Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dag van de fietshelm 2023 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Dag van de fietshelm 2023

Helaas vermeld de grafiek niet de hoeveelheid doden als gevolg van het minder fietsen, want dat is nog steeds 1 van de goedkoopste manieren om gezond te blijven, zowel fysiek als mentaal.
Poppink schreef:
di 22 apr, 2025 12:24
Poppink draagt op z'n Poppink altijd een helm en op z'n Gazelle Impala stadsfiets nooit.
Terwijl de meeste fietsongelukken toch in de stad plaatsvinden.
Poppink schreef:
Ik ben van mening dat het dragen van een helm op elektrische fietsen en mogelijk zelfs gewone fietsen een bijdrage levert aan het voorkomen van mogelijk hersenletsel.
Poppink draagt op z'n Poppink altijd een helm en op z'n Gazelle Impala stadsfiets nooit.
Je mag een mening hebben maar op feiten is het niet gestoeld. "Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Belle schreef:
di 22 apr, 2025 17:41
"Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Dan wordt het natuurlijk interessant om te weten: geldt dat voor helmen in het algemeen (volgens de samenvatting waar dit onderzoek over gaat) of ook specifiek voor fietshelmen? En hoe zit het met ander hersenletsel, bij fietshelmen?

Groetjes,

Carl
Belle schreef:
"Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Kan wel zo zijn......, hieronder twee foto's.
De eerste is van 2022 na aanvaring met een tak. Gezien de situatie had de tak mijn hoofd gespietst als ik geen helm op had.
En ja, ik had een hersenschudding, dat sluit aan bij het citaat. Het heeft een jaar geduurd dat ik weer volledig aan het werk was en nog een drie-kwart jaar voordat ik mij weer de oude voelde.
IMG_0331 (1).jpg
2022 (in de cirkel is nog een punt van de tak te zien)
De tweede is van 2024. Ik viel hard met de zijkant van de helm op straat. Geen letsel, geen hersenschudding, wat was ik blij dat ik een helm op had.
PXL_20241214_135251185.MP~2.jpg
2025
Dus het kan wel kloppen dat het dragen van een helm geen invloed heeft op het krijgen van wel/niet hersenschudding. Het helpt ook tegen ander letsel.
En .... de term "hersenletsel" die Poppink gebruikt is breder dan de term "concussion" uit het citaat.

En o ja, in beide gevallen een nieuwe helm aangeschaft.
Belle schreef:
Je mag een mening hebben maar op feiten is het niet gestoeld. "Recent evidence summarized by this literature review suggests that helmeted patients do not have better relative clinical outcome and protection against concussion than unhelmeted patients." Bron.
Stelling: ieder willekeurig standpunt in deze discussie kan met een of meer wetenschappelijke artikelen worden onderbouwd.

Oftewel een systematische review zou zinvoller zijn dan verwijzen naar afzonderlijke onderzoeken/artikelen. Kent iemand die?
[ dubbel ]
eindgebruiker schreef:
di 22 apr, 2025 20:08

Stelling: ieder willekeurig standpunt in deze discussie kan met een of meer wetenschappelijke artikelen worden onderbouwd.
Misschien, maar dat zie ik niet in deze discussie. Het zijn met name de tegenstanders die wijzen op data en uitkomsten van onderzoek, de voorstanders komen vooral met anekdotisch bewijs en meningen.
Het wetenschappelijk onderzoek en de feiten die de tegenstanders voorleggen zullen er niet voor zorgen dat een zwaar letsel aan het hoofd vermeden wordt bij een aanrijding of ongeluk.

Ik ben een voorstander voor de fietshelm. Maar ik ben nog veel meer voorstander van goede infrastructuur. En gelukkig is daar de laatste jaren erg veel teweeg gebracht. Dat vooral in de zin dat de fietser al veel belangrijker is geworden dan vroeger.
Shorttrack schreef:
di 22 apr, 2025 23:46
Het wetenschappelijk onderzoek en de feiten die de tegenstanders voorleggen zullen er niet voor zorgen dat een zwaar letsel aan het hoofd vermeden wordt bij een aanrijding of ongeluk.
(...)
Maar het dragen van een helm dus ook niet. Dat is nou precies het punt.

Een fietshelm geeft slechts in specifieke gevallen een kleinere kans op hoofdletsel in geval van een ongeluk. Namelijk vooral als je valt met je fiets en je daarbij met je hoofd ook nog wat raakt. En de kans dat een dergelijk ongeluk zich voordoet is heel erg klein.

