_Peter_ schreef: ↑ma 21 apr, 2025 11:21
stelvio73 schreef: ↑zo 20 apr, 2025 20:17
Pompida schreef: ↑zo 20 apr, 2025 18:47
Terwijl ... het gedrag van zware (suv-)autobestuurders achteloos en gevaarlijk is naar fietsers toe.
Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van zo'n beschuldiging aan het adres van alle autobestuurders. Voor zover mijn ervaring reikt, proberen de meeste autobestuurders echt wel rekening met mede weggebruikers (waaronder fietsers) te houden. Gevalletje 'de meeste mensen deugen'.
Ik persoonlijk merk echter dat je wel degelijk meer rekening moet houden met de stuurmanskunsten (of juist het gebrek daaraan) als vroeger, toen mensen nog niet druk met van alles en nog wat waren behalve autorijden. Daarnaast is het ook steeds drukker op de weg geworden. En inderdaad de lobbyclub van wat voorheen een wielrijdersbond was probeert vooral op victim-blaming aan te sturen, om zo iets wat jarenlang niet nodig was er toch door gedrukt te krijgen.
Dus daarom prima als je een helm wil dragen, maar dat is dan meer een signaal dat je afgeeft omdat je je niet veilig genoeg voelt op de weg.
Het ging me inderdaad om de nuance. De hele groep automobilisten wegzetten als gevaarlijk rijdend lijkt me onjuist, en bovendien de verkeerde manier om een 'common ground' vast te stellen op basis waarvan je vervolgens een dialoog kunt houden.
Wat je schrijft ervaar ik ook hoor. Ik denk dat fietsen wat gevaarlijker is geworden dan enkele decennia geleden. Ten eerste komt dat door de toename van het aantal fietsers in het algemeen, de toename van het aantal ouderen daarbinnen (dankzij ebikes) en de grotere snelheidsverschillen van 'fietsers' (varierend en van slome scholieren tot fatbikes en spedelecs, en alles er tussenin). Ten tweede komt het door de toename van het aantal auto's, de toename van het aantal oudere autobestuurders (met hen heb ik de meeste bijna-botsingen, elke dag wel een keer op een rotonde) en -zoals je terecht opmerkt- de afleiding door telefoons (zie ik vooral bij jongere bestuurders).
Hiermee pleit ik niet voor een algemene helmplicht. Ik denk dat zolang je in staat bent om het verkeer goed in te schatten, actief te rijden en niet te beroerd bent om af en toe zelf te remmen, er weinig kans is op aanrijdingen. Ben je echter niet (meer) zo sterk en kwiek, en/of werken de zintuigen (zien, horen) niet meer goed of vind je dat jij altijd voorrang moet krijgen, dan is een helm een goede investering om te voorkomen dat je met een kapotte schedel opgebaard wordt.
Mijn hypothese is dat veel mensen hun eigen vermogen om goed aan het verkeer deel te nemen (op auto, fiets, ebike, fatbike) overschatten. Je moet namelijk echt fysiek en cognitief in staat zijn om te anticiperen op die 'ene randdebiel' per dag die niet uitkijkt en jou de Ziektewet of het graf in rijdt.