Hoe op mtb of race-karretjes de cassette moet worden vervangen weet ik. Maar... hoe vervang ik nu de 18T tandkrans op mijn gewone stadsfiets met terugtraprem?! Ik heb het wiel uitgenomen en zie dat de tandkrans losjes is aangezet. De tandkrans kan nog een slag van +/- 30 graden vrij ronddraaien op de naaf en blokkeerd dan. Is dit wel goed?? Op een gewone cassette staan alle kransen natuurlijk zonder slag muurvast op de freehub body. In het Parktool blue boek lees ik dat het tandwiel bij single speed fietsen niet dient te worden aangezet maar "snug" moet worden vastgedraaid. Ook lees ik dat op de naaf linkse draad zit. Dient de tandkrans soms vrij over de naaf te kunnen draaien i.v.m. de terug traprem?
Op mijn fiets zit een lock-ring die de tandkrans (tja.. min of meer) op de achternaaf vastzet. In deze lock-ring zitten bij mij drie uitsparingen waarin het los- of bevestigings-gereedschap moet aangrijpen. Waar kan ik zo'n tool kopen? Ik heb in China een "haak-tang" conform parktool HCW17 maar dan veel kleiner gekocht. Ik draai met de klok mee los (linkse draad). Die lockring zit muurvast.
Is er iemand die hier het antwoord weet? Misschien bestaat er een site met foto's. Voor opsteektandwielen zie ik dat wel, maar niet voor mijn Cortina fiets. Bij voorbaat heel veel dank.
Op mijn fiets zit een lock-ring die de tandkrans (tja.. min of meer) op de achternaaf vastzet. In deze lock-ring zitten bij mij drie uitsparingen waarin het los- of bevestigings-gereedschap moet aangrijpen. Waar kan ik zo'n tool kopen? Ik heb in China een "haak-tang" conform parktool HCW17 maar dan veel kleiner gekocht. Ik draai met de klok mee los (linkse draad). Die lockring zit muurvast.
Is er iemand die hier het antwoord weet? Misschien bestaat er een site met foto's. Voor opsteektandwielen zie ik dat wel, maar niet voor mijn Cortina fiets. Bij voorbaat heel veel dank.