En bij aanrijdingen met auto's heb je aan een helm al helemaal niets. Uit het proefschrift van Crispijn van den Brand uit 2021:
We found no significant relationship between bicycle helmet use and (reduced) risk
of TBI (Traumatic Brain Injury - n-f) when bicyclists were involved in MVCs (Motorized Vehicle Collisions - n-f).
En voor de goede orde: ik ben niet tegen veiligheid, maar fietsen is van zichzelf gewoon al heel veilig. Veel veiliger dan sommige andere activiteiten waarbij we er niet aan zouden denken om een helm op te zetten:

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 22 apr, 2025 23:38
Misschien, maar dat zie ik niet in deze discussie. Het zijn met name de tegenstanders die wijzen op data en uitkomsten van onderzoek, de voorstanders komen vooral met anekdotisch bewijs en meningen.
Inderdaad. Ik denk dat wij diep in ons hart allemaal wel weten wat de basis is in deze discussie:

De groep mensen die a.g.v. hun mening nu op de fiets een helm draagt wil dat misschien met geen, lichte, of ietwat meer dwang ook een beetje uitdragen naar andere mensen, en de groep mensen die nu géén helm draagt op de fiets is bang dat het op den duur verplicht wordt zodat ze dan niet meer conform hun eigen mening uitgedost op hun fiets zitten. Toch?
Het lijkt zo wel een discussie over het wel/niet bestaan van god(en) en de religieuze dwang die daarmee gepaard kan gaan.
Belle schreef:
Poppink schreef:
Ik ben van mening dat het dragen van een helm op elektrische fietsen en mogelijk zelfs gewone fietsen een bijdrage levert aan het voorkomen van mogelijk hersenletsel.
Uit hetzelfde stuk(daar begint het zelfs mee):
History and the scientific literature exhibit that helmets continue to be the primary and most effective prevention method against traumatic brain injury (TBI)
Wanneer je het fietsen goed beheerst is het erg veilig. Heb je voertuigbeheersing, zelfbeheersing en weet je normaliter redelijk weg te blijven van die situaties met extra risico.

In de Nederlandse situatie anno nu (en dat is natuurlijk een kritiek van zichzelf op elk onderzoek) zijn veel fietsers op de weg waarvoor dit maar matig aan de orde is.

je wordt ouder en/of om welke reden dan ook wil het fietsen niet meer zo. Daarom duik je op een veel zwaardere en snellere fiets het verkeer in. Veilig ja of nee?

Je bent 12-13 jaar oud en je krijgt een fatbike. Daarmee duik je het verkeer in. Veilig ja of nee?
stelvio73 schreef:
wo 23 apr, 2025 08:30
Het lijkt zo wel een discussie over het wel/niet bestaan van god(en) en de religieuze dwang die daarmee gepaard kan gaan.
“In de overdrijving herkent men de meester” is het spreekwoord toch? :D
Grandonneur schreef:
wo 23 apr, 2025 09:31
Je wordt ouder en/of om welke reden dan ook wil het fietsen niet meer zo. Daarom duik je op een veel zwaardere en snellere fiets het verkeer in. Veilig ja of nee?
Ach, dat kan, maar het hoeft niet de regel te zijn. Mijn moeder heeft haar hele leven gefietst, toen dat qua bewegen wat minder werd een elektrische fiets aangeschaft, en daar(door) fiets ze nu alweer twaalf jaar gewoon verder (is nu 85). Snelheid zo’n beetje 17 km per uur max.
Speeder300 schreef:
wo 23 apr, 2025 07:52
De groep mensen die a.g.v. hun mening nu op de fiets een helm draagt wil dat misschien met geen, lichte, of ietwat meer dwang ook een beetje uitdragen naar andere mensen (...)
stelvio73 schreef: Het lijkt zo wel een discussie over het wel/niet bestaan van god(en) en de religieuze dwang die daarmee gepaard kan gaan.
Verse bekeerlingen zijn het ergste. :(

Dit doet me ook denken aan de discussie over roken: mensen die zelf net gestopt zijn, zijn vaak heel fel anti-roken. Mensen die nooit hebben gerookt zijn over het algemeen een stuk relaxter ("Zeg, jij rookt toch? Ik heb nog wel ergens een asbak, denk ik.")

Speeder300 schreef:
wo 23 apr, 2025 07:52
(...) en de groep mensen die nu géén helm draagt op de fiets is bang dat het op den duur verplicht wordt zodat ze dan niet meer conform hun eigen mening uitgedost op hun fiets zitten. Toch?
Correct. Ik wil gewoon in een polootje en korte broek kunnen fietsen.