Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag van de fietshelm 2023 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Dag van de fietshelm 2023

Poppink schreef:
vr 25 apr, 2025 00:03
De veiligheidsgordel is ingevoerd omdat voldoende onderbouwd kon worden dat met het dragen van de veiligheidsgordel het aantal verkeers slachtoffers omlaag gebracht kon worden.
Ook op dat punt is geloof belangrijker gebleken dan de werkelijkheid. Leesvoer:

Failure of seatbelt legislation

Poppink schreef:
vr 25 apr, 2025 00:03
Ik neem aan dat de overheid ten aanzien van de valhelm op de fiets op dezelfde manier tegen deze kwestie aankijkt.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. :(
Ik draag sinds een jaar (ruim 4000 km) een helm en dat bevalt me prima. Een lelijke valpartij kan in een klein hoekje zitten, ook eenzijdige ongelukken komen voor. Dat ik aan alle kanten ingehaald wordt door mensen zonder helm (niet omdat ik zo langzaam rij), is voor mij geen reden om van een helm af te zien. Anders dan bij een specht, is ons hoofd er niet op gebouwd om klappen op te vangen :)
Kwam dit tegen, kende het niet maar dacht toch even delen:

https://doortrappendrenthe.nl/

Gr ej
eindgebruiker schreef:
di 22 apr, 2025 20:08
Belle schreef:
di 22 apr, 2025 17:41
Je mag een mening hebben maar op feiten is het niet gestoeld. "Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Stelling: ieder willekeurig standpunt in deze discussie kan met een of meer wetenschappelijke artikelen worden onderbouwd.

Oftewel een systematische review zou zinvoller zijn dan verwijzen naar afzonderlijke onderzoeken/artikelen. Kent iemand die?
Dat was dat wetenschappelijke artikel dat ik aanhaalde. Dat keek juist naar allerlei afzonderlijke onderzoeken.
gios schreef:
wo 23 apr, 2025 09:11
Belle schreef:
di 22 apr, 2025 17:41
Poppink schreef:
di 22 apr, 2025 12:24
Ik ben van mening dat het dragen van een helm op elektrische fietsen en mogelijk zelfs gewone fietsen een bijdrage levert aan het voorkomen van mogelijk hersenletsel.
Poppink draagt op z'n Poppink altijd een helm en op z'n Gazelle Impala stadsfiets nooit.
Je mag een mening hebben maar op feiten is het niet gestoeld. "Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Uit hetzelfde stuk(daar begint het zelfs mee):
History and the scientific literature exhibit that helmets continue to be the primary and most effective prevention method against traumatic brain injury (TBI)
Ja, het zegt dus letterlijk dat het vaak is beweerd maar dat het niet klopt. Dat is de conclusie van dat onderzoek: "Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients."
Mijn boerenverstand zegt dat als je op je hoofd valt, het gunstig is als er iets tussen je hoofd en het te raken oppervlak zit om de klap op te vangen.

De afweging maak je uiteindelijk zelf. In ieder geval denk ik dat het weinig zin heeft als voor- en tegenstanders van de fietshelm hier met wetenschappelijk onderzoek gaan schermen om hun gelijk te bewijzen.
Probleem is dat er nooit een fatsoenlijk RCT is uitgevoerd waarbij 500 fietsers zónder helm crashten en 500 mét.

Wie meldt zich als proefpersoon?
Ik draag een fietshelm en val niet. Maar als ik geen fietshelm draag val ik. Laatst nog met gevolg 3 gekneusde ribben.
Ik kon een aantal dagen niet liggend slapen. Paracetamol hielp nauwelijks tegen de pijn.
Ik kwam wel vaker ten val zonder helm. Over het stuur geprojecteerd en vlak voor een auto op het wegdek beland. Ook dat liep verder goed af zonder helm. Enkele schaafwonden aan arm en been.

Ik heb jarenlang op een afdeling gewerkt waar patiënten verbleven met Niet Aangeboren Hersenletsel. Er zijn diverse oorzaken waardoor je hersenletsel kan oplopen. Bijvoorbeeld ten gevolge van alcoholgebruik. Of andere middelengebruik waaronder medicijnen. Waarvan bekend is dat dit de rijvaardigheid beïnvloed. Dit laatste betreft maar liefst 5,4 miljoen medicijngebruikers.
Maar ook door inademing van rook kan je hersenbeschadiging oplopen.

En dan hebben we nog landbouwgif waarvoor steeds meer aannemelijk bewijs is dat dit hersenaandoeningen veroorzaakt.

Mij lijkt het verstandiger om de oorzaak van hersenletsel aan te pakken.
Mobieltje gebruik in verkeer. Sociale media in verkeer.
"Veilig" is een rekkelijk begrip.