Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mauerradweg - Forum Wereldfietser

Mauerradweg

Wij overwegen om de Mauerradweg te rijden in het Hemelsvaartweekend. We willen eigenlijk met de camper die kant op rijden en telkens op dezelfde plek overnachten. Dan 3 dagen steeds een stuk fietsen en naar start- of vanaf eindpunt met OV terug naar de camper. Is er al eens iemand die zoiets heeft gedaan? En wat is dan een handige plek om als centrale plek te kiezen.
Even voor de duidelijkheid: je wilt gewoon 3 dagen met de camper op een vaste plek staan en van daaruit elke dag een stuk Mauerradweg doen en per dag weer naar je camper terug om de volgende dag weer een ander stuk te fietsen? .
Maakt het uit waar je met de camper wilt staan? Op een plek alleen voor campers of mag het ook een 'gewone' camping zijn (die tegenwoordig al aardig bezet worden door campers is mijn ervaring....) en die campings liggen wat meer buiten het centrum.
Wil je ook stukken Mauerradweg door de stad (stedelijk dus) doen en/of meer buitenom door groenere gebieden?
Welke navigatie gebruik je voor de Mauerradweg?
Je vraagt concreet of iemand dit als eens gedaan heeft. Ik niet. Maar ik ken Berlijn een beetje en heb er al veel gefietst. Afhankelijk van je reactie kan ik wellicht wat meer to the point advies geven.
Een deel van de Mauerradweg gaat dwars door de stad, langs Brandenburgertor en café Adler (checkpoint Charlie) bijvoorbeeld, daar ontkom je niet aan, de rest zal veelal door de buitenwijken gaan.
keesm54 schreef:
di 06 mei, 2025 16:27
Even voor de duidelijkheid: je wilt gewoon 3 dagen met de camper op een vaste plek staan en van daaruit elke dag een stuk Mauerradweg doen en per dag weer naar je camper terug om de volgende dag weer een ander stuk te fietsen? .
Ja dat klopt helemaal. Normaal fietsen en kamperen we, maar ditmaal willen we inderdaad onze kleine buscamper ergens neerzetten voor een paar dagen Camping/camperplaats/parkeerplaats maakt niet uit zolang het maar een veilige plek is.

Mij lijkt het zelf het makkelijkst als het op korte fietsafstand is van OV, zodat we aan het begin van de dag makkelijk met ov naar het punt kunnen waar we de dag ervoor eindigden cq. Aan het einde van de dag makkelijk naar het busje terugkunnen.
Het idees is wel om het hele rondje te maken. Qua afstand kan dat in 2 dagen.
De Citycamping in Spandau ligt op zo'n 7 km van de MRW. Van daaruit heb je grofweg een noordelijke helft en een zuidelijke van de MRW, met langs de andere kant de Alexanderplatz, vanwaar er een rechtstreekse verbinding is naar Spandau (S-bahn, ook gewone trein vermoed ik). Als je de 2 helften in tegengestelde richting rijdt keer je 's avonds gewoon terug met de S-bahn. Als je het rondje in 1 richting wil doen moet je op en neer met de trein op dag 2. Als je het in meer dan 2 dagen doet neem je telkens nog een stukje U-bahn van het afstappunt naar de Alex. Of je eindigt in Potsdam op dag twee en fietst een rondje Potsdam Spandau op dag drie (als je clockwise rijdt). De Citycamping in Spandau loopt snel vol in lange weekends, reserveren kan geen kwaad.
Het idee is wel om het hele rondje te maken. Qua afstand kan dat in 2 dagen.

Ik zou er wat meer tijd voor nemen, er is veel te zien langs en in de buurt van de route. Te veel om hier op te noemen. Het Bike-Line gidsje is een handig hulpmiddel.
Zoals de Berlijners me 35 jaar geleden al wisten te vertellen, zelfs als je je fiets met 4 sloten vastzet is het nog maar de vraag of die er na 10 minuten nog staat. Ik ben bang dat dat in de tussentijd niet is veranderd, dus die bezienswaardigheden in het centrum bezoek je het beste met het OV en niet met de fiets.
Ik heb even zitten knutselen, de gpx-track van Waymarkedtrails gehaald en wat opgeschoond en rondom de track wat campings geselecteerd via https://lijsttrekkers.be/camping-select ... bf5e5c705/ .
In de volgende plaatjes samengevat:
overzicht_Berlijn1.png
overzicht_Berlijn1.png (665.96 KiB) 606 keer bekeken
overzicht_Berlijn.png
Moge duidelijk zijn dat blauw de track van Mauerradweg is.
Ik heb zelf ervaring met het rijden van stukken van de radweg vanuit de camping in Mahlow (nr. 1).

De Citycamping die CarlW noemt is nr. 6. Zitten wat campings bij van DCC of campingclub. Weet niet zeker of je daar zomaar terecht kan. Zal vast te vinden zijn op hun site's.
Wat wellicht een mooie oplossing is, is de camperplaats/camping vlakbij Gesundbrunnen (nr. 7 WohnMobile Oase). Vlakbij de route van de Mauerradweg en op Gesundbrunnen stoppen vele lijnen van de S-bahn en de U-bahn. En redelijk in het centrum (noordkant van Mitte)

En rond/met Hemelvaart: zeker informeren of er plek is c.q. reserveren.
@hoeksie: hou je van een biertje? Van 29/5-1/6 is er een bierfestival bij Trabrennbahn Karlshorst: https://www.visitberlin.de/en/event/bie ... val-berlin (zuidoostelijk Berlijn).
Vanaf een punt op de Mauerradweg in Treptow-Köpenick ongeveer 4 km fietsen naar dit bierfestival :D
(mijn zoon woont daar niet zover vandaan en die week zitten we ook in Berlijn, dus daar zullen we zeker naar toe gaan 8) )
Wat een fijne reacties allemaal en leuke tips. Dankjulliewel!