Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute naar Venetie - Forum Wereldfietser

Fietsroute naar Venetie

Ik wil graag een dezer dagen met de fiets naar Italie. Hiervoor zou ik natuurlijk de route van Benjaminsen kunnen kopen. Ik heb alleen slechte ervaringen met zijn route beschrijvingen. De gids die hij heeft uitgegeven zien er prachtig uit en zijn mooi geschreven maar niet echt praktisch, voor de fietser die een beetje door wil rijden. Het probleem vind ik dat ze gedetaileerd zijn. Zo heb ik zijn route naar Parijs gerpobeerd. Iedere paar 100 meter stond ik stil om weer in de berschrijving te kijken of ik geen afslag had gemist. Een ander fietsstel dat ik had ontmoet had dit zelfde probleem.

Is het geen handiger idee om de tussenplaatsen van de route op te schrijven, en zo met een goede fietskaart via deze bestemmingen te reizen? Dan hoef je alleen nog op de plaatsnaambordjes te letten. Kan iemand misschien tips geven hierover?

De boekjes van Benjaminse zijn inderdaad fraai uitgevoerd maar de beschrijvingen zijn heel slecht te volgen. De man is dan ook op de eerste plaats cartograaf en legt zijn ziel en zaligheid in de kaarten, waar dan merkwaardig genoeg weer allerlei essentiële wegen op ontbreken zodat je vaak niet weet welke afslag je moet hebben.
Er is ook een route van Reitsma naar Venetië, in die boekjes zijn de beschrijvingen veel exacter. Wellicht kun je dat proberen.
Feit blijft dat wanneer je een beschreven route volgt, je vaak zult moeten afslaan want de schrijvers plegen de mooiste en best fietsbare trajecten te kiezen en niet zozeer de snelste, kortste of gemakkelijkste.

Hoi,

Wij fietsten vorig jaar de Route van Basel naar Venetie. Ik vond 't boekje en de kaarten van Benjaminse minder hopeloos dan ik van tevoren had gedacht, hoewel ik het vele heen en weer geblader herken.

Wat voor Benjaminse geld, maar eigenlijk ook voor andere (bv. FIS) boekjes, is dat wij altijd ook een 'normale' kaart meeneemt, en zo de vrijheid hebben om af en toe stukken te 'smokkelen', bijvoorbeeld als de route ons wat al te 'pittoresk' wordt.

Roef

Mijn advies is altijd: fiets op een kaart en markeer vooraf de route op deze kaart. Breng ook op deze kaart tekentjes aan van belangrijke punten die inhoudelijk in de gids worden worden beschreven en waar je waarschijnlijk toch gaat afstappen om iets bijzonder te bekijken. Daar kun je de gids er weer even bijpakken.
Veranderingen kunnen snel gaan: een kruispunt wordt een rotonde, wegen krijgen andere nummers, wegen worden afgesloten en wat te denken van een tijdelijke afsluiting. Stel je dus altijd wat flexibel in.
Een routemaker moet vaak een keuze maken uit diverse mogelijkheden. Een wat meer avontuurlijk ingestelde fietser gaat nu juist vaak op zoek naar mogelijkheden die niet in de routebeschrijvingen staan.

Ik heb zelf eigenlijk prima ervaringen met een routeboekje van benjaminse.
3 Jaar terug zijn wij naar Rome gefietst met een routeboekje. Wij zijn eigenlijk haast nooit fout gefietst en stonden al helemaal nooit stil om te kijken of we wel goed gingen. Ik geef toe dat we wel een aantal mensen tegenkwamen die wel fout fietsen. Je moet gewoon proberen een beetje te denken in de geest van de schrijven....

Een losse kaart gebruiken we niet omdat juist de kaartjes van benjaminse extreem goed zijn.

Wat we wel erg handig vinden is een kompasje. Als je dan even niet zeker bent over een afslag kan je ook nog even op je kompas kijken.

