Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanging versnellingskabel alfine 11 - Forum Wereldfietser

Vervanging versnellingskabel alfine 11

Mijn 10 jaar oude Gaastra is vorige zomer goed onderhouden aan mij terugbezorgd door mijn fietsenmaker(nieuwe olie, nieuwe trapas, andere ketting) enkel het versnellingskabeltje is nog niet vervangen na 10 jaar. Ik wil mijn fiets nu binnenbrengen voor een onderhoudsbeurt en rijdt gemiddeld 5500 km per jaar. Alleen is het zo dat de ketting sneller gespannen moet worden. Na 7 à 8 maanden voel ik dat de fiets minder strak trapt. Na verwijdering van de kettingkast zag ik dat het versnellingskabeltje vrij slap hangt en er zit ook een soort schroefje net voor het kabeltje naar de naaf toeloopt. Dat schroefje is helemaal verduurd heb ik indruk. Dus ga ik ervan uit dat de binnenkabel dringend aan vervanging toe is en de ketting minder snel gespannen moet worden.
Graag feedback over dit item.
Wat is de vraag?

Je ketting en het kabeltje van je Alfine zijn 2 verschillende zaken.
Waarschijnlijk heeft het met de kwaliteit van de gemonteerde ketting te maken dat deze vaker gespannen moet worden. Nou kan het zeker geen kwaad om na 10 jaar eens een nieuwe versnellingskabel te monteren maar de ketting kun je beter ook gelijk vervangen voor een Kmc e-bike ketting (die rekken minder snel op).
Dan wordt het ook tijd om eens naar de tandwielen voor en achter te laten kijken, want in de greenmachine die ik onlangs 2e hands heb aangeschaft waren die na een 46.000km weliswaar nog niet echt aan vervanging toe maar als je de boel dan toch open hebt liggen is het makkelijker meteen mee te nemen, dan later. Het viel me op dat de ketting achter duidelijk beter was dan voor, ondanks dat die 2 keer zo lang is.
Hallo John
Het is een KMC-ketting en van zeer goede kwaliteit. Pas in augustus jl. gemonteerd op de fiets. Dus lijkt me straf dat het daar aan ligt. Enfin, niet dat het heel vervelend is maar je voelt wel tijdens het trappen dat de ketting wat minder strak is dan een paar maanden geleden.
En ook het voorste kettingblad en het kransje achteraan zijn vorig jaar vervangen door mijn fietsenmaker.
Ik snap d‘r maar weinig van. Ten eerste het verband tussen ketting en versnellingskabel.

Ten tweede wat is voelen dat de fiets minder strak trapt.

Je hebt simpele tooltjes om te
checken in hoeverre je ketting versleten is.

Misschien zijn je ketting en tandwielen wel prima in orde maar klemt je excenter of hoe schrijf je dat ding niet goed.
bart1965 schreef:
ma 21 apr, 2025 19:18
Na verwijdering van de kettingkast zag ik dat het versnellingskabeltje vrij slap hangt en er zit ook een soort schroefje net voor het kabeltje naar de naaf toeloopt. Dat schroefje is helemaal verduurd heb ik indruk. Dus ga ik ervan uit dat de binnenkabel dringend aan vervanging toe is en de ketting minder snel gespannen moet worden.
Graag feedback over dit item.
Dat schroefje is dan denk ik het stelschroefje voor de kabelspanning. Vaak zit er ook nog een stelschroefje bij de shifter, zoals in dit Alfine 11 filmpje. Zoals je kan zien moet het afstellen in de 6e versnelling gebeuren.
Als je de kabel nog goed kan afstellen en het schakelen soepel gaat, zou ik het gewoon laten zitten tot de volgende servicebeurt.
Als je het zelf wil vervangen zal je de handleiding van jouw naaf erbij moeten zoeken. De kabel is gewoon een normale schakelkabel, maar het klemmetje op de kabel moet op een exacte afstand van de kabelstop vastgezet worden (184mm bij de handleiding ik ik hier zie). Dat is de afstand met de afstelschroef(jes) weer ingedraaid.
Gezien het aantal kilometers dat je fietst zou het ook best kunnen dat de buitenkabel aan vervanging toe is.