Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd 1e vakantiefiets tweedehands (hond gaat mee) - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd 1e vakantiefiets tweedehands (hond gaat mee)

Ik ben op zoek naar een goede vakantiefiets en wil het liefst voor een tweedehands fiets gaan. Nu ben ik nieuw in de fietswereld en weet ik niet goed waar ik op moet letten. Ik heb de afgelopen tijd al veel op o.a. dit forum zitten rondstruinen en ben wel wat wijzer geworden, maar toch begint het me te duizelen zodra ik op marktplaats ga zoeken. Ik vroeg me af of er mensen zijn met tips? Waar moet ik nou echt op letten? Zijn er bepaalde modellen waar ik op marktplaats naar kan zoeken?

Wat meer info over mij en wat ik wil gaan doen:
Ik ben een vrouw van 28, 170cm en binnenbeenlengte is zo'n 79cm. Ik weeg ca 58 kilo en ben fit. Niet perse een fietser, maar loop geregeld een marathon met een vlot tempo. Herenmodel fiets is voor mij geen probleem als dat steviger is.
In eerste instantie zal ik de fiets gaan gebruiken voor vakanties in Nederland, Belgie en Duitsland gok ik. Eerst even uitproberen, maar het lijkt me wel leuk om op een gegeven moment langer en verder te gaan. Ik zal voornamelijk kamperen. Ik ben handig en geduldig, maar op af en toe een band verwisselen geen ervaring met aan fietsen sleutelen (wel bereid dit te leren).

Belangrijk detail is dat mijn hond in een kar achter de fiets mee zal gaan. Zijn er specifiek daarvoor nog dingen waar ik dan aan moet denken bij het aanschaffen van een fiets? Ze is een hond van 16kg en ik gebruik op mijn normale fiets op dit moment een Doggyride Novel. Ik weet dat Doggyride van die soort bagagedragers heeft voor op de fietskar, is het handig om daar bagage op te doen? Of beter aan de fiets zelf?

Budget: ik zat te denken aan max €1000 maar als het minder kan, dan liever minder zodat ik dat geld voor fietstassen en eventuele aanpassingen kan gebruiken.
Zit weer op marktplaats te neuzen. Is dit bijvoorbeeld iets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd
Nou, dat zou in in de basis best een prima optie kunnen zijn!

Het frame heb ik vertrouwen in. LX spullen zijn meer dan prima, al kan er wat aan vervanging toe zijn. Lekker lichte versnellingen. Wat bredere banden. Starre voorvork. Sterke drager. Allemaal dingen die je wilt.

De wielen zijn niet geweldig vanwege de naven, beetje incourant. Maar ja. Zou je kunnen vervangen, heb je gelijk frisse velgen, als de prijs er naar is.

Indien de maat oké is en je ziet niks vreemd probeer zoiets dan voor €250 op de kop te tikken.
Dank voor je reactie! Ik zag gisteravond ook nog deze fiets, uit 1995 maar naar zeggen nog helemaal nieuw. Hij heeft m van iemand gekocht die onlangs een huis van een oud echtpaar heeft gekocht. Stond helemaal vol stof op zolder, toen ze hem hadden aangeschaft werd die vrouw ziek en is ie nieuw op zolder beland. Ik ga 3 juni kijken of de framemaat goed is. Hij wil er 500 euro voor hebben, is dat schappelijk voor zo'n fiets?

https://link.marktplaats.nl/m2268753051 ... ialbuttons
Het is een beetje moeilijk inschatten of het wat voor je is, kan je meer vertellen over wat je plannen zijn met fiets? Bergen, ofroad, hoeveel bagage, wat voor zithouding je wil?

En leuk, zo'n oude Koga, erg leuk, maar als de banden, remblokken en het vet in de lagers ook zo oud is heb je er nog wel wat werk aan om er echt plezier van te hebben. En dan passen er geen hele brede banden op, wat me terugbrengt bij, wat zijn je plannen?
500€ voor 30 jar oude fiets? Zou zeggen, laten staan. Oude techniek, oude banden etc. gaat geld kosten om wat van te maken.
Nee, de NOS koga moet je niet doen. Dat is wel een leuke vondst maar vanuit praktisch oogpunt niet echt geschikt. Meer voor iemand die er vroeger zo eentje had en voortaan met deze naar golfbaan gaat om daar elke week dezelfde anekdote te vertellen.
Mmm oke helder. Dan ga ik toch van die Koga afzien denk ik. Mijn plannen: beginnen in Nederland en net de grens over, even uittesten, maar uiteindelijk ook de bergen en natuur in want daar ben ik graag (mits het bevalt maar dat verwacht ik wel). En als het bevalt ook langere tochten, en fijn als ik me niet hoef te beperken tot goed onderhouden asfalt. Dus dan wil ik bredere banden gok ik? Sorry ik weet echt heel weinig van fietsen en verdrink een beetje in het aanbod op marktplaats en werd iets te enthousiast van die glimmende Koga denk ik.

Gewicht vind ik lastig inschatten, ik zal kamperen dus dat komt erbij in gewicht maar ik ben niet iemand die heel veel meeneemt met kamperen. Wat er wel bijkomt is mijn hond in een kar achter de fiets, en haar eten. Ik heb 10 maanden met de trein met haar gereisd door Europa met een backpack en dan had ik vaak zo'n 1,5e kilo voer mee voor haar voordat ik nieuw voer kocht.
Oké, ik ken de aanbieders niet en je zou zelf goed moeten kijken of het ook echt goed is, voor het 2e hands budget mag je best kritisch zijn, maar zoiets zou ik aan denken dan:

Santos Travelmaster de ultieme tour- vakantiereis fiets € 975,00
https://link.marktplaats.nl/m2263036574

Santos Trekking Lite 53 € 1.200,00
https://link.marktplaats.nl/m2248375429

Kona Rove gravel bike € 750,00
https://link.marktplaats.nl/m2269076065

Of het is een afgeragt hok, of het is na een poetsbeurt een parel:
Idworx easy rohler maat s € 700,00
https://link.marktplaats.nl/m2269611498

Succes met iets zoeken/vinden!
Dankje Rian! De Kona Rove staat nog net niet bij mn buurman in de schuur, is heel dicht bij me. Ik ga ik ieder geval daar een bericht naar sturen of ik eens langs kan komen
Update: Rian dankjewel voor het doorsturen van de Kona Rove! Afgelopen weekend bij de verkoper langsgeweest, bleek een groot fietsliefhebber te zijn. Had de fiets 2 jaar geleden gekocht om te kijken of een gravelbike wat was voor hem maar met zijn 70 jaar toch niet de fietshouding die hij nog fijn vindt dus hij gebruikte de fiets eigenlijk niet. Ben er een paar uur geweest, hij heeft me zoveel uitgelegd, we zijn een stuk gaan fietsen samen en toen heeft hij tijdens het fietsen de fiets helemaal zo afgesteld dat hij nu super zit. Ik ben dolblij! Even wat fietstassen uitzoeken en dan ga ik mijn eerste tripje naar de camping maar gewoon maken :D
Wat leuk om te horen, veel fietsplezier!
Zo daar heb je een fraaie fiets gevonden! Zo’n rove is erg veelzijdig én betrouwbaar. En dat (dik) onder de €1000 zelfs als je er nog van alles aan wilt tweaken.

Lekker rijden met dat ding 8)