Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Updates ... en de negatieve gevolgen ervan. - Forum Wereldfietser

Updates ... en de negatieve gevolgen ervan.

Ik heb het al een paar keer gehad:
Een TomTom GPS , de zoveelste update uitgevoerd, gevolg: plots niet meer bruikbaar.
Idem dito met een Iphone.
Kan haast niet anders dan dat de ontwikkelaars daar bewust voor zorgen, de handel moet immers blijven draaien.

Mijn vraag:
Hoe kan ik controleren of een update veilig is, geen negatieve gevolgen zal hebben?
Ik weet niet of die theorie klopt Ed.

Om er zo goed mogelijk achter te komen of een update ‘veilig’ is: wacht een paar weken nadat de update uitgekomen is, en dan even googelen op naam apparaat en versienummer van de update. Wellicht vind je zo ervaringen van andere gebruikers, op bv fora?
Ik heb altijd als motto "als het werkt niet updaten"
Garmin heeft idd altijd problemen
Iphone update zelf. Maar daar heb ik nog nooit gehad dat er dingen stuk gingen.
Mijn Garmins zijn inmiddels te oud om nog updates te krijgen. Maar in het verleden zijn er wel een aantal updates geweest met problemen, gelukkig niet fataal, maar dusdanig dat sommige functies niet meer werkte. Daarom is het niet onverstandig, zoals Arno zei, om bij die Garmin updates een paar dagen of een week te wachten, tot je zeker weet dat er geen problemen door bugs zijn. Bijvoorbeeld een paar maanden geleden was er een probleem met de update van één van de modellen van de Edge serie. Je kunt ook kijken wat zijn de nieuwe functies die toegevoegd worden, heb ik die nodig? Wordt er iets hersteld waar ik problemen mee heb? Zo, nee niet upgraden.

Bij een iPhone/iPad heb ik geen problemen ondervonden, meestal update ik meteen. Bij een iPhone is het wel zaak om te updaten, omdat er altijd beveiligingsupdates in zo'n nieuwe versie zitten. Ben je voorzichtig, dan kun je een dag wachten, dan kom je er meestal achter of er problemen zijn, als je Apple-sites en/of -fora in de gaten houdt. Ook trekt Apple de updates voor een bepaald model iPhone/iPad terug als er een probleem mee is.
Bij Garmin wacht ik, bij iPhone nog nooit problemen gehad en update ik meteen.
Ed kettingvet schreef:
di 13 mei, 2025 21:28
Kan haast niet anders dan dat de ontwikkelaars daar bewust voor zorgen, de handel moet immers blijven draaien.

Mijn vraag:
Hoe kan ik controleren of een update veilig is, geen negatieve gevolgen zal hebben?
Ik ben van mening dat je een negatieve insteek hebt ten aanzien van bedrijven en hun ontwikkelaars.

Als er updates zijn wacht ik altijd een week of twee weken, kijk op een forum en besluit dan te updaten.
De ervaring leert dat de updates meestal wel goed zijn maar dat het in de meeste gevallen aan de gebruiker ligt die de update uitvoert.
De oorzaak zit inderdaad vaak tussen rugleuning en toetsenbord, en dat is bij de makers van de oplossingen ook vaak het geval. Hoe vaak je niet ziet dat de dag erna er alweer een update is omdat een gebruiker toch nog weer iets gevonden heeft in de laatste update is soms inderdaad reden om een update maar even uit te stellen.
_Peter_ schreef:
wo 14 mei, 2025 12:59
Hoe vaak je niet ziet dat de dag erna er alweer een update is omdat een gebruiker toch nog weer iets gevonden
Niet zo vaak bij een upgrade van de iPhone, in ieder geval geen fatale fouten en geen reden om de noodzakelijke security aanpassingen over te slaan.
M276 schreef:
wo 14 mei, 2025 07:22
Ik heb altijd als motto "als het werkt niet updaten"
Garmin heeft idd altijd problemen
Is intussen ook mijn gedachtegang geworden.
Frank schreef:
wo 14 mei, 2025 13:18
_Peter_ schreef:
wo 14 mei, 2025 12:59
Hoe vaak je niet ziet dat de dag erna er alweer een update is omdat een gebruiker toch nog weer iets gevonden
Niet zo vaak bij een upgrade van de iPhone, in ieder geval geen fatale fouten en geen reden om de noodzakelijke security aanpassingen over te slaan.
Of gewoon geen iPhone, problem solved. In mijn voorbeeld gaat het om allerlei soorten software en updates van drivers voor diverse omgevingen, ook Apple maar niet specifiek.