De formule die ErikB81 hierboven geeft is juist.
Als je wat meer van die formule wilt begrijpen, is het goed om je een beeld te vormen van wat een ondersteuning van bv. 12 Nm betekent.
Die 12 Nm bij een draaiende beweging heet het
krachtmoment. Het is de vermenigvuldiging van een kracht en een arm waar die kracht loodrecht op drukt. Bij een arm van 1 meter is de kracht 12N. Dat lijkt niet veel : het is het gewicht waarmee 1,2 liter water op een weegschaal drukt. Maar de arm van een fiets is de pedaallengte, vaak 175 mm. Om dan tot 12 Nm te komen wordt de kracht 5,7 keer zo groot, ongeveer 68 N. Dat is al een flinke kracht die mee op de pedalen drukt.
Als iemand van 68 kg met zijn volle gewicht op één pedaal gaat staan is de kracht 680 N. Dat houdt niemand lang vol. Bovendien werkt dat volle gewicht maar kort, alleen als de pedalen horizontaal staan. Als de pedalen verticaal staan is dat effect van op de pedalen staan nul. Een drijvende kracht van 68N over de hele omtrek van de draaicirkel is daarom een forse ondersteuning.
Laten we de pedaallengte even met R (voor straal) aanduiden en het krachtmoment met M. De kracht loodrecht op het pedaal is dan M/R. Arbeid (in joules ; afgekort J) = kracht x weg. Bij 1 pedaalomwenteling is de weg 2 x pi x R. De arbeid van 1 omwenteling is dan M/R x 2 x pi x R = M x 2 x pi.
Wat je ziet is dat de pedaalarm R er dus niet toe doet.
Vermogen is arbeid per seconde. Nu hebben de meeste fietsers weinig gevoel voor hoeveel pedaalomwenteling ze per seconde maken, maar veel meer voor het aantal pedaalomwentelingen per minuut, Dat heet de cadans C. Het aantal pedaalomwentelingen per seconde is dan C/60. De formule voor het vermogen wordt dan : P [in W] = M x (2 x pi/60) x C.
De factor (2 x pi/60) is gelijk aan 0,105 , die je terugvindt in de formule van Erik.
De meeste fietsers hebben een cadans van 60-90 omwentelingen per min. Hoger dan 90 zie je op sportscholen, hometrainers, en op de weg bij racefietsclubjes en bij profs, maar zelden bij recreanten. Lager dan 60 omw/min zie je op steile hellingen. Ook veel ebikers herken je al in de verte omdat ze een 'luie' cadans (lager dan 60) hebben voor de snelheid waarmee ze rijden.
Laten we 70 omw/min als een gangbaar gemiddelde nemen en 12 Nm als eco-instelling, dan is de ondersteuning 88 W.
Sinds ik
pedalen heb die mijn vermogen en cadans meten, heb ik wat meer gevoel voor wat een rit mij qua inspanning kost. Vandaag reed ik een rondje van 70 km met een gemiddelde snelheid van iets boven 24 km/h. Het was geen maximum inspanning, maar ook geen ontspannen rit. Er stond een matige wind, waardoor ik op sommige stukken gemakkelijk 30 km/h haalde en op andere stukken flink moest duwen om 20 km/h te halen. Mijn vermogensmeter gaf een gemiddeld vermogen van 141 W en een cadans van 80 omw/min. Die eco-stand had dus 2/3 van mijn inspanning gemotoriseerd.