Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jongerius fiets op maat - Forum Wereldfietser

Jongerius fiets op maat

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik een testrit gemaakt op 3 fietsen van het merk Jongerius.
Ik moet zeggen dat ik geweldig ben ontvangen en onder de indruk van de fiets zelf.
Bijna alles kun je samenstellen online naar wens.
Aangezien ik een grote kerel ben van 1.96 kwam ik uit op een framemaat van 65 cm.
Wat mij opviel is dat het lengte verschil van een 60 naar 65 cm maar 1.5 cm is.
Aangezien ik maat 50 heb van schoenmaat kwam ik bij het sturen met mijn voet tegen het voorwiel.
Na contact met Jongerius gaf hij aan dat vakantiefietsen een andere geometrie hebben waardoor dit voorkomt.
Nu vraag ik mij af of dit zo met elk merk zo is.
Aangezien het goed gaat met mijn nieuwe knie zit ik er sterk aan te denken om naast mijn e-bike ook een traditionele vakantiefiets te kopen.
Weet iemand welk merk een langer frame heeft waardoor ik dit probleem niet meer heb.
Dan kan ik mij daarop richten.

gr. Robert
Op hun website lees ik
in Vleuten ontwikkelen wij onze eigen frames en voorvorken
dus zij zouden toch een langer frame moeten kunnen maken? Of werkt het zo niet?
Ben 195cm, heb een Santos Travelmaster 2.8 met framemaat 65cm.
Nooit last dat mijn voeten tegen het voorwiel aankomen, maar ja, mijn schoenmaat is dan ook 45-46, maar heb niet het gevoel dat het krap is. Heeft ook deels te maken hoe je je voet op het pedaal zet. Het voorste gedeelte van mijn voet staat op het pedaal (dwz een groot deel van mijn voet zit achter het pedaal) zodat de "bal" van je voet op het pedaal rust (ik gebruik klikpedalen en dat gaat dat automatisch).
Proeffietsen zou ik zeggen.

Maar mooi dat het zo goed gaat met je nieuwe knie!
JurriaanK schreef:
do 10 apr, 2025 18:24
Op hun website lees ik
in Vleuten ontwikkelen wij onze eigen frames en voorvorken
dus zij zouden toch een langer frame moeten kunnen maken? Of werkt het zo niet?
Nee, zijn gewoon standaard framematen die waarschijnlijk ook gewoon uit Azië komen.

Wat is de balhoofdhoek en de vorksprong van die fietsen? En de totale wielbasis? Vergelijk dat eens met andere merken/modellen.
Beste Robert wat leuk dat u ons testcenter afgelopen zaterdag heeft bezocht, nog bedankt daarvoor.

Eigenlijk hebben we dit nog niet eerder vernomen van onze klanten en we bouwen fietsen tot 70 cm en dat zijn serieus lange fietsers.

Wel gaf ik aan dat de geometrie van onze TravL modellen wel echt totaal anders als bij uw huidige elektrische fully is maar die heeft vaak ook net even een ander gebruiksdoel. Wij richten op een wat comfortabele geometrie omdat de Nederlandse fietsers dit vaak als prettig ervaren.

Waarschijnlijk heeft het met de plaatsing van de voeten op de pedalen te maken, optimaal is om met de bal van uw voet te fietsen. Bij Spd pedalen ben je hier bijvoorbeeld automatisch verplicht toe.

Ik heb even een foto toegevoegd van mijn eigen Jongerius TravL 60 cm frame met schoenmaat 45 en dan is er bijvoorbeeld 5-6 cm ruimte over en dat zou tot schoenmaat 50 geen problemen moeten geven.

Wel stond het mij bij dat u aangaf bij uw huidige fiets met pedaalverlengers te rijden en dat geeft ook een iets andere ervaring.

Uiteraard zou ik aanraden om ook eens te gaan testen op fietsen in het zelfde segment als onze fietsen (Santos, Idworx en Avaghon).

Ook zou u eens bij onze vrienden van Vittorio kunnen kijken (hun maken onze extra sterken velgen). Zei hebben de voorvork redelijk ver naar voren geplaatst bij hun Globetrotter.
IMG_8653.jpeg
Schoenmaat 53 hier, met santos travelmaster tm3 framemaat 70.

Geen last van wat jij beschrijft. Wel soms met mijn hak tegen de achtertassen als ik die iets te ver naar voren heb gehangen. De reactie van de verkoper dat dit 'voorkomt' is een beetje gek, zou imo niet moeten.

Bij aanschaf zat ook de standaard 'in de weg'. Is gewoon netjes opgelost.

Mijn advies: ga gewoon meerdere fietsen/merken proberen. Je bent al langer dan de gemiddelde klant van fietsfabrikanten, dus het weinige aanbod aan fabrieksfietsen dat al in aanmerking komt voor je gaat per definitie een compromis zijn...
Ik fiets normaal ook met clicks dus mijn voetpositie zal niet veel afwijken bij de testrit afgelopen zaterdag.
Nogmaals was ik onder de indruk van de fiets zelf en zal deze ook zeer zeker aanraden.
Zelf ga ik overal een beetje kijken/testen en wellicht kom ik er nog op terug.

gr. Robert
Avaghon misschien?
Om te beginnen ik ken Jongerius niet uit eigen hand maar het wekt de indruk dat het echt een tof bedrijf is!

