Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lokale veerboten Denemarken Oostzeeroute E8 - Forum Wereldfietser

lokale veerboten Denemarken Oostzeeroute E8

In Juni fietsen wij de Oostzeeroute (N8) in Denemarken,
moet je als fietser de LOKALE veerboten van te voren reserveren?

of kan dit op de bonnefooi?
De veerboten die ik genomen heb niet, maar ik heb ze niet allemaal gehad.
Idem aan wat Peter zegt.
Vorig jaar was online de overtocht naar Aero moeilijk te boeken ook voor fietsers.
Bij het verkooppunt op de kade kon echter wel een ticket naar Aero worden gekocht. Wij hebben uiteindelijk Aero overgeslagen.
Denemarken is niet vlak! Veel plezier!
We hebben geen enkele boot gereserveerd op onze fietsreis door Denemarken. Overal voldoende plek op de boot.
Het is soms wel zoeken hoe je een kaartje voor de boot moet kopen, je hebt soms een havenkantoor, andere keer een automaat en andere keer moet je online een ticket kopen. Online is een creditkaart dan wel noodzakelijk.

Op deze Deense website vind je alle veerboten: www.faerge.dk. Via deze website kun je doorklikken naar de website van de maatschappij die de route vaart en de vaartijden.
Wij zijn zelf onze rondtocht in Sonderborg begonnen. De boot naar Soby op het eiland Aero gaat niet heel regelmatig. Wij zijn vroeg op gestaan om de eerste boot te halen. Ander overtochten gaan meestal wel elke uur tot anderhalf uur.

Wij hebben zelf alleen het zuidelijk deel van de N8 gefietst omdat wij ook graag Kopenhagen wilden zien.

Wij vonden een aantal delen van onze route ontzettend leuk, bv eiland Aero, bij Mons Klint en het deel van Kopenhagen door de binnenlanden naar het Kattegat (via de 2, 31 en 32) en dan richting Sjaellands Odde. Kopenhagen en Arhus zijn ontzettend leuke steden om rond te dwalen.

Denemarken zal niet ons favoriet fiets vakantie land worden. Een aantal trajecten was er veel landbouw grond en weinig natuur. We misten op meeste dagen een leuke koffiestop. Wij konden niet altijd een leuk pleintje vinden met een leuk terras voor een kop koffie. Voordeel van Denemarken is dat het eten overal ontzettend goed is, supermarkten altijd open zijn en veel campings met voldoende plek. Wij waren er eind augustus (net geen hoogseizoen meer).
Veel plezier
Wij hebben deze route in 2016 gefietst en toen hebben we niks vooraf gereserveerd, dat was bij geen enkele boot een probleem. Over de treinverbinding over de Grote Beltbrug was ons door verschillende mensen verzekerd dat we die niet hoefde te reserveren, maar dat bleek niet te kloppen en leverde een flinke aanvaring met de conductrice op, dus die kan je naar beter wel reserveren.

Als je gaat kamperen is het netwerk van kleinschalige natuurcampings in Denemarken absoluut een aanrader.
Wij hebben het wel meegemaakt dat de veerboot fynshav-søby geen plek voor fietsen meer had (zou een dag later worden). Reden was dat ie een paar dagen uit de vaart had gelegen en fietsers toch massaal Ærø op wilden.

Leek ons geen lol aan dus hebben de route omgelegd naar bøjden. Dat was heerlijk. Ærø wil ik beslist nog eens naartoe maar dan in een laagseizoen.

De trein brug/tunnel kan ik beamen! Die moet je voor je gemoedsrust vooraf in de app reserveren. En neem je hem bijvoorbeeld vanaf Kopenhagen kan die aansluiting echt vol zijn. Hier trouwens een fijn treinoverzicht van Denemarken https://larstransportmaps.com/2025/01/1 ... mark-2025/

Waar de shelters vroeger ‘vrij’ om te gebruiken waren gaat dat ook in rap tempo naar reserveringen. Ze worden dan ook afsluitbaar. Gevolg is o.a. dat ze meer door locals gereserveerd worden voor een nacht of weekend, waar die voorheen de gok niet namen. We zijn er meerdere tegengekomen. nu is het meer onzeker op de bonnefooi langs te rijden. Dat is soms best een stukje omrijden.. dus iets om rekening mee te houden.
O ja daarmee zijn ze ook niet meer spotgoedkoop al heb ik dat niet helemaal scherp, we zijn nog steeds weggekomen met niks of een kleine bijdrage (2023)
Ik heb in september nog een dag of 9 in Denemarken gefietst. Niet de Oostzeeroute trouwens.

De shelters in Jylland/Jutland zijn grotendeels nog gratis. Die van Fyn/Funen ook, maar op Sjælland/Seeland niet. Uitzonderingen daargelaten. Een Deense fietser vertelde me dit. En ik heb een stuk of 6 keer in een shelter geslapen en inderdaad moest er een paar euro betaald worden op Sjælland. Eén keer kreeg ik een code toegestuurd van een badkamer met douche en WC. Voor een paar euro was dat heel keurig. Ik kreeg er ook meer voor terug. Ook wel in een shelter geslapen waar verder helemaal niks was. Maar goed, ik kan het natuurlijk niet allemaal weten. Dit was mijn ervaring.

Diverse veerboten gehad, nooit vooraf gereserveerd. Die van Århus naar Sjælland, drukke lijn trouwens, had ik dat wel vooraf moeten doen. Vooraf de prijzen wel gezien, maar ik wist niet precies op welk tijdstip ik daar zou zijn. Bij de kassa was het 2x zo duur. Dit is ook een wat langere reis.

Verder bij de boot van Bøjden naar Fynshav ook vooraf gekeken, maar er zou geen plaats zijn voor fietsen. Toch de gok gewaagd vanuit Odense daar naar toe fietsen, met het risico van een omweg, maar er konden prima fietsen op. Ik stond daar met nog drie anderen die ook niet hadden gereserveerd. Zat er toen ietsjes over in dat het misschien niet kon, maar om niks druk gemaakt.

Geen veerboten volgens mij in de Oostzeeroute, maar wellicht helpt dit wel de planning te maken.