Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bosch navigatie Flow-app - Forum Wereldfietser

Bosch navigatie Flow-app

Ik wil hier even mijn ervaringen delen met navigeren mbv de Bosch Flow-app.
Ik heb een ebike met een Bosch middenmotor (55nm) en een smartphone grip voor op mijn stuur. Ik gebruik daar mijn oude telefoon voor die niet zo groot is en beter past, waterdicht, dat wel. De grip houdt de telefoon zeer goed vast, onmogelijk dat deze los komt tijdens het fietsen. Via bluetooth staat de telefoon in contact met de fiets, ook handig voor over the air updates.
Ik heb er nu twee weken mee gereden in de Alpen in wisselende weersomstandigheden, van hevige en langdurige regen tot zon. Tijdens de regen blijft het scherm gewoon aan en reageert niet op zelfs de dikste druppels.
Ook in de zon is mijn telefoonscherm prima afleesbaar. De kaart is zeer duidelijk en turn by turn navigatie met spraakbediening (Nederlands) werkt uitstekend.
Eerst begon ik nog met gpx routes van bijvoorbeeld een Benjaminseroute, maar al snel voerde ik gewoon de B&B van die dag in en Bosch voerde mij via zoveel mogelijk fietspaden naar mijn bestemming. Via routes die ik zelf niet had kunnen verzinnen en soms ook nauwelijks fietsbaar, maar dat komt niet veel voor. Ook in steden is deze navigatie echt fantastisch. Via kruip door sluip door fietspaadjes word je begeleid. Zoveel sneller en beter dan dat ik voorheen deed mbv kaart, routeboekje en Google Maps.
Ik heb allerlei navigatie apparatuur geprobeerd maar dit is zó veel beter. Nu maar hopen dat het gratis blijft, mijn fiets ondersteund blijft of het niet te veel gaat kosten.
Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik maak er ook veelvuldig gebruik van, bij aankoop van de fiets een jaar geleden beslist dat de Garmin eTrex touch niet meer vervangen ging worden. SmartGrip in combinatie met iPhone hier.
Je kan in de FlowApp kiezen tussen snelste, mooiste of MTB routes. Superhandig en heel intuïtief.
Wanneer ik meerdaagse routes plan, zet ik deze op laptop uit met Komoot (Premium). Deze app werkt naadloos samen met de FlowApp, Alle gemaakte of geplande tochten kan je rechtstreeks kiezen in je navigatiescherm.
De iPhone wordt draadloos opgeladen in de houder. 🙂
Alles wordt nauwgezet bijgehouden in de FlowApp, soms wel aardig.
Tot nu toe is de FlowApp gratis, je moet wel het Smart systeem van Bosch hebben.
Bij hevige zon of juist veel regen zet ik (in 5 seconden) het Kiox 500 displaytje erop. Dan gaat de gsm in de tas. Het scherm is dan beknopt, maar toch goed te gebruiken. Als het ruig terrein is, doe ik het ook zo.
Bij aankoop van de fiets dacht ik bij de uitleg van de verkoper: euh, laat maar, moet niet. Maar mijn mening is helemaal veranderd, het heeft me tot nog toe best goed geholpen.
Waarom haal je je telefoon bij zon of regen eraf?
Ik wist niet eens dat je de soort routes kon aanpassen! Ik ga gelijk kijken.
Om mijn iPhone een beetje te ontzien. Ik heb een display, dus waarom niet.
Als je een adres invoert, kun je kiezen voor boompje met weg, vlaggetje of bergtopje. Leisure, daily of MTB.
Ik zie het nu, hij staat bij mij standaard in de daily stand, maar hij zoekt in het buitenland echt wel de rustige fietsroutes op, vaak onverharde wegen ook.
Leuk om de positieve ervaring te lezen. Dan toch tijd besteden aan de flow app mogelijkheden.
Verrassend hoe goed flow werkt, dat had ik niet verwacht. Wij gaan binnenkort naar Rome fietsen en vragen ons af of het gemakkelijk is om campings te vinden met oplaadmogelijkheden voor de accu's. Wat is jullie ervaring? Wij hebben uitneembare accu's. Is het verstandig om een verlengsnoer mee te nemen en een verloopkabeltje van CEE naar Schuko?
maholsch schreef:
ma 28 apr, 2025 08:58
Verrassend hoe goed flow werkt, dat had ik niet verwacht. Wij gaan binnenkort naar Rome fietsen en vragen ons af of het gemakkelijk is om campings te vinden met oplaadmogelijkheden voor de accu's. Wat is jullie ervaring? Wij hebben uitneembare accu's. Is het verstandig om een verlengsnoer mee te nemen en een verloopkabeltje van CEE naar Schuko?
Die Flow app is echt heel goed. Ik gebruik het met mijn oude telefoon (S21), die is ook wat kleiner en past makkelijker, maar is toch waterdicht en laadt draadloos op in de grip. Met een mobiele hotspot van mijn nieuwe telefoon heeft ie dan toch alle data die nodig is zonder dat je weer een nieuw simkaartje erin moet stoppen oid.

De app zelf weet niet welke campings makkelijk accu's kunnen opladen, de adrèssen van campings, hotels en restaurants zijn geen enkel probleem.

De steker van mijn Bosch oplader is niet geaard en paste overal in maar hebben jullie geaarde stekers, moet je voor Zwitserland en Italië verloopstekkers meenemen en sowieso een campingstekker is vaak nodig wil je stroom hebben op campings. Verlengsnoer is wel handig wil je je accu niet open en bloot bij de campinglaadpaal achter te hoeven laten, maar neemt natuurlijk wel aanzienlijk ruimte in in je fietstas.
Inderdaad erg prettig de navigatie. Ik gebruikte hiervoor veel Osmand maar in de praktijk heb ik genoeg aan de informatie op mń Kiox 300. De simpele lijntjes gecombineerd met de informatie over hoeveel meter je moet afslaan werkt bij mij erg prettig. Geen overdaad aan informatie meer. Alleen in een stad als je rijdt op een gpx route en je wijkt er vanaf is een groter scherm zoals je telefoon dan wel prettig

Ik gebruik het veel in combinatie met Komoot. Daar een gpx laden van een bestaande route of van de routeplanner van de Fietsersbond.

Het is heel simpel om adressen van bijv horeca of stations op te zoeken en je krijgt daar een hele goede route mee.

Ik gebruik Bosch navigatie flow app ook voor routes waar ik bekend mee ben. Benieuwd of er soms een route aangegeven wordt die ook interessant is .

Als laatste kun je het ook als workout gebruiken :) de app geeft een aankomsttijd aan. Het is een uitdaging om te proberen de geschatte aankomsttijd op eerder te krijgen :)
Ligger schreef:
ma 28 apr, 2025 21:23
Als laatste kun je het ook als workout gebruiken :) de app geeft een aankomsttijd aan. Het is een uitdaging om te proberen de geschatte aankomsttijd op eerder te krijgen :)
Haha ja klopt, bijna niet te doen.
Die aankomsttijd baseert de app ook nog eens op het te verwachten heuvelachtige terrein, knap.
De app geeft ook aan wat de te verwachten accucapaciteit is bij aankomst, zodat je daar ook je ondersteuning op aan kunt passen of tijdelijk die helemaal uitzet.