En ik waardeer de input hier van John altijd zéér. Oprecht en relevant.

Voor je zoektocht naar een grote maat fiets zou ik je daarnaast wind cycleworks ook tippen. Dat is namelijk precies wat Bart doet: hele mooie grote fietsen bouwen en voor redelijk geld ook nog eens imho
Grandonneur schreef:
do 10 apr, 2025 21:41
Voor je zoektocht naar een grote maat fiets zou ik je daarnaast wind cycleworks ook tippen. Dat is namelijk precies wat Bart doet: hele mooie grote fietsen bouwen en voor redelijk geld ook nog eens imho
+1 voor een Wind! Bart heeft vorig jaar voor mij een gravelbike gebouwd, perfect!
Wat ze zelf ook al aangeven naar Wijchen dus om te zien wat ze bij Vittorio anders/beter kunnen dan bij Jongerius zelf.
Grandonneur schreef:
do 10 apr, 2025 21:41
Dikke +1! Een geheel custom stalen frame tot op de millimeter nauwkeurig voor jouw lengte, gewicht, verhoudingen én rijstijl. Met de hand gemaakt. Dus niet een frame uit Azie met online onderdelen-configurator.

Zelf heb ik een WiND56 en ik kan niets anders zeggen: meer dan lof.
https://windcycleworks-nl.tumblr.com/po ... ts-genomen
https://windcycleworks.nl/
Dat wil ik graag toch iets nuanceren, dat onze frames uit Azië komen klopt. Dit net als de frames van Santos, Koga, Idworx, Avaghon, Pilot Cycles en vele andere merken. Dit simpelweg omdat er in Nederland, België of Duitsland geen leveranciers zijn die hoogwaardige aluminium frames kunnen bouwen. Mocht je er 1 kennen dan hou ik mijzelf aanbevolen want dit staat hoog bovenaan ons wensen lijstje.

Wij leveren dan wel geen maatwerk frames maar wel
volledig zelf ontworpen frames (in heel veel maten) en zelf ontworpen voorvorken met een unieke extra sterke stalen tapered vorkbuis. Deze onderwerpen wij aan hele hoge kwaliteitseisen en testen.

Persoonlijk denk ik dat 90% van de tourfietsers hier prima op uit de voeten kan. Prijstechnisch liggen onze prijzen daarom ook fors lager als bij fiets leveranciers van maatwerk frames. Je komt bij maatwerk frames dan vrijwel altijd bij stalen frames uit omdat daar simpelweg alleen productie van is in Nederland.

Ik denk dat wij (voor een bedrijf die we met 2-3 man draaien) in verhouding echt wel heel veel eigen producten ontwikkelen en daar waar mogelijk in Nederland of Duitsland laten produceren, of tegenwoordig zelfs in eigen huis in Vleuten maken.
Je vind deze zelf ontwikkelde onderdelen hier https://jongerius.bike/by-jongerius/

Met ons team van 2-3 man ontwerpen wij producten, bouwen wij de fietsen in Vleuten en bouwen wij ook nog onze eigen website (met de bovengenoemde onderdelenlijst).

De meeste maatwerk frame bouwers ontwikkelen bijvoorbeeld weer geen eigen extra sterke onderdelen welke wij ontwikkelen uit vraag en ervaringen van ons zelf en onze klanten maar deze bouwen de maatwerk frames vaak op met standaard componenten die vaak dan weer uit Azië komen.

Wij zijn gestart vanuit een fietsenzaak waarbij de kwaliteit van bestaande merken niet aan onze hoge eisen voldeed en we dachten dit zelf beter te kunnen. Als klein merk zoveel onderdelen, eigen frames en eigen voorvorken ontwikkelen is een kostbaar en ingewikkeld proces waar we toch redelijk in
geslaagd zijn naar mijn idee.
John Jongerius schreef:
ma 14 apr, 2025 17:26
Dit simpelweg omdat er in Nederland, België of Duitsland geen leveranciers zijn die hoogwaardige aluminium frames kunnen bouwen. Mocht je er 1 kennen dan hou ik mijzelf aanbevolen want dit staat hoog bovenaan ons wensen lijstje.
NICOLAI Bicycles bouwt zelf alu frames - en nogal lompe en onverwoestbare. Heb alleen geen idee of die ook aan derden leveren.
Bedankt daar gaan we even een mailtje aan wagen, ondanks dat het op hun website lijkt dat ze geen maatwerk leveren en 5 standaard maten hanteren.

Ik heb wel eens vaker geprobeerd (prototype) Alu frames in Duitsland te laten lassen, maar toen dat bij ons binnen kwam leek het erop dat het door een leerling LTS’er gelast was van oude restanten steigerbuis met dikke lasrupsen.. :D

Na 2 jaar lang frames heen en weer sturen zijn we daar toen maar even mee gestopt.
Elan (Challenge) liet/laat zijn frames volgens mij gewoon bij een metaalbewerkings bedrijf in Nederland lassen. Dus even Hans van Vugt bellen hoe die dat tegenwoordig doet.