Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsonderbroek - Forum Wereldfietser

Fietsonderbroek

Mijn zadel is dan eindelijke naar voren gekanteld. Het gaat over de sqlab 612.

Ik was er daarvoor redelijk aan gewend. Optimaal zat het nog niet maar ik denk dat dit tot nu toe het "beste" zadel is. Heb er vooral korte afstandjes mee gefietst en een paar keer 10km aan een stuk.

nu het zadel een beetje naar voren kantelt met ik opnieuw wennen. Het is een beetje pijnlijker om op te zitten. Heb dan last van mijn zitbotjes.

Volgende week vrijdag vertrek ik naar Geraardsbergen. Een tochtje van 4 dagen waarbij ik elke dag 20km zal fietsen. Onderweg zal er al eens gestopt worden om de twee kinderen in de bakfiets te entertainen en ook zullen er een aantal km's wat langzamer gaan aangezien mijn dochter ook zelf stukken zal fietsen. Die wordt in april 7 jaar.

Wat mij laatst enorm opviel is dat ik extra last heb wanneer ik traag fietst. We waren vorige week uit eten met vrienden die vlakbij wonen en hadden besloten samen naar het restaurant te fietsen ongeveer 3km van ons huis. Als ik gewoon fiets voel ik mijn zitbotjes wel een beetje. Maar toen ik traag fietste (de vrienden hadden slenteren voor fietsters uitgevonden denk ik) had ik heel snel last van zadelpijn.

Omdat we binnenkort op vakantie zijn wil ik graag een fietsonderbroek aanschaffen. Maar ik heb al wat rond gekeken en het blijkt dat er ook slechte fietsonderbroeken zijn.

Naar welke merken kijk ik het beste?
Is er ook iets zoals een persoonlijke voorkeur in fietsbroeken of zijn ze allemaal wel wat vergelijkbaar?
Zijn er "goede" merken waar je slechte ervaringen mee hebt?
Hoeveel fietsonderbroeken moet je hebben voor een vakantie van x aantal dagen?

alvast bedankt
Heb al diverse gehad, kan niet echt zeggen dat er slechte bij zaten.
Als ik langer op pad (twee-drie week) heb ik er drie bij me. Bij voorkeur dan van verschillende merken omdat de naden van de zeem dan aldoor anders is. Het zijn dan twee met een dikke zeem (Vaude, Gonso) en één met een dun zeem (Löffler).
Als ik één week of korter op pad ga dan neem ik twee mee, een dikke en een dunne.

Voor langere tochten heb ik ook vaseline bij me om de billen in te smeren, want na een paar dagen...... en dan vooral in warme streken (vaseline bleef bij 4 weken IJsland ongebruikt). Ik doe dat dan 's ochtends voor vertrek.
Niet 's avonds want dan met een gewone onderbroek en kort/lang broek wordt het zo vlekkerig.....
Wat je schrijft herken ik allemaal uit de tijd dat ik zelf begon met weer wat te fietsen.

Wat mij heeft geholpen:

1. meer fietsen
Voor een deel is het gewoon wennen. Zodra je wat vaker langere afstanden fietst merk je dat het allemaal makkelijker gaat. Bij ongeveer 7 km ging ik in het begin steevast mijn kont voelen, en na 10 km was dat dan weer weg.

2. een stevig en glad zadel
Als je broek makkelijk over je zadel glijdt dan heb je minder wrijving tussen je billen en je broek. Zodanig weinig dat ik tegenwoordig altijd, ook op vakanties, in gewone onderbroeken en shorts rijd. Het enige waar ik nog een beetje op let is dat ik niet iedere dag naden of zomen op dezelfde plek heb, dus niet iedere dag hetzelfde model onderbroek.

3. Een traploos verstelbare zadelpen
Ik heb gemerkt dat een klein verschil in de hoek waaronder het zadel staat voor mij al veel uitmaakt, en daarmee dus de afstelling van mijn zadel heel belangrijk is voor mijn comfort op de langere afstanden.
Ik heb een voorliefde voor de tweeboutspennen van Campagnolo en SR. Die kun je simpel met sleuteltje 10 afstellen tot op tienden van graden. Perfect.

Zo ziet het er tegenwoordig op de meeste van mijn vakantiefietsen uit:

Afbeelding
Je hebt het over relatief korte afstanden: 20 kilometer en zo. Ik heb al veel fietsbroeken versleten: dure Italiaanse, goedkope uit de uitverkoop, van die vette luiers maar ook broeken met een dun kussen. Ik kan niet zeggen dat voor dergelijke afstanden ik ooit een verschil gevoeld heb. Ga je naar langere afstanden, dan begin je te merken dat die dure Italianen wel een punt hebben. Maar een merkbaar gebrek aan comfort na 10 of 20 kilometer ligt m.i. niet op de eerste plaats aan de broek maar vooral aan de houding op de fiets. Ben je zeker dat je zadel goed afsteld is? En dat je het juiste zadel gevonden hebt? Als dat niet het geval is, helpt een fietsbroek niet of nauwelijks. Ik spreek uit ervaring: op een tocht in Duitsland met een fout zadel begon ik na enkele dagen twéé fietsbroeken te dragen, maar zelfs dat hielp niet. En omgekeerd: ik heb ooit vreselijk afgezien op een zadel, maar na een correctie van mijn zithouding kon ik met hetzelfde zadel zonder problemen afstanden tot 160 kilometer per dag aan.

