Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elbe route naar Praag en terug naar Nederland - Forum Wereldfietser

Elbe route naar Praag en terug naar Nederland

Eind April vertrek ik per trein naar Berlijn om van daaruit de Elbe route te fietsen naar Praag en terug naar Badhoevedorp. Ik wil zoveel mogelijk (wild)kamperen met af en toe een B&B.

Wie heeft er ervaringen en/of tips die hij/zij wil delen?
Alvast dank
Ik zou iets eerder uitstappen (in Magdeburg bijvoorbeeld) want de Elbe stroomt niet door Berlijn. Zelf geen ervaring met wildkamperen, weet niet of dat wel mag in Duitsland, wel zijn er genoeg campings of watersportverenigingen langs de route. In Tsjechië kun je je tent bijna overal neerzetten, het enige waar je rekening mee moet houden zijn de vissers die daar soms dagen achter elkaar aan het vissen zijn (en het bier is daar in de super erg goedkoop). Als je de verkeerde kant van de Elbe kiest kan het zijn dat je soms stukken door de modder moet lopen en dat de bordjes soms onvindbaar zijn. Het is overigens niet te zeggen wat de goede of slechte kant is want dat wisselt.
Eind april is nog wel vroeg voor campings, die kunnen dus maar zo nog dicht zijn.
Ik vind het een geweldig wildkampeer land , na 5-en ver van een plaats het bos in.
Punt 1 in Duitsland is de zwijnenjacht , die gaat het hele jaar door.
Dus aan die bosrand is het prachtig kamperen maar met het laatste daglicht komt daar zo'n groen mannetje op weg naar zijn Jagerstuhl en die wordt erg boos , dus ga uit de schootslijn staan !
Ontmoetingen met wolven vind ik geweldig maar dat geldt niet voor iedereen en Noord Duitsland is het wolven episch centrum, langs de Aller is zelfs een wolven Radweg !
Het leuke is dat het officieel misschien niet mag maar iedereen die je spreekt in Duitsland vindt het prima ,het zijn wel buitenmensen.
Eenmaal over de Oostgrens van Duitsland neemt het drankmisbruik inderdaad snel toe dus ga pas ergens staan waar niemand je kan zien om vervelende avonden te voorkomen.
Veel plezier,
Pier
Ik heb het andersom gedaan, van Praag naar Berlijn via Dresden. Of eigenlijk begonnen in Linz. Ik vond het gedeelte voor Praag interessanter dan erna, al was rijden langs de Elbe best mooi. De entree in Dresden, met prachtig weer, vond ik wel een hoogtepuntje. Heb niet gekampeerd dus geen tips op dat gebied.
Erg leuk! Wij gaan deze zomer hetzelfde doen. In ons geval omdat 2 van onze kinderen in Berlijn en Praag wonen. Als je er iets aan hebt;
Ik heb een route van Berlijn Hbf naar Praag gemaakt op basis van fietsroutes in Cycle.travel. Kan ik delen als je wilt.
En de bekende route van Praag naar Millingen aan Rijn.
Ik gebruik verder open camping map voor campings. Maar wildkamperen waar het kan is heerlijk, natuurlijk...