Inmiddels heb ik een normale ebike met een Bosch middenmotor performance line (geen CX) en een Enviolo handmatig. Paar honderd kilometer mee gereden. Dit jaar mee op vakantie (Frankrijk - Corrèze). We hebben jaren lang fietsvakanties gedaan met onze Koga Roadrunners. Onverwoestbare derailleur Shimano Deore en STX. Superfietsen. Maar het fietsen wordt wat zwaar voor ons op onze leeftijd. Vandaar de elektrieke versies. Een Advance Ebike dus voor mij.
Mijn vrouw heeft ook een nieuwe gloednieuwe sterk vergelijkbare ebike van Cube. Alleen zij met een Nexus8.
Verschil is duidelijk: de Nexus trapt in zijn geheel net wat lichter. De Enviolo is tot nu toe heel betrouwbaar. Maar nog niet veel mee gefietst. Zij vindt de Nexus overigens heerlijk. Heeft 9 jaar lang dagelijks zon 20 km gefietst en eigenlijk NOOIT problemen gehad met de Nexus 7. Ik vond die 7 maar matig.
Resumé:
1. Enviolo inderdaad wat zwaarder trappen
2. het traploos vind IK een geweldige optie. Met mijn 1e ebike met Nexus7 bleef ik mopperen op die versnellingen. Klik: net ff te zwaar, klik terug: net ff te licht. Nu niet meer.
3. Ik kan afschakelen in het trappen. Ik kan pertinent NIET opschakelen in het trappen. Je MOET inhouden of je benen stilhouden. Ik had anders gehoopt, maar ja, dat is het dan en het stoort me (nog) niet echt: ik hoef niet per se als een Ferrari weg te schieten.
4. grootste bezwaar: die ebikes zijn serieus zware bakken. Je voelt de inertie. Maar ja, dat moet de motor dan maar opvangen.
5. Het gekraak is mij (nog) niet overkomen. Maar misschien nog te weinig belast....
We hebben nu al vele jaren niet meer fietsvakanties op de roadrunners gedaan. We hebben ze laten opknappen en misschien, als ik nog eens wat fitter en gedisciplineerder word, dán misschien toch weer met de Kogas op vakantie. En de ebikes voor het dagelijkse en wekelijkse werk en NL tourtjes.
Achteraf had ik misschien toch een derailleur genomen. Maar ja, onderhoud hè. Deze is als het goed is zeer onderhoudsarm. (Onderhoudsvrij geloof ik niet in - of het moet de oude Gazelle terugtraprem zijn
Afsluiter: een paar jaar geleden deden we met de oude ebikes een 5landen tour NL, Belg, Lx, D. Ging uitstekend! We hadden veel contact met medefietsers en we hebben ook wat materiaal bepraat. Eentje had een Rohloff, maar die was er niet heel tevreden over. Ging nogal eens stuk (ook bij nieuwe exemplaren). Hij vond het wél bij uitstek de fijnste naaf. Áls die het deed tenminste. Een ander ouder stel Britten hadden klassieke Britse vouwfietsen mee. Je gelooft het niet! Maar ze kwamen uitstekend mee!
Moraal: ik neem jullie beschrijvingen heel serieus. Maar ik kom wel tot de conclusie dat álle bewegende onderdelen kapot kunnen en ook gáán! Ook bij het beste van het beste. Het blijven zwaar belaste bewegende onderdelen. Dat is onze ervaring vroeger tijdens al die fietsvakanties (niet ruig fietsen overigens, maar soms wel met de nodige "pittige klimmetjes"). We moeten er niet te veel van schrikken. En soms hoort het ook tot de vakantiepret. Toch? Alleen kun je je met een derailleur zelf nog behoorlijk redden. Dat gaat met deze elektriekers niet. Motor stuk: bel de ANWB maar... daar gaat je vakantie pret. Duimen!