MIsschien niet erg behulpzaam, maar kijk toch nog eens naar dat zadel en naar je houding. Als daar iets mis mee is, helpt geen merk en geen prijskaartje.
Als je traag fietst, oefen je minder kracht uit op je pedalen dan bij hard fietsen, dan heb je meer druk op je zadel en krijg je eerder pijnklachten. Je verdeeld je gewicht immers over de contactpunten met je fiets, zadel, trappers en stuur. Je kunt ook remmen tijdens het fietsen, dan ga je minder hard en sta meer op je pedalen.
Mijn ervaring: zadelpijn bestrijd men niet met een fiets(onder)broek.
Een lederen zadel en goed behandelen en inrijden (bij mij althans) wel.
derdekeer schreef:
di 01 apr, 2025 23:03
MIsschien niet erg behulpzaam, maar kijk toch nog eens naar dat zadel en naar je houding. Als daar iets mis mee is, helpt geen merk en geen prijskaartje.
+1 ja.

Shorttrack crepeert bij extreem korte ritjes al van de zadelpijn. Dan gaat een broek niet een verschil van dag en nacht maken.

Terug naar de tekentafel zou ik zeggen. Als eens een fietspositiemeting/zadeldrukmeting laten doen?
Zadelpijn is voor mij steeds weer een kwestie van wennen. De eerste paar 100 km van het fietsseizoen moet ik tijdens het rijden af en toe even op de trappers gaan staan, zodat de pijn kan wegvloeien. Later in het seizoen heb ik nergens meer last van. Ik heb een recht toe recht aan gel-zadel van Selle Royal (maar wel met de juiste breedte) en het staat onder een kleine hoek naar voren (vanwege mijn fietshouding). Mogelijk dat fietshouding wel wat uitmaakt want je verplaatst gewicht van je zadel naar je armen en stuur.
Als je langzaam fietst, dan ‘zit’ je meer.
Als je sneller fietst, dan ‘sta’ je meer.

Ik kan 100+ fietsen zonder pijn, maar een ritje van 3km met mijn lief in haar tempo levert mij een pijnlijke kont op. Met een mooi Brooks zadel. Een binnenbroek zal je niet helpen. Helaas.
+1 voor de eerste tip van non-fixie! Ga meer fietsen.

Met alle respect, en ja zadelpijn kan enorm vervelend zijn, maar je loopt hier nu al heel lang tegenaan.

En je zit (nog steeds) op het niveau “korte stukjes en soms wel 10km aan een stuk, 80km in vier dagen, 20km per dag met een aantal pauzes.”

Echt. Ga fietsen. Trappen met die benen, handen op het stuur, gaan. Neem een niet zo bijzonder zadel op een niet zo bijzondere afstelling en ga ervoor.

Je bent zo voorzichtig, ook je kind weer, soms een stukje meefietsen op een dag: de mijne (en véél kinderen in onze omgeving) reden met zeven met groot gemak en veel plezier een toertocht van 40km op een dag. Jongens, meiden, dat maakt niks uit. Kwestie van plezier maken onderweg, dan is dat géén probleem.
Die SQlab zadels zijn vast heel goed voor bepaalde mensen. Maar ik heb er best wat gehad.
Ik kan er niet op zitten :lol:
Nee, voor mij ook geen SQlab. Denk dat onder wereldfietsers na veel plussen en minnen de Brooks zadels toch wel als meest geschikt uit de bus komen.

Maar dat gaat dan vooral om lange dagen op het zadel. Als ik TS lees zou ik een keer goed naar de zithouding laten kijken en vervolgens ook je lichaam de kans geven te wennen, serieus op pad dus...
Prima tips allemaal.
Aanvulling en gedeeltelijk herhaling van het voorafgaande.
Langzaam fietsen en rechtop zitten levert altijd pijn op.(bijvoorbeeld op mijn Gazelle Impala)
Bij het recreatief fietsen op mijn Poppink wordt mijn gewicht verdeeld tussen het gewicht op het stuur, het gewicht op het zadel en de tegendruk op de pedalen.
Dan zit je sowieso al niet met het volle gewicht op het zadel.
Een ouder wordend lichaam als het mijne heeft meer last van pijntjes.
Een teen stoten is pijnlijker dan vroeger.
Dat geldt ook voor het zitten.
Ik rijd niet anders dan Brooks maar ben sinds een jaar of 4 -5 geleden overgestapt van mijn oude Brooks (bouwjaar 1978) naar een Brooks Flyer.
Perfect!
Op 2 april was het probleem vermoedelijk al voorbij.