Ik denk dat als je via tussenplaatsen fietst beter zelf een route kan zoeken. Het leuke van de route van Benjaminse zijn namelijk al die mooie prachtige weggetjes. Daarom fiets je vaak wat om.

Veel fietsers gaan van het idee uit dat er enkel te fietsen valt op routes die in een fietsgids zijn uitgebracht. Dit is niet zo. Je eigen weg uitstippelen is zoveel leuker en dan heb je de totale vrijheid hoe en langs waar je wilt fietsen.

Kettler schreef: Je eigen weg uitstippelen is zoveel leuker...
Helemaal mee eens! Ik stippel ook (vrijwel) altijd mijn eigen route uit. Aaanvullende informatie vind ik dan met een beetje googelen. Je zult versteld staan wat een schat aan info er op het web staat.


Blanche

Kettler schreef:Veel fietsers gaan van het idee uit dat er enkel te fietsen valt op routes die in een fietsgids zijn uitgebracht. Dit is niet zo. Je eigen weg uitstippelen is zoveel leuker en dan heb je de totale vrijheid hoe en langs waar je wilt fietsen.
Je kan dit niet zomaar stellen. Wij hebben een keer een route gefietst, wat fantastisch was en we hebben vaak onze eigen route uitgestippelt wat ook super was.
Het argument van totale vrijheid vind ik altijd een beetje raar. Ik heb in totale vrijheid besloten dat ik via een route wilde fietsen, als ik daar van af wil is het geen enkel probleem.

Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je beperkingen en mogelijkheden zijn. Wij hebben niet zo'n haast. Wij fietsen met kinderen, en dan wil je echt zo weinig mogelijk verkeer om je heen, en niet al te woeste hellingen. Laat dat nu net zijn wat veel routes bij uitstek leveren. En ja, een enkele keer klopt de beschrijving niet: avontuur, hoe klein ook, is toch leuk? Wat ik bij de Benjaminse boekjes lastig vindt is dat de tekst en de kaartjes vaak niet op een blad staan. Meestal lees ik dan de tekst tevoren, en rijd verder op de kaart. Zijn nieuwe route van Basel naar de Middellandse Zee lijkt handiger, want op een soort harmonicakaart met korte aanwijzingen op de kaartbladen. Dat lijkt me ook een route om gauw eens te proberen.
Wim

Naar mijn idee heeft het gebruik van prefab-routes (al of niet bewegwijzerd) voor- en nadelen.

Voor:

- Het geeft een aantal zekerheden (winkels, overnachtingsmogelijkheden, totale duur van de route en hoogteprofielen);
- Zonder een heel pak erg gedetailleerde kaarten mee te sjouwen, kom je vaak over weggetjes die niet meer op de (voor fietsers) gangbare kaarten staan
-Het geeft ook een redelijke zekerheid over de fietsbaarheid van genoemde wegen.

Tegen:

- Er wordt soms wel erg touristisch gedaan;
- Door een aantal wordt er vaak voor gekozen om een zo vlak mogelijke route te presenteren. En als je juist van bergen en van klimmen, maar vooral van dalen houdt :D kom je onvoldoende aan je trekken.

Al ik ga fietsen ga ik soms geheel onvoorbereid op weg (wat route betreft) alleen het gebied ligt min of meer vast, maar dat wil ook nog weleens wijzigen. Soms ga ik wel met bestaande routes op pad, maar een goede fietskaart van de zeer ruime omgeving ontbreekt nooit, want ik volg de route min of meer wanneer ik denk dat de aangegeven route het leukst is, en ik maak mijn eigen route wanneer ik denk dat ik het zelf beter kan.

Peter

Hallo,

Het viel me al vaker op, maar nu reageer ik: Het lijkt alsof de 'route-fietsers' en de 'niet-route-fietsers' elkaar willen overtuigen. Naar mijn idee is dat niet nodig. Immers, iedereen is vrij om zijn/haar vakantie door te brengen op die manier zoals hij/zij die prettig vindt. Vrienden van ons vinden onze manier van vakantie vieren helemaal geen vakantie bijvoorbeeld. Geen probleem wat mij betreft!

Zelf fietsen we altijd een route en kopen daarbij altijd een kaart om alternatieven uit te stippelen. Wij vinden dit lekker relaxed: een ander heeft voor ons het meeste werk (route uitzoeken) gedaan en wij hoeven alleen nog maar achtergrondinfo op het web te zoeken over de plaatsen waar we langs (willen) komen en eventueel ter plekke een alternatieve route uit te zoeken.

Met vriendelijke groeten,
Agnes

Kettler schreef:Veel fietsers gaan van het idee uit dat er enkel te fietsen valt op routes die in een fietsgids zijn uitgebracht. Dit is niet zo. Je eigen weg uitstippelen is zoveel leuker en dan heb je de totale vrijheid hoe en langs waar je wilt fietsen.
Ik ga er toch wel vanuit dat iemand die een fietsroute maakt, de omgeving vrij uitgebreid verkend heeft en een bewuste keuze uit de mogelijkheden gemaakt heeft. Als hij dan in de beschrijving aangeeft waarom hij die keuze zo gemaakt heeft, dan kan een routeboekje heel nuttig zijn.
Zo heb ik laatst een deel van de Reitsmaroute naar Rome gefietst, en ik had niet het idee dat ik het zelf beter gedaan zou kunnen hebben, te meer daar de schrijver zijn keuzes steeds motiveert en je die dus aan je eigen belangstelling en fietsvaardigheid kunt toetsen.

peter de rijk schreef: Zo heb ik laatst een deel van de Reitsmaroute naar Rome gefietst, en ik had niet het idee dat ik het zelf beter gedaan zou kunnen hebben, te meer daar de schrijver zijn keuzes steeds motiveert en je die dus aan je eigen belangstelling en fietsvaardigheid kunt toetsen.
Als ik schrijf "beter" bedoel ik op dat moment "meer bergen".
Want wie veel klimt, kan ook veel dalen.

Peter

abennen schreef:Het viel me al vaker op, maar nu reageer ik: Het lijkt alsof de 'route-fietsers' en de 'niet-route-fietsers' elkaar willen overtuigen. Naar mijn idee is dat niet nodig. Immers, iedereen is vrij om zijn/haar vakantie door te brengen op die manier zoals hij/zij die prettig vindt. Vrienden van ons vinden onze manier van vakantie vieren helemaal geen vakantie bijvoorbeeld. Geen probleem wat mij betreft!Zelf fietsen we altijd een route en kopen daarbij altijd een kaart om alternatieven uit te stippelen. Wij vinden dit lekker relaxed: een ander heeft voor ons het meeste werk (route uitzoeken) gedaan en wij hoeven alleen nog maar achtergrondinfo op het web te zoeken over de plaatsen waar we langs (willen) komen en eventueel ter plekke een alternatieve route uit te zoeken.
Ik ben het helemaal met Agnes eens.
Het zijn twee onvergelijkbare eenheden en wie graag in de bergen wil gaan klimmen moet niet de Limesroute gaan doen en andersom. Met wat geluk heeft de auteur van een fietsroute meer dan meerdere mogelijkheden verkend en daar keuzes in gemaakt. Een beschreven route kan je het beste zien als een "routevoorstel" dat je naar behoeven kan aanpassen aan je eigen wensen.

Vaak hebben beschreven routes ook een thema (denk aan Fietsen langs Brouwerijen); de een vindt dat leuk de ander niet. Niets mis mee dus; gewoon doen wat je zelf leuk vindt. Het eindpunt moet niet het doel zijn, maar het genieten onderweg en dan zijn de afgelegde afstanden of het wel/niet een route volgen ondergeschikt. En wie graag lange afstanden aflegt zonder op of om te kijken moet dat ook gewoon doen.

Zelf fiets ik trouwens ook het liefst van kaart, omdat ik het puzzelen en aaneenrijgen van leuke paadjes gewoon erg leuk vind. :wink: