Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportieve ebike aanschaffen - Forum Wereldfietser

Sportieve ebike aanschaffen

Hallo allemaal,

Volgend jaar wil ik een fietstocht maken vanuit Basel naar Tilburg.
Hiervoor wil ik een ebike aanschaffen.
Maar dan wel eentje met een sportief uiterlijk en sportieve zit.
Wie kan me adviseren hierover?

Fietsgroetjes van Rob
Als Tilburg je woonplaats is, dan is Henk Baars Bike Sports in Hilvarenbeek de zaak die bij jouw profiel past.
Idworx oPinion eT heeft een sportieve geometrie
Die laatste lijkt me helemaal geen reisfiets. Waar zitten de schroefgaten om een achterdrager te bevestigen ?
math schreef:
ma 31 mar, 2025 23:19
Die laatste lijkt me helemaal geen reisfiets.
Maar wél sportief! :roll: :wink:
robrijen schreef:
ma 31 mar, 2025 16:23
Volgend jaar wil ik een fietstocht maken vanuit Basel naar Tilburg.
Hiervoor wil ik een ebike aanschaffen.
Maar dan wel eentje met een sportief uiterlijk en sportieve zit.
Wat versta je onder sportief? Bedoel je een krachtige of juist minder krachtige aandrijving (koppel) of misschien lichtgewicht voor zover je daar over kunt spreken met ebikes?
Ik zou sowieso niet voor carbon gaan maar voor aluminium, staal wordt voor ebikes nauwelijks toegepast voor zover ik weet, tenzij je gaat ombouwen.
Zorg dat je accu uitneembaar is, anders wordt opladen lastiger.
Er zijn relatief lichte ebikes met motoren van 40-55Nm waarbij je dus ook zelf nog wat moet doen. Of misschien e-moutainbikes die je met wat moeite kunt aanpassen voor lange tochten met bagage (spatborden, andere banden, bagagedrager(s), etc.
Let er ook op dat in heuvelachtig terrein je met kleinere accu's (bijv 0,36kwh) niet heel ver komt.
jwkeij schreef:
di 01 apr, 2025 14:48
math schreef:
ma 31 mar, 2025 23:19
Die laatste lijkt me helemaal geen reisfiets.
Maar wél sportief! :roll: :wink:
Genoeg nokjes hoor, zowel op de achterbrug als op de voorvork. En maar 6000 euries. Al kan je ook gaan voor het s-works model van 13 k :lol:
Een punt van aandacht is ook hoe veel gewicht je mee wil nemen en of je van plan bent om dit soort trips vaker te doen. En wat voor type motor daar dan het beste bij past.
De populaire Bosch middenmotors rijden bijvoorbeeld tot 30000km bij 'normaal' gebruik (volgens Wc-eend Bosch zelf), waarna ze echt gereviseerd moeten worden. Maar als je op het internet zoekt zijn er genoeg horrorverhalen te lezen van motors die de 5000km niet eens halen. Dat is misschien wel OK voor een stadsfiets of forensenfiets, maar als je regelmatig tochtjes van 1000km maakt kan dat wel eens een dure grap worden.
Ik zou zelf kijken naar alternatieven die wat beter passen bij de wensen van een wereldfietser, dus een motor waar geen nylon tandwielen in zitten. Dan vallen er opeens heel veel fietsen af en beland je bij fietsen met een naafmotor of systemen als Pendix. En als je dan ook nog een flink aantal versnellingen wil, er bagage op moet kunnen én het er sportief uit moet zien vraag ik me af of zo'n fiets eigenlijk wel bestaat als kant-en-klaar model. Dus als ik in jouw schoenen zou staan zou ik ook zeker het ombouwen van een normale fiets overwegen.