseien, onverhard en gravel => geeft geen krimp. Tentje van 2 kg kan er rustig bij.
Ik gebruik vooraan een harnas met drybag voor slaapgerief en toilettas, voor een betere gewichtsverdeling en rijgedrag.
Slot, en 2liter water in alleshouder in het kader.
Meer heb ik niet zelf uitgetest. Dit is wat voor mij goed werkt.
De openingspost gaat over deze drager van Racktime:
f12a.jpg
f12a.jpg (23.78 KiB) 569 keer bekeken
Het is dus niet zomaar een stripje, maar een goed uitgewerkte beugel. Waar ik zelf en veel anderen 25 kilo boodschappen mee vervoer.

Van alle kapotte dragers die ik in mijn leven gezien heb zijn die of doorgezakt, of gebroken bij de staanders boven de achteras of gescheurd op lasnaden. Ik heb er nog geen gezien die aan de voorkant stuk zijn gegaan.

Een Tubus/Santos/Surly is getest tot 40 kilo (36 voor Surly), een Racktime tot 25 kilo. Een 4-puntsbevestiging zal waarschijnlijk minder snel schudden/meetrillen/shimmy-en bij een afdeling.

Heeft Jan Janssen bij de Millennium de bevestigingspunten voor een 4-punts drager weggehaald? Dat zou heel jammer zijn.

Mijn mening: als je nu budget hebt voor een nieuwe fiets, koop dan gelijk iets met een 4-punts bevestiging. Maar met die weggewerkte beugel onder het spatbord kom je er ook. Die beugel verkopen ze ook los dus het is te repareren.
Heeft Jan Janssen bij de Millennium de bevestigingspunten voor een 4-punts drager weggehaald? Dat zou heel jammer zijn.

Daar lijkt het wel op. Ik heb helaas nog geen exemplaar in een winkel bekeken maar op de foto's zie ik de bevestigingspunten niet meer zitten. Maar het rust inderdaad niet helemaal op twee nokjes, er zit nog wel iets naar het spatbord.

Bedankt voor het plaatje, dat geeft meer inzicht (en ook wat meer vertrouwen) in de constructie. Op de Millennium zit net een iets ander type met een stripje aan de achterkant, maar ik weet nu beter waar ik naar kijk.
Ik heb liever de oude vertrouwde bevestigingspunten maar dan vallen er wel heel veel fietsen af.
Meneer Zwijn schreef:
vr 23 mei, 2025 04:12
10 -12kg over kasseien, onverhard en gravel => geeft geen krimp. Tentje van 2 kg kan er rustig bij.
Bedankt voor de reactie, goed dat dat wel kan.
John Jongerius schreef:
do 22 mei, 2025 23:02
Maar gebruik je deze Pegasus ebike dan ook zoals topic starter wil met bepakking en een tent achterop? Bij een stevige afdaling dan ga je de verschillen wel merken.

De keuze in de juiste bagagedrager is wel afhankelijk van het doel waar je het voor gebruikt, met een lunch pakketje, een regenpak en wat andere zaken in een fietstas is een gemiddelde bagagedrager prima. Ga je met volle bepakking en een tent in heuvelachtig gebied op reis dan zijn de eisen vaak net wat anders.
De stijfheid is geen issue mits de plaat onder het spatbord zwaar genoeg is uitgevoerd en dat is gelukkig meestal wel het geval (op bagagedragers wordt fors overbemeten). Om deze ook maar te duiden, stadsfietsen vaak zwaarder beladen dan een vakantiefiets (kind achterop, wat dan ook nog onvoordelig hoog zit!).

Het probleem zit hem in zowel de repareerbaarheid (slecht, want je moet alles demonteren!) als de beperkte ruimte onder je spatbord, wat in de praktijk limiteert in de bandenkeuze.