Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NL > Basel > CZ (EV15 > EV6) - Forum Wereldfietser

NL > Basel > CZ (EV15 > EV6)

Wij gaan in Juni naar Tsjechie fietsen en zijn aan het nadenken over de route.Het plan tot op heden was de EV15 en dan aansluiten op de EV6, dan bij Passau omhoog de grens over (in CZ zijn we goed bekend). We zijn niet echt gebonden aan een vaste einddatum.

Eerste stuk tot aan Basel:
Route1.JPG
Alternatief:
Route2.JPG
1) Echter las ik dat de Vehnbahn > EV5 > EV6 wellicht een leukere optie is. Het nabeel is dat je hierbij wel het bekende stuk rhein tussen Koblenz en Mainz misloopt, maar je krijgt er de Venhbahn/Saarbrucken/Trier voor terug. Luxemburg zijn we overigens al bekend mee. Wat vinden jullie hiervan?

2) De Alsace regio bij Strassbourg moet ook de moeite waard zijn, is daar iets van een extra loop mogelijk?

Tweede stuk vanaf Basel:
Route3.JPG
Heeft iemand hier nog tips voor?

Ps. deze routes ruwweg gemaakt in brouter, maar plan is dus om eurovelo's te volgen, tenzij ik hier tips krijg (nav bovenstaande) om iets anders te doen.
Ik denk dat je mogelijk in Karlsruhe genoeg hebt van het monotone landschap waar de Rijn verworden is tot een kanaal. Je zou dan het Zwarte Woud in kunnen duiken, en er dan bij de BodenSee of DonauEschingen de EV6 op kunnen pakken. In het Zwarte Woud kun je het jezelf moeilijk maken maar dat hoeft niet.
Ik zou vanuit Luxemburg de Moezel volgen tot de bron in Bussang en dan de kam van de Vogezen oversteken. Zo kom je in het Rijndal en bij de EV5 en kan je richting Basel gaan. Het laatste deel in de Vogezen kan je de Voie Verte des Hautes Vosges rijden, zie plaatje hieronder (zuidelijke tak). Nancy is de moeite van het bezoeken waard (Place Stanislas), je moet dan een kort stukje lang de Meurthe fietsen om later weer op de Moezel aan te sluiten. De Col de Bussang en daarna is even een druk stuk (6 km) maar in deze richting hoofdzakelijk afdalen. Nabij Urbès linksaf slaan en dan via Ru du See verder rijden. Als snel kom je op lokale routes zoals La Vallée de la Thur of Véloroute du vignoble d'Alsace die je richting EV5 (Cernay) leiden.
lavoieverte.jpg
WillemT schreef:
zo 25 mei, 2025 21:49
Ik zou vanuit Luxemburg de Moezel volgen tot de bron in Bussang en dan de kam van de Vogezen oversteken. Zo kom je in het Rijndal en bij de EV5 en kan je richting Basel gaan. Het laatste deel in de Vogezen kan je de Voie Verte des Hautes Vosges rijden, zie plaatje hieronder (zuidelijke tak). Nancy is de moeite van het bezoeken waard (Place Stanislas), je moet dan een kort stukje lang de Meurthe fietsen om later weer op de Moezel aan te sluiten. De Col de Bussang en daarna is even een druk stuk (6 km) maar in deze richting hoofdzakelijk afdalen. Nabij Urbès linksaf slaan en dan via Ru du See verder rijden. Als snel kom je op lokale routes zoals La Vallée de la Thur of Véloroute du vignoble d'Alsace die je richting EV5 (Cernay) leiden.

lavoieverte.jpg
Bedankt voor de uitgebreidde omschrijving. Bij deze optie mis je wel Karlsruhe/Strasbourg en Saarbrucken als je de EV5 pakt of Trier > Koblenz > Mannheim als je de Moezel naar Koblenz pakt vanaf Trier en dan zuidwaards